Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Fietsers-etiquette?

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 26 sep 2011 07:17

Ik denk dar je nog de goede kant op ging.
Als je zulke types op een fietspad tegenkomt, hebben ze het liefst dat je afstapt, in de kant gaat staan en een buiging maakt ...
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

marcelca
Forum-lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 jun 2011 15:37
Locatie: Almere

marcelca 27 sep 2011 13:52

Ik rijd vaak alleen...

Maar meest van de tijd rijd ik met een maatje, die om en nabij dezelfde snelheid rijd, wij rijden af en toe wel een stuk samen kop over kop, maar we kennen elkaar en weten wat we aan elkaar hebben..

Ik heb zelf als ik alleen aan het fietsen was nog nooit bij een "vreemde" aangehaakt, zoals al gezegd, 9 van de 10 keer rijden ze niet jou snelheid ( of ze gaan de andere kant op )

Laatst reden we wel op de dijk in flevoland met z'n tweeen naast elkaar, we haalden een wielrenner in en deze haakte gelijk aan bij ons, ik persoonlijk heb er geen problemen mee als iemand dit doet, hij heeft denk ik 10 km achter ons aangereden terwijl onze snelheid toen we een inhaalden wel een km of 2 a 3 hoger was...

Het grappige was wel dat ik gelijk had gezien dat die aanhaakte maar mijn maatje had het niet gezien, die hoorde het pas toen ik het tegen hem zei na een paar km

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9110
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 27 sep 2011 14:26

Heel af en toe haak ik wel eens aan bij een hardrijdend groepje als ik alleen fiets. Ik zorg er dan wel voor dat ik geen 'storende' factor ben, dus of netjes achteraan blijven bungelen of netjes mijn kopbeurtjes doen en de snelheid vasthouden (veel aanhakers hebben de neiging om op kop even te laten zien "hoe sterk ze wel niet zijn" en gaan 3 km/u harder fietsen - vrij kortstondig vaak. Erg irritant). Heb nog nooit de indruk gehad dat men dit vervelend vond.

Met aanhakers heb ik meestal niet zoveel moeite, maar lang niet altijd heb ik zin om kop-over-kop te fietsen. Meestal laat ik dan een gaatje vallen.

Zo'n uit het wielspringert maak je heel af en toe mee. Vooral hilarisch als je zelf in goede vorm steekt. Meest extreme geval was 2 aan 2 fietsen, vrolijk babbelend met mijn vriendinnetje. Springt er na 5 minuten een kerel achter ons vandaan, trekt een gat van 50 meter, houdt dit niet vol, en moet zich weer door ons laten inhalen. Dan kan ik wel genieten van die dubbele vernedering :twisted:
(tjsa, vroegah, die goede oude tijd, toen de fam. 53x11 nog over een goede conditie beschikte... :? )
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Superstick
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 30 aug 2011 08:10

Gebruikersavatar Superstick 27 sep 2011 15:04

Ik vind het zo vreselijk flauw en kinderachtig dat sommige mensen moeite hebben als je in hun wiel gaat zitten. Wat heb je er nu voor een last van? 'Ja, diegene profiteert dan van mij'. So fucking what? Wat maakt dat in vredesnaam voor verschil. Ik vind dat soort mensen hufters. Ik fietste ook mee achter iemand aan, die gewoon harder ging. Maar aanhaken ging net. Die ging vervolgens wachten voor het (groene) stoplicht, todat ik als eerste wegreed. Want een ontzettende flauwe zak ben je dan zeg. Zaterdag reed iemand een km of 7 achter mij aan. Goed voor de moraal!

eelcoz

eelcoz 27 sep 2011 15:07

.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 20 nov 2011 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 27 sep 2011 16:02

eelcoz schreef:
Superstick schreef:Ik vind het zo vreselijk flauw en kinderachtig dat sommige mensen moeite hebben als je in hun wiel gaat zitten. Wat heb je er nu voor een last van? 'Ja, diegene profiteert dan van mij'. So fucking what? Wat maakt dat in vredesnaam voor verschil. Ik vind dat soort mensen hufters. Ik fietste ook mee achter iemand aan, die gewoon harder ging. Maar aanhaken ging net. Die ging vervolgens wachten voor het (groene) stoplicht, todat ik als eerste wegreed. Want een ontzettende flauwe zak ben je dan zeg. Zaterdag reed iemand een km of 7 achter mij aan. Goed voor de moraal!
Tja, zo'n type ben ik af en toe misschien wel. Ik fiets niet voor niets vaak alleen, aangezien ik dat prettig vind. Wanneer ik heerlijk rustig in m'n eentje door de leegte rijd hier in Groningen heb ik gewoon geen behoefte aan gezelschap, en iemand in m'n wiel vind ik dan storend.
Heb wel eens verhalen gehoord van mensen die ongemerkt iemand in hun wiel kregen, afsloegen en vol geschept werden. Dat zou een rede kunne zijn om niemand in je wiel te willen. Overigens heb ik er zelf geen probleem mee, alleen wordt ik er soms wat zenuwachtig van.
Wel irritant vind ik als iemand in mijn wiel gaat hangen en als ik dan stop voor een rood stoplicht doorrijdt, waarna ik hem een paar minuten later weer in kan halen en hij weer aanklampt.

Owja, en zelf ga ik niet zo vaak in een wiel hangen, soms bij brommertjes, maar dan vooral om uit de stank te rijden (als je er dicht op zit gaan de uitlaatgassen onzer je door).

sparko
Forum-lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 27 apr 2005 11:51

sparko 27 sep 2011 16:19

ik vind het hoogst irritant als ik met een duurrit bezig bent en mensen gaan overnemen terwijl ik niet aangeef dat ik wil
dat ze overnemen. Vervolgens zakt mijn hartslag namelijk 10 a 15 slagen en zit ik niet meer in m'n hartslagzone. Aanpikken is
prima, maar neem dan niet ongevraagd over/ ga niet in de weg rijden.

Ik ben echter wel een keer boos geworden op mensen die aanpikten;
groep voetballers ging 2 weken voor het voetbalseizoen even aan conditie-training
doen op de racefiets, rijdt er 1 meerdere keren tegen m'n achterwiel aan, zo f*cking irritant.
Als je niet kan sturen blijf dan uit mijn buurt.

elwoot
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 19 aug 2009 16:28

elwoot 27 sep 2011 20:07

sparko schreef:ik vind het hoogst irritant als ik met een duurrit bezig bent en mensen gaan overnemen terwijl ik niet aangeef dat ik wil
dat ze overnemen. Vervolgens zakt mijn hartslag namelijk 10 a 15 slagen en zit ik niet meer in m'n hartslagzone. Aanpikken is
prima, maar neem dan niet ongevraagd over/ ga niet in de weg rijden.

Ik ben echter wel een keer boos geworden op mensen die aanpikten;
groep voetballers ging 2 weken voor het voetbalseizoen even aan conditie-training
doen op de racefiets, rijdt er 1 meerdere keren tegen m'n achterwiel aan, zo f*cking irritant.
Als je niet kan sturen blijf dan uit mijn buurt.
Dat laatste voorbeeld is niet alleen irritant, maar ook ronduit gevaarlijk! Ik ben het helemaal eens met je dat die mensen bij je uit de buurt moeten blijven.

Verder heb ik ook vaak genoeg mensen in mijn wiel zitten. Om problemen voor te zijn geef ik dan ook altijd netjes aan de rijder(s) achter me aan of er obstakels zijn op de weg (en aan welke kant) en welke kant ik van plan ben om op te gaan (hand uitsteken). Zolang dit voor iedereen duidelijk is vind ik het geen probleem als mensen mijn wiel pakken. Zoals eerder gezegd: goed voor je ego :D

Gebruikersavatar
Superstick
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 30 aug 2011 08:10

Gebruikersavatar Superstick 27 sep 2011 20:10

vermeulen schreef:
eelcoz schreef:
Superstick schreef:Ik vind het zo vreselijk flauw en kinderachtig dat sommige mensen moeite hebben als je in hun wiel gaat zitten. Wat heb je er nu voor een last van? 'Ja, diegene profiteert dan van mij'. So fucking what? Wat maakt dat in vredesnaam voor verschil. Ik vind dat soort mensen hufters. Ik fietste ook mee achter iemand aan, die gewoon harder ging. Maar aanhaken ging net. Die ging vervolgens wachten voor het (groene) stoplicht, todat ik als eerste wegreed. Want een ontzettende flauwe zak ben je dan zeg. Zaterdag reed iemand een km of 7 achter mij aan. Goed voor de moraal!
Tja, zo'n type ben ik af en toe misschien wel. Ik fiets niet voor niets vaak alleen, aangezien ik dat prettig vind. Wanneer ik heerlijk rustig in m'n eentje door de leegte rijd hier in Groningen heb ik gewoon geen behoefte aan gezelschap, en iemand in m'n wiel vind ik dan storend.
Heb wel eens verhalen gehoord van mensen die ongemerkt iemand in hun wiel kregen, afsloegen en vol geschept werden. Dat zou een rede kunne zijn om niemand in je wiel te willen. Overigens heb ik er zelf geen probleem mee, alleen wordt ik er soms wat zenuwachtig van.
Wel irritant vind ik als iemand in mijn wiel gaat hangen en als ik dan stop voor een rood stoplicht doorrijdt, waarna ik hem een paar minuten later weer in kan halen en hij weer aanklampt.

Owja, en zelf ga ik niet zo vaak in een wiel hangen, soms bij brommertjes, maar dan vooral om uit de stank te rijden (als je er dicht op zit gaan de uitlaatgassen onzer je door).
Als je het storend vindt, of het je zenuwachtig maakt, heb je natuurlijk wel een reden. Maar dat kan je eventueel aangeven. Maar deze man keek gewoon heel arrogant de andere kant uit, keek vervolgens even vanuit zijn ooghoek naar mij, om vervolgens weer weg te kijken. Zal ik mijn spd-plaatje eens op zijn neus zetten, dacht ik heel even. Maar toen bedacht ik dat ik dat soort dingen nooit doe. ;)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 02 okt 2011 21:27

Nog iets etiquettegerelateerds dat me dit weekend opviel: bij het aanmeren bij een terrasje of etablissement leggen veel fietsers hun helm en/of handschoentjes op tafel. Veel uitbaters en niet-fietsers zijn hier absoluut niet van gediend! Liever op een stoel, op de grond of aan je stuur dus.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

marcelca
Forum-lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 jun 2011 15:37
Locatie: Almere

marcelca 03 okt 2011 09:56

je zou eigenlijk je bandje van je helm als slot moeten kunnen gebruiken... ( tenslotte bijna iedereen heeft zijn helm bij zich )

Helm af, bandje van je helm door je wiel heen en op slot zetten hiermee, ben je gelijk je helm kwijt en je fiets staat op slot ( een beetje ), ze kunnen er in ieder geval niet mee wegfietsen

janvr
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 feb 2009 13:32

janvr 03 okt 2011 11:57

marcelca schreef:je zou eigenlijk je bandje van je helm als slot moeten kunnen gebruiken... ( tenslotte bijna iedereen heeft zijn helm bij zich )

Helm af, bandje van je helm door je wiel heen en op slot zetten hiermee, ben je gelijk je helm kwijt en je fiets staat op slot ( een beetje ), ze kunnen er in ieder geval niet mee wegfietsen
Wat voor helmbandje heb jij?

Plaats reactie