Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
-
gamiel
- Forum-lid
- Berichten: 790
- Lid geworden op: 14 sep 2006 01:02
gamiel
02 nov 2011 00:29
wouterj schreef:... Vorig voorjaar had ik achter een 25mm bandje gemonteerd om comfortabel de RVV te fietsen, en mijn achterwiel slipte als een bezetene op de gladde modderige kasseihellingen
Was dat niet toevallig net een nieuw 25mm bandje? Welke bandenspanning reed je? Als ik nieuwe Conti 4000S monteer, voelen ze "glad" aan, er lijkt een soort laagje aan de buitenkant te zitten dat glad aanvoelt, net of er wat siliconenspray op zit. Dat verdwijnt na zo'n 200km. Als je met een nagelnieuwe band gaat rijden onder modderige/natte omstandigheden dan kan ik me voorstellen dat je glibbert.
Wbt auto: bij autobanden kan er aquaplanning optreden als het (veel) regent en/of als je (te) weinig profiel hebt. Daarom rij je beter niet met slicks in de regen maar met (voldoende) profiel, om voldoende water af te voeren onder je banden. Bij een fietsband treedt er geen aquaplanning op: het "front" van het contactoppervlak is rond en snijdt als het ware "door het water heen", dit itt tot dat van een autoband waarbij het "front": van het contactoppervlak recht is en er zich teveel water "ophoopt" voor de band. En ja, een brede autoband heeft over het algemeen een groter risico op aquaplanning. Moest 2 winters geleden bv ook lachen toen de Ford Ka van mijn vriendin aardig goed bleef rijden in de sneeuw op zomerbandjes (165 breed) terwijl ik met een Vectra op 225 zomerbanden alle kanten opglibberde
Heb nu winterbanden
Wbt schaatsen: Je hebt grip met je schaats "op" het ijs omdat je IN het ijs trapt (lichaamsgewicht op klein contactoppervlak). Je schoen heeft een veel groter contactoppervlak en verdeelt je lichaamsgewicht dus te goed over het ijs --> je staat met je schoen OP het ijs --> geen grip.
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.
-
tim106gti
- Forum-lid
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 06 jul 2008 00:45
tim106gti
24 dec 2011 23:20
Ik wil voor komend voorjaar op mijn wegfiets ook bredere banden monteren. Ik vraag me af of ik aan 25mm ben gebonden of ook voor 28mm kan gaan. Ik rij met een FELT F5 met Dura Ace 7900 remhoeven. Zijn er moderne frames/remhoeven waar bijvoorbeeld 25mm de max is?
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
amclassic-fan
25 dec 2011 11:40
Ik heb frames gezien waar sommige 23 mm banden niet eens door heen konden, dat waren productie fouten en dus werden die omgeruild. Er zit bij sommige frames nog al wat variatie van frame tot frame, aan de hand van de ruimte die je nu over hebt kan je wel inschatten of er een 28 mm band in kan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
-
lange63
- Forum-lid
- Berichten: 264
- Lid geworden op: 03 jul 2005 23:52
lange63
25 dec 2011 22:15
[quote="gamiel"]Bij dezelfde druk in een 23 en 25 mm bandje is het contactoppervlak op de weg bij 23mm langer en smaller, bij 25 mm korter en breder. [][De oppervlakte van het contactoppervlak is in beide gevallen gelijk. Om meer grip te krijgen kan je idd bredere banden gaan rijden, maar dan moet el een lagere bandenspanning worden toegepast tov de bandenspanning die je normaal in een smallere band toepast. Of je pompt gewoon je 23 mm bandjes wat minder hard op .... Voordeel van de 25 mm bandjes is de lagere rolweerstand tov 23 mm (bij gelijke bandenspanning!)quote]
Dit snap ik niet. Bandenspanning = gelijk, oppervlakte van het contact = gelijk en toch lagere rolwerstand. Wat zie ik over het hoofd???
staal.....what else.....??
-
ultra_ivo
- Forum-lid
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06
ultra_ivo
25 dec 2011 23:59
Wat je over het hoofd ziet is de rand van het contactoppervlak. Daar vindt de vervorming plaats, daar treedt de weerstand op. Vergelijk maar eens twee extremen, een vierkant en een cirkel met dezelfde oppervlakte. Je ziet dan direct dat de lengte van de randen heel anders is, die van de cirkel is veel korter. Hoe meer het contactoppervlak lijkt op een cirkel des te minder vervormingsweerstand treedt er op. Die vervormingsweerstand kennen we op de fiets als rolweerstand.
-
r600
- Forum-lid
- Berichten: 509
- Lid geworden op: 26 mar 2009 00:46
- Locatie: Amsterdam
r600
27 dec 2011 17:23
ultra_ivo schreef:Wat je over het hoofd ziet is de rand van het contactoppervlak. Daar vindt de vervorming plaats, daar treedt de weerstand op. Vergelijk maar eens twee extremen, een vierkant en een cirkel met dezelfde oppervlakte. Je ziet dan direct dat de lengte van de randen heel anders is, die van de cirkel is veel korter. Hoe meer het contactoppervlak lijkt op een cirkel des te minder vervormingsweerstand treedt er op. Die vervormingsweerstand kennen we op de fiets als rolweerstand.
Wat bedoel je ultra-ivo?
Heeft een 25 mm band meer of juist minder weerstand?
Laatst gewijzigd door
r600 op 28 dec 2011 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
-
lange63
- Forum-lid
- Berichten: 264
- Lid geworden op: 03 jul 2005 23:52
lange63
27 dec 2011 19:05
ultra_ivo schreef:Wat je over het hoofd ziet is de rand van het contactoppervlak. Daar vindt de vervorming plaats, daar treedt de weerstand op. Vergelijk maar eens twee extremen, een vierkant en een cirkel met dezelfde oppervlakte. Je ziet dan direct dat de lengte van de randen heel anders is, die van de cirkel is veel korter. Hoe meer het contactoppervlak lijkt op een cirkel des te minder vervormingsweerstand treedt er op. Die vervormingsweerstand kennen we op de fiets als rolweerstand.
O.K. dus hoe minder vervorming, hoe minder weerstand. Maar heeft een fietsband dan een hogere weerstand dan bijvoorbeeld het boodschappenwagentje van de Jumbo (geen vervorming)??
En: hoe breder de band, hoe minder de vervorming (bij gelijkblijvende spanning)??
Maar goed: weer ff on topic: mijn ervaring is dat 25mm (altijd GP 4-seasons) en een half barretje minder dan mijn 23mm erugh comfortabel aanvoelt
.
staal.....what else.....??
-
peetershugo
- Forum-lid
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 01 jan 2012 20:02
peetershugo
01 jan 2012 20:09
de brede band deformeert méér in de breedte
resultaat
de brede band zakt minder naar beneden
dus
de brede band moet of kan minder hard opgepompt worden
hierdoor
neemt de contactoppervlakte toe
resultaat
meer grip
dit bij dezelfde rolweerstand
-
ultra_ivo
- Forum-lid
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06
ultra_ivo
04 jan 2012 12:47
r600 schreef:ultra_ivo schreef:Wat je over het hoofd ziet is de rand van het contactoppervlak. Daar vindt de vervorming plaats, daar treedt de weerstand op. Vergelijk maar eens twee extremen, een vierkant en een cirkel met dezelfde oppervlakte. Je ziet dan direct dat de lengte van de randen heel anders is, die van de cirkel is veel korter. Hoe meer het contactoppervlak lijkt op een cirkel des te minder vervormingsweerstand treedt er op. Die vervormingsweerstand kennen we op de fiets als rolweerstand.
Wat bedoel je ultra-ivo?
Heeft een 25 mm band meer of juist minder weerstand?
Een bredere band zorgt voor een ronder contactoppervlakte. De omtrek van een cirkel is altijd kleiner dan die van een vierkant/rechthoek. Dus is de rolweerstand van een bredere band kleiner.