Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Racefiets schoonmaken

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 25 feb 2015 20:18

- Ontvetter weglaten. Nergens voor nodig.
- Laten drogen voor je opnieuw gaat smeren.

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 25 feb 2015 21:14

Nee Nee schreef:- Ontvetter weglaten. Nergens voor nodig.
- Laten drogen voor je opnieuw gaat smeren.
En waarmee maak je het dan schoon?
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 25 feb 2015 21:35

Na iedere rit gewoon de fiets direct schoonmaken. Allereerst met de tuinslang het zand erafspoelen zodat dit niet in je spons terecht komt. Vervolgens met autoshampoo en een zachte spons de fiets wassen. Daarbij was ik de ketting af met hetzelfde sopje en gebruik daarvoor een klein sponje. Vervolgens het sop eraf spoelen en de fiets afdrogen. De ketting nog een beetje napoetsen/drogen en fiet in verwarmde ruimte zetten. Pas als de ketting goed droog is opnieuw smeren. Dit alles kost max 20 minuten en de fiets is weer als nieuw. Schoonmaken is een fluitje van een cent als je het maar bijhoud.
No pain no gain, no guts no glory!

Dennis.
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 mar 2014 21:17

Dennis. 25 feb 2015 21:52

Wat waren die oranje vlekken dan? Heb het er zojuist afgekregen. Alleen zag een paar zwarte/donkere vlekjes die ik er niet afkreeg. Kan dat kwaad? Heb hem ingevet ondertussen. Ga er niet meer mee fietsen in de winter :lol:

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 25 feb 2015 22:46

Die oranje vlekken zijn niets anders dan roestplekken op je droge ketting. Vergis je ook niet dat er de afgelopen dagen veel zout op de wegen heeft gelegen en dan roest alles nog eens zo snel.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 26 feb 2015 14:11

Soap schreef:
Nee Nee schreef:- Ontvetter weglaten. Nergens voor nodig.
- Laten drogen voor je opnieuw gaat smeren.
En waarmee maak je het dan schoon?
Een ontvetter is geen schoonmaakmiddel. Schoonmaken doe je sinds mensenheugenis met zeep.

Zelf gebruik ik al jaren de vloeibaar schoonmaakmiddel waar we ook de badkamer etc mee doen. Maar daar zullen sommigen wel van gruwelen. Je mag ook groene zeep gebruiken of autoshampoo.

Dennis.
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 mar 2014 21:17

Dennis. 26 feb 2015 16:48

plantagenet schreef:Die oranje vlekken zijn niets anders dan roestplekken op je droge ketting. Vergis je ook niet dat er de afgelopen dagen veel zout op de wegen heeft gelegen en dan roest alles nog eens zo snel.
En dan kan geen kwaad als je dat eraf haalt meteen?

En wat kleine donkere plekken op de ketting is niets meer dan oppervlakte roest waarmee je gewoon verder kan rijden? En op welk deel mocht nou geen water komen? In die gaten bij je crank of op dat vette ronde deel waar je crank ronddraait? Daar zit steeds behoorlijk wat zand en krijg dat maar moeilijk schoon. Kan ik daar gewoon poetsen met bijvoorbeeld een tandenborstel? Volgens mij zitten er wat zanddeeltjes tussen die framerand daar

Echt bagger dat ik eigenlijk niet normaal kan rijden in de winter. Blijf maar poetsen zo haha

exeliser
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 feb 2015 22:03

exeliser 27 feb 2015 10:57

GCN Heeft een goede video om je fiets schoon te maken
https://www.youtube.com/watch?v=5ak4AzlUz5Q
Cube Peloton Pro

Jos97
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mar 2015 10:55

Jos97 05 mar 2015 17:40

Een heel handig filmpje! Alleen wou ik wel graag weten wat voor schoonmaakmiddelen ze allemaal gebruiken in het filmpje, vooral die spuitbus op het einde.?

Gebruikersavatar
franklin
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 12 okt 2009 01:16

Gebruikersavatar franklin 05 mar 2015 20:02

Om een fiets te poetsen hoef je echt geen raketgeleerde te zijn. Iedereen heeft zo zijn/haar eigen manier om de fiets te reinigen. Ik zweer bij een ketting met kmc snelschakel. Ketting eraf voordat ik fiets poets. De ketting zelf enkele keren door een doek heentrekken en dan hoeft deze echt niet iedere keer met ontvetter schoongemaakt te worden. Fiets eerst met een handdrukspuit, deze worden geloof ik vaak in tuinen gebruikt om bestrijdingsmiddelen te sproeien, het groffe vuil van de fiets spuiten. Mijn idee is dat als je gelijk met een spons of borstel aan de slag gaat dit vuil gaat krassen. Teven weekt het vuil al beetje los. Vervolgens spuit ik de drive train in met ontvetter. In mijn geval Muc-off drivetrain cleaner. Paar minuten laten weken en dan ga ik de boel te lijf met borstels. Als drivertrain goed schoon spuit ik de fiets in met Muc-off bike cleaner. Ook dit weer even laten intrekken. Daarna met ruim water en zachte borstel fiets van boven naar beneden afdoen. Ook gebruik ik hier vaak weer die handdrukspuit. Wielen uitnemen en met borstel goed reinigen. Droog mijn hele fiets met zachte doeken, ook de wielen. Laat ook iedere spaak even tussen een doek door glijden om te drogen en dit is tevens een extra controle of er niets mis is met de spaken. Liefste laat ik de fiets dan nog binnenshuis staan om goed te drogen. Ik moet wel zeggen dat ik een poetsfreak schijn te zijn met mijn fietsen.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 12 mar 2016 17:47

franklin schreef:Ik moet wel zeggen dat ik een poetsfreak schijn te zijn met mijn fietsen.
Je zou het niet denken ;).

Bedankt voor de info. Heb laatst een Park Tool montagestandaard gekocht en dat maakt alles 10x gemakkelijker (zeker nu ik 2 fietsen heb). Ook was ik altijd van het 'sopje met afwasmiddel', maar voor elk onderdeel het juiste schoonmaakmiddel werkt ook een stuk efficiënter. Alles van de Action (kroon kettingolie, lampenolie als ontvetter, remreiniger, spuitwax wat sponsen en kwasten).

marcus100
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 mar 2017 09:45

marcus100 21 mei 2017 19:11

En wat voor "autoshampoo" gebruiken jullie dan? Welk merk? Ik ben bang om een verkeerd merk te kopen en dat de hele fiets stuk roest :P

En een ontvetter hoeft dus niet? Gewoon autoshampoo ook over de ketting en alles heen? En hierna weer smeermiddel erop?

Dit bijvoorbeeld van de AH? https://www.ah.nl/producten/product/wi2 ... utoshampoo

Plaats reactie