Racfiets kapot! Wie aansprakelijk?
Vergelijkingen met achterstallig onderhoud door een wegbeheerder gaan hier niet op hoor. Dat is heel wat anders.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er daar ook nog een bepaalde max snelheid geld.
En die vertikale paaltjes weerszijden van de weg. Zijn dat ook tijdelijke borden of is dat een permanente markering?
Als het een permanente markering is wat betekenen ze dan?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er daar ook nog een bepaalde max snelheid geld.
En die vertikale paaltjes weerszijden van de weg. Zijn dat ook tijdelijke borden of is dat een permanente markering?
Als het een permanente markering is wat betekenen ze dan?
- superrose
- Forum-lid
- Contact
Toch heh, als ik de foto zo zie denk ik: gras op, ruimte zat!
Bij een bepaalde snelheid hoort een bepaalde behendigheid, daar hoort reageren op onverwachte situaties ook bij. Het bord was al van een flinke afstand te zien, kan me niet voorstellen dat het een verrassing was.
Bij een bepaalde snelheid hoort een bepaalde behendigheid, daar hoort reageren op onverwachte situaties ook bij. Het bord was al van een flinke afstand te zien, kan me niet voorstellen dat het een verrassing was.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
-
- Forum-lid
ik heb zelf zo iets van, als jij vindt dat de gemeente te kort is gekomen in het kenbaar maken van werkzaamheden aan de weg, en je als gevolg daarvan schade hebt geleden, dan moet je ze vooral aansprakelijk stellen. Lekker doen. Dan zie je wel waar het op uitkomt. Gelet op http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage ... ljn=bc1654 zou ik het niet eens kansloos achten, maar ik weet verder verdacht weinig van aansprakelijkheidsrecht..Als je het mij persoonlijk vraagt, dan zou ik zeggen, er is ruimte zat en had je maar beter op moeten letten. Ik zie allemaal gras en een bord dat van afstand al goed zichtbaar is. ![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
En hoezoo maak je ene snoekduik als je achterwiel wegslipt?
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
En hoezoo maak je ene snoekduik als je achterwiel wegslipt?
![Grappig :winkthumb:](./images/smilies/thumbup.gif)
Er wordt hier soms net gedaan of gemeentegeld geen gemeenschapsgeld is. Door ons allemaal opgebracht dus.
Niet dat ik vind dat er bij nalatigheid geen claim mag volgen. Maar toch, er is toch ook nog zoiets als persoonlijke verantwoordelijkheid.
Niet dat ik vind dat er bij nalatigheid geen claim mag volgen. Maar toch, er is toch ook nog zoiets als persoonlijke verantwoordelijkheid.
Ik zou zeggen : weeg allles nog eens tegen elkaar af mbt situatie en eigen handelen . Nat wegdek , onoverzichtelijke bocht , je snelheid etc etc etc .
Maar de verkeerswet schrijft wel voor :
2.8
Maximumsnelheid
Artikel 19
De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... 11g014.pdf
Maar de verkeerswet schrijft wel voor :
2.8
Maximumsnelheid
Artikel 19
De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... 11g014.pdf
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Ook door degene in kwestie dus. De volgende keer knal je er zelf tegen aan en dan ben je ook blij als je schadevergoeding krijgt. Een soort van collectieve verzekering dusfarelli schreef:Er wordt hier soms net gedaan of gemeentegeld geen gemeenschapsgeld is. Door ons allemaal opgebracht dus.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
-
- Forum-lid
Op de website van de fietsersbond staat wel wat aardige informatie: http://www.fietsersbond.nl/aansprakelijkheid-gemeente" onclick="window.open(this.href);return false;
@foosho: Correct. Daarom stond dit er ook nog bij.farelli schreef: Niet dat ik vind dat er bij nalatigheid geen claim mag volgen.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Door het CROW (Het nationale kennisplatvorm voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte) is een puclicatie uitgegeven genaamd: 'Werk in uitvoering - 96b'. Daarin staat beschreven op welke wijze en met welke materialen een afzetting bij werkzaamheden aan de weg eruit dient te zien. De speciale deelpublicatie 974 (96b) gaat over maatregelen op fietspaden en voetpaden.
Hoewel deze CROW publicaties geen wetgeving zijn, worden ze door iedere zichzelf respecterende gemeente of wegbeheerder in Nederland toegepast. Mogelijk heeft dat ook in de opdracht van de betreffende gemeente aan de (onder)aannemer gestaan maar heeft die het niet zo nauw genomen en de gemeentelijke toezichthouder het niet gecontroleerd. Het gaat hier niet om een waarschuwing wegens werkzaamheden maar om een volledige afsluiting van het fietspad. Dat er ruimte naast het fietspad is vanwege het gras doet niet ter zake. Naar mijn mening had de aannemer minimaal een voorwaarschuwing moeten plaatsen voor de bocht maar de exacte inhoud van de publicatie heb ik hier thuis niet voorhanden.
Hoewel deze CROW publicaties geen wetgeving zijn, worden ze door iedere zichzelf respecterende gemeente of wegbeheerder in Nederland toegepast. Mogelijk heeft dat ook in de opdracht van de betreffende gemeente aan de (onder)aannemer gestaan maar heeft die het niet zo nauw genomen en de gemeentelijke toezichthouder het niet gecontroleerd. Het gaat hier niet om een waarschuwing wegens werkzaamheden maar om een volledige afsluiting van het fietspad. Dat er ruimte naast het fietspad is vanwege het gras doet niet ter zake. Naar mijn mening had de aannemer minimaal een voorwaarschuwing moeten plaatsen voor de bocht maar de exacte inhoud van de publicatie heb ik hier thuis niet voorhanden.
Ik zou eens juridisch advies inwinnen. Ik vind de manier waarop de weg is afgezet nogal ongebruikelijk.
Zonder deskundig advies kom je denk ik bij de meeste gemeentes van een koude kermis thuis.
Op de site van de Fietsersbond staat ook het een en het ander over de aansprakelijkheid van de gemeente.
Zonder deskundig advies kom je denk ik bij de meeste gemeentes van een koude kermis thuis.
Op de site van de Fietsersbond staat ook het een en het ander over de aansprakelijkheid van de gemeente.