Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Belang fietsmeting

vdolder
Forum-lid

vdolder 23 aug 2011 10:23

Ik meng me even in deze discussie omdat ik ook op zoek ben naar een nieuwe fiets en tevens lange benen en een kort torso heb. Mijn maten komen in grote mate overeen met bovengenoemde tabel. Misschien kunnen mijn ervaringen een beetje richting geven. Afgelopen week toevallig naar Den Haag geweest (woon in Gouda, dus Den Haag is handig wegens de vele wielerwinkels die daar dicht bij elkaar te vinden zijn) en in verschillende winkels uiteenlopend advies gehad over wat voor mij de beste keuze is. Wilde eigenlijk gaan voor een Trek 1.5 te gebruiken voor woon/werk verkeer en recreatief rijden. Deze was in de winkels waar ik heen ging echter niet meer verkrijgbaar. Wel veel advies gehad, dus mijn zoektocht is weer verder. Hieronder wat ik heb gehoord in enkele winkels (ben in meer winkels geweest, maar zaken als mammoet geven nou eenmaal minder advies, daar moet je alleen heen voor racefietsen als je 100% zeker bent van wat je wil en geen professionele hulp nodig hebt bij de aanschaf).

Eerst naar Hans Struijk fietsen geweest. Daar werd ik op een Bulls van 60 gezet. Dit om mij rechterop de fiets te krijgen. Hierop rond gereden, voelde me niet heel zeker op de fiets en kreeg snel pijn in de schouders. Advies was dat racen nou eenmaal met pijn gepaard gaat. Verder was het advies om wel voor Bulls of Cube te gaan, door de korte bovenbuis. Voelde me wel goed geholpen, maar het advies voor de maat lijkt me toch niet goed. Hier kwam ik echter als beginner pas achter na een proefrit op een 56. Zou de winkel dus niet meteen afraden, kan mezelf daar zo een fiets zien kopen, maar het advies dat ik hieruit zou geven is om als beginner veel proefritten te maken en bij een reeks aan winkels langs te gaan.

Toen naar TopBikes (die bijna alleen Trek verkoopt), waar ik voor de Trek 1.5 zou kijken. Echter was deze al uitverkocht. Wel wat advies gekregen. Advies was: dat 60 te groot wat, hij kon door ervaring zo zien dat mijn maat 56 zou zijn en daar hoefde niet veel meting aan te pas. Hoefde niet naar specifieke merken te kijken, geometrie was niet cruciaal, elk merk kan je moet alleen de goede maat hebben. Verder nog advies gekregen tegen Bulls/Cube en voor merken zoals Trek.

Zonder proefrit was het moeilijk dit advies te beoordelen, toen dus naar Bike-zone als tiebreaker. Eigenlijk zelfde advies: geometrie verschilt niet zo gek veel tussen de merken en het gaat voornamelijk om de maat. Kon ook zo zien dat mijn maat 56 zou moeten zijn. Daar ook wel een proefrit gereden op een 56 van Cube en dat reed uiterst fijn. Denk dus net als moomoo, dat 58 te groot zal zijn voor je.

Thuis nog wel gezien dat er toch wat grotere verschillen zijn in bovenbuis lengte tussen merken (soms wel 1 a 2 centimeter), dus weet niet of geometrie helemaal genegeerd kan worden (in de winkels sprak met over enkele milimeters). Mijn advies zou wel zijn om naar meerdere winkels te gaan, juist ook winkels zoals TopBikes en Bike-Zone waar mensen met veel ervaring op de wielerfiets werken en die je zo dus van gedegen advies over maat kunnen voorzien.

Zelf ben ik dus nog op zoek, binnenkort maar naar Rotterdam. Vind Cube’s mooie fietsen qua design, maar zonder aanbieding te duur. Zelf wil ik 700-800 euro betalen voor een Tiagra afgemonteerde fiets. Cube zou 800 euro voor Sora betekenen en dat vind ik nog teveel. Bulls kan bij sommige ketens wel voor die prijs (12gotrading, morsink in goor hebben allebei 105 afgemonteerde fietsen voor 800 euro), dus dit is het overwegen waard. Maar vind deze iets minder mooi. Zal ook nog wel proberen een Trek maat 54 en 56 te rijden. De 56 van Cube reed goed, maar misschien rijd 54 wel beter, zeker op treks die toch een iets langere bovenbuis hebben.

KNJ
Forum-lid

KNJ 24 aug 2011 18:01

Iemand toevallig ervaring met de bike fitting methode van bioracer?

Meting kost hier 40 euro, met aangepaste fietsezolen 110 eur

Any good?
Cannondale supersix hi-mod dura ace
Cannondale caad10 sram red

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 aug 2011 18:08

Nee, meting is compleet verouderd en echt niet meer van deze tijd. Zelfde geldt voor Bikefitting, dat is gewoon je geld verspillen. Iedere fatsoenlijke FM kan je op 't oog zoveel beter een fiets adviseren en op de fiets zetten als die 2 programma's. Zo ingewikkeld is het niet om iemand de goede maat fiets aan te meten. Er zijn wat bedrijven die willen doen voorkomen of 't rocket science is, terwijl er nauwlijks wetenschap achter zit.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 24 aug 2011 18:40

vdolder schreef:Ik meng me even in deze discussie omdat ik ook op zoek ben naar een nieuwe fiets en tevens lange benen en een kort torso heb. Mijn maten komen in grote mate overeen met bovengenoemde tabel.

Eerst naar Hans Struijk fietsen geweest. Daar werd ik op een Bulls van 60 gezet. Dit om mij rechterop de fiets te krijgen. Hierop rond gereden, voelde me niet heel zeker op de fiets en kreeg snel pijn in de schouders. Advies was dat racen nou eenmaal met pijn gepaard gaat. Verder was het advies om wel voor Bulls of Cube te gaan, door de korte bovenbuis. Voelde me wel goed geholpen, maar het advies voor de maat lijkt me toch niet goed.
Opmerkelijk 'timmermans oog' van die FM. Tevens opmerkelijk dat je op een 60cm frame werd gezet om je rechter op de fiets te krijgen. Balhoofdbuis zal best langer zijn geweest op die 60cm maar de lengte bovenbuis (zeker in combinatie met je relatief korte bovenlichaam) tevens. Ook al zou (geen ervaring) de Bulls/Cube een relatief korte bovenbuis hebben ten opzichte van andere merken dan nog zie ik de logica niet om iemand met jou postuur op een 60cm te zetten. Je kreeg niet voor niets last van je schouders.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

vdolder
Forum-lid

vdolder 26 aug 2011 00:55

Het is inderdaad vreemd. Als beginner ga je toch af op de FM die je advies geeft en je hebt weinig ervaring met het inschatten van of een fiets al dan niet goed zit, omdat je niet weet hoe je hoort te zitten. Pijn in de schouders kan ook komen doordat je in een ongebruikelijke houding zit, dus als beginner is het moeilijk in te schatten zonder op meerdere fietsen te zitten. Gelukkig niet gelijk knopen doorgehakt en eerst langs wat andere FM's geweest die ander advies gaven, wat beter lijkt te kloppen.

Wil trouwens niet te negatief zijn over Hans Struijck fietsen. Het advies was achteraf inderdaad niet correct, maar werd wel heel vriendelijk geholpen, kopje thee en proefrijden is echt geen probleem daar, wat bij veel andere zaken lang niet zo makkelijk is.

vdolder
Forum-lid

vdolder 26 aug 2011 00:59

Hoe zit het trouwens met een cyclocross frame? Kan ik de maten die ik heb direct naar zo'n frame vertalen? Gezien ik een kort bovenlijf heb en cyclocross fietsen vaak een kortere bovenbuis hebben lijkt dit me een goede optie voor mij. Dit temeer omdat ik de fiets nu voornamelijk van plan ben te gebruiken voor woon/werk verkeer (20/25 km eenrichting) en recreatief rijden is het feit dat ze misschien ietsje zwaarder zijn (scheelt niet veel met racefietsen in dezelfde prijsklasse) en bredere banden hebben geen groot obstakel voor mij. Wel handig juist om ook in de winter rond te kunnen blijven fietsen en dit levert misschien ook iets meer comfort op of niet? Daarnaast spreken Britse sites vaak positief over de mogelijkheden om op dergelijke fietsen spatborden en/of rekje te monteren. Wat misschien op termijn (ook met mijn doeleinden) wel handig is voor mij.

Er zijn al cyclocross fietsen met Tiagra afmontage voor 700 euro, wat voor mij een mooi bedrag is. Zie bijvoorbeeld:

http://www.12gotrading.nl/racefietsen/c ... _disc_2011" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.12gotrading.nl/racefietsen/c ... _ax_3_2011" onclick="window.open(this.href);return false;

Mocht iemand nog in algemene zin mij willen aan of afraden om voor mijn doeleinden een cyclocross fiets te nemen, laat het dan weten!

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 26 aug 2011 08:13

swoosh schreef:
Peter K schreef:Ik zou het vertikken om voor de meting te betalen. Wie wil er nou een fiets verkopen ?!? Schande dat hij daar geld voor durft te vragen. Vraagt hij ook entree-geld als je de winkel binnen loopt?
Aangezien men ook tijd in die handelingen stopt is het vrij logisch dat men dat in eerste instantie niet gratis doet.
Als men het gratis zou doen dan zouden veel mensen daar misbruik van maken, zich laten meten en dan elders op marktplaats of online een fiets kopen. Veel fm's hanteren het principe dat je betaald voor een meting maar dat de meting gratis is als je daar een fiets koopt.
Klopt, maar als je dan over korting begint zeggen ze toch dat de meting t.w.v. 35€ al gratis is ;)

floris4
Forum-lid

floris4 26 aug 2011 08:50

Ik wil over dit onderwerp dan ook wel mijn ervaring delen.
Ook ik ben een beginnend fietser, sinds september 2010, maar heb er uiteindelijk voor gekozen een professionele meting te laten doen.
Toen ik vorig jaar een fiets ging kopen viel mijn oog op een mooi tweedehands model. De FM vertelde mij dat die waarschijnlijk te klein zou zijn voor mij maar dat een fiets meting daar een antwoordt op kon geven. Bij die meeting kwam naar voren dat ik extreem lange benen en een korte romp heb. Tevens kwam de vraag wil je diep zitten of wat meer rechtop. Ik gaf aan dat ik wat meer rechtop wil zitten daar ik een versleten onderrug heb.
Met deze gegevens bleek dat deze fiets, relatief klein model(56) met een krank lengte van 175 mm, toch wel passend te maken was.
Dat overigens een FM geld rekent voor een meting vindt ik wel rechtvaardig mits het niet boven de €15 uitkomt. En bij de meeste krijg je bij aankoop van een fiets dit bedrag weer terug.
Na een maand of 8 en 4000km heb ik besloten om toch een professionele fiets meting te laten doen. Ik bleef last houden van tintelingen in voeten en handen en lichte irritatie in de knieën.
Ik heb gekozen voor http://www.goedopdefiets.nl/index.htm Die meet je op en stelt je fiets af maar nog veel belangrijker, die stelt ook je schoen plaatjes af. Dit laatste is erg belangrijk voor de knieën en heupen.
Ze zijn, man en zijn vriendin, bijna twee uur druk in de weer met jouw en je fiets. en dat voor €95 wat in mijn ogen echt niet duur is. Denk alleen al aan een uurloon, 2 keer 2 uur.
Ze hebben zelfs de sjifters op het stuur nog verplaatst, daarvoor moest dan ook het stuurlint los waar ze overigens erg ervaren in bleken. ;)
Maar goed, lang verhaal kort. Sindsdien heb ik nagenoeg geen last meer gehad van pijntjes en tintelingen en rijd ik voortaan met erg veel plezier mijn rondjes van enkele uren, en gemiddelden van boven de 30 km/h, wat voor de meting niet lukte. ;)
Mijn conclusie is dan ook dat zo'n meting in mijn geval zijn geld meer dan waard is gebleken, maar dat is natuurlijk persoonlijk . :D
groeten, Joop
Het is nooit te laat om alsnog te gaan wielrennen.
mijn racefiets en mijn ATB en lid van WTC de Hellen.

Plaats reactie