welk pedaal?
-
- Forum-lid
Rij zelf met SPD-SL, ben er wel tevreden over. Niemand met Speedplays?
Ik heb speedplay zero RVS; ze klikken vreselijk makkelijk in, ze zijn tweezijdig, ze doen alles en hebben de meeste verstel- en aanpassingsmogelijkheden. Langere asjes, shims om de plaatjes te kantelen, beenlengte verschil kits, enz. Je kunt het zo gek niet bedenken of het bestaat.chassepatat schreef:Rij zelf met SPD-SL, ben er wel tevreden over. Niemand met Speedplays?
De drawback is dat ze behoorlijk onderhoudsgevoelig zijn, en dat er op dit moment geen importeur is in de Benelux.
Zo heb ik al twee keer zijwaarts kantelende voetplaatjes gehad (hier is een apart topic over). Daarom heb ik nu RVS tussenplaatjes gekocht ("carbon solewear plate")
Ook moeten de lagers volgens de gebruiksaanwijzing iedere 3 maanden ingevet worden.
Doe je dit niet, dan kunnen ze zomaar in de soep draaien. Hiervoor heb ik uiteindelijk de speedplay vetspuit besteld.
Ik heb nu besloten dat dit mijn laatste investering in de speedplay was, het houdt een keer op.
Als dat zover is, ga ik over op Look Keo blade of Time iclic (vandaar mijn vraag enkele posts terug).
Er wordt door sommigen geroepen "systeem X is geweldig", maar ik vraag me dan af of die mensen ook ervaring hebben met andere systemen? Dit is een fenomeen dat je in meerdere topics tegenkomt, maar dit terzijde.
Heb zelf ervaring met SPD, SPD-SL, Speedplay en Time. Het SPD-systeem werkt op zichzelf prima, maar er is weinig aan in te stellen en het contactoppervlak is klein. Wel ideaal is dat de plaatjes zo goed als niet slijten en erg goedkoop zijn doordat het patent verlopen is. Ook heb je schoenen met geïntegreerde plaatjes, ideaal voor toerfietsers of voor in de sportschool. Een ander voordeel is dat het ook een MTB / CX-systeem is waardoor je minder schoenen nodig hebt. Ander voordeel: er zijn dubbelzijdige pedalen.
SPD-SL heb ik ook goede ervaringen mee, maar je kunt niet ontkennen dat je verticale speling krijgt naarmate de plaatjes slijten. Verder prima pedalen. Mijn Ultegra-pedaaltjes zijn al 6 jaar oud, er is er al meer dan 40k mee gereden onder werkelijk alle omstandigheden en nog nooit iets aan vervangen - ze lopen nog steeds prima en genieten nu van hun pensioen op mijn spinner.
De hype rondom Speedplay heb ik nooit begrepen, slecht zijn ze niet maar zeker ook niet beter dan andere systemen maar wel veel duurder en je kunt op de plaatjes nauwelijks normaal lopen. Ze zijn ook niet lichter zoals de fabrikant wil doen geloven, tenminste niet als je de pedalen+plaatjes optelt.
Voor mij springen de Time-pedalen er bovenuit (redenen elders al gegeven). Nu wil ik Time hier niet helemaal heilig verklaren, want ik ken ook mensen die Look verkiezen boven Time (zoals Daniël bijvoorbeeld). Het blijft dus een kwestie van personal preference zoals hierboven al werd opgemerkt.
Heb zelf ervaring met SPD, SPD-SL, Speedplay en Time. Het SPD-systeem werkt op zichzelf prima, maar er is weinig aan in te stellen en het contactoppervlak is klein. Wel ideaal is dat de plaatjes zo goed als niet slijten en erg goedkoop zijn doordat het patent verlopen is. Ook heb je schoenen met geïntegreerde plaatjes, ideaal voor toerfietsers of voor in de sportschool. Een ander voordeel is dat het ook een MTB / CX-systeem is waardoor je minder schoenen nodig hebt. Ander voordeel: er zijn dubbelzijdige pedalen.
SPD-SL heb ik ook goede ervaringen mee, maar je kunt niet ontkennen dat je verticale speling krijgt naarmate de plaatjes slijten. Verder prima pedalen. Mijn Ultegra-pedaaltjes zijn al 6 jaar oud, er is er al meer dan 40k mee gereden onder werkelijk alle omstandigheden en nog nooit iets aan vervangen - ze lopen nog steeds prima en genieten nu van hun pensioen op mijn spinner.
De hype rondom Speedplay heb ik nooit begrepen, slecht zijn ze niet maar zeker ook niet beter dan andere systemen maar wel veel duurder en je kunt op de plaatjes nauwelijks normaal lopen. Ze zijn ook niet lichter zoals de fabrikant wil doen geloven, tenminste niet als je de pedalen+plaatjes optelt.
Voor mij springen de Time-pedalen er bovenuit (redenen elders al gegeven). Nu wil ik Time hier niet helemaal heilig verklaren, want ik ken ook mensen die Look verkiezen boven Time (zoals Daniël bijvoorbeeld). Het blijft dus een kwestie van personal preference zoals hierboven al werd opgemerkt.
Laatst gewijzigd door havana op 30 okt 2011 18:18, 2 keer totaal gewijzigd.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Met SPD-SL krijgt je niet alleen hoogte speling als je plaatje slijt, maar ook door slijtage aan het pedaal. Voor mij reden om SPD-SL's af te schrijven in 10-15k km. Probleem heb ik met RXS nooit gehad, pedalen gingen ong 2-3 keer zo lang mee.
Speedplay vond ik niet fijn, afstellen met een 3-punts bevestiging op de schoen is een drama (steeds 7 schroeven losdraaien. Maar vooral het kantel probleem. Speedplay wordt overigens in de Benelux geimporteerd door Conimex uit België. Overigens moet Speedplay wel met een zeer goed product komen wil ik überhaupt nog overwegen om iets van die firma te kopen. Een particulier met een rechtzaak bedreigen omdat hij een service manual geschreven heeft gaat wel erg ver.
Speedplay vond ik niet fijn, afstellen met een 3-punts bevestiging op de schoen is een drama (steeds 7 schroeven losdraaien. Maar vooral het kantel probleem. Speedplay wordt overigens in de Benelux geimporteerd door Conimex uit België. Overigens moet Speedplay wel met een zeer goed product komen wil ik überhaupt nog overwegen om iets van die firma te kopen. Een particulier met een rechtzaak bedreigen omdat hij een service manual geschreven heeft gaat wel erg ver.
Ik ben toch wel erg benieuwd naar die Time pedalen want ik herken alle kritieken op SPD-SL. Maar op de CX heb ik Time (Atac Alium) en daar moet je een gorilla voor zijn om in te klikken. En dan nog alleen nadat je zand/modder van je schoenen geklopt hebt tegen de zijkant van de pedalen, oftewel waardeloos.
- timofietst
- Forum-lid
Dan zou je eigenlijk de iclic van Time eens moeten proberen. Doordat de veer voorgespannen is heb je voldoende aan het laten zakken van je voet opp het pedaal om in te klikken, werkt erg goed! Ander verschil met SPD-sl is dat de speling in zijwaartse richting (draaien van de voet) beter aan voelt en volgens mij een grotwr bereik heeft.
Ja ik heb ze ook genomen omdat veel er positief over waren. Maar dit pedaal is niet zo erg open en je kunt nergens de veerspanning (erg strak) instellen. De plaatjes zijn volgens mij ook niet versleten. Misschien ligt het aan de zool van de schoenen, dat die niet matcht met het pedaal..? Ik ga er nog eens goed naar kijken.
Speedplay hele goede ervaring mee, je moet wel af en toe ze smeren. Snap de negatieve berichten niet. Je fiets onderhouden moet je toch, kan je ook pedaal wel meenemen. Dat je er moeilijk op loopt...ik vind de plaatjes makkelijker lopen dan bijvoorbeeld Look. En dat je 7 schroeven moet indraaien is nou ook niet een probleem, even de tijd nemen.
Voordelen vind ik het dubbelzijdige inklikken, je hoeft slechts "te stampen" en je zit erin, in het begin moet dit wel wat "inslijten". En je kunt de speling instellen naar wat je prettig vind, naar binnen en naar buiten toe. Nadeel de prijs en plastic onderplaatje slijt in (na ruim 5000/6000km), Tevens hebben Sidi en Bont inmiddels schoenen voor speedplay (4 schroefgaten).
ps AmClassic, dat van die manual zal juridisch wel niet mogen...
Voordelen vind ik het dubbelzijdige inklikken, je hoeft slechts "te stampen" en je zit erin, in het begin moet dit wel wat "inslijten". En je kunt de speling instellen naar wat je prettig vind, naar binnen en naar buiten toe. Nadeel de prijs en plastic onderplaatje slijt in (na ruim 5000/6000km), Tevens hebben Sidi en Bont inmiddels schoenen voor speedplay (4 schroefgaten).
Rijd nu al weer een tijdje met look keo carbon. Heb hiervoor met spd sl gereden ook in de regen. Nooit problemen mee gehad. Plaatjes wel geregeld vervangen. Maar geen spelling op de lagers. Met de Look's rij ik eigenlijk alleen maar in betere omstandigheden. Maar al zeer snel problemen na 800 km. Gehorig en speling. Wel al meerdere malen uit elkaar gehaald en gesmeerd. Maar binnen de kortste keren ging het weer fout. Ga zeker een set Time binnenkort bestellen. Ben de look's meer dan zat.
Zal ik dan voor iclic of rsx gaan ? Ben iemand die graag tegen de wind in lomp doortrapt en ben daarnaast ook geen guppie 1.90 bij 90 kg
Zal ik dan voor iclic of rsx gaan ? Ben iemand die graag tegen de wind in lomp doortrapt en ben daarnaast ook geen guppie 1.90 bij 90 kg
"Everything will be allright in the end, if everything is not allright it's not the end"
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Juridisch gezien zat Speedplay gewoon fout, maar ja als je een privé persoon bedreigt met een rechtzaak dan kan die bijna niet anders dan inbinden... Het hele verhaal staat in een heel lang topic op Weightweenies.freccia schreef:Speedplay hele goede ervaring mee, je moet wel af en toe ze smeren. Snap de negatieve berichten niet. Je fiets onderhouden moet je toch, kan je ook pedaal wel meenemen. Dat je er moeilijk op loopt...ik vind de plaatjes makkelijker lopen dan bijvoorbeeld Look. En dat je 7 schroeven moet indraaien is nou ook niet een probleem, even de tijd nemen.
Dat je Speedplay fijn vindt fietsen kan ik best inkomen, maar als je gaat beweren dat die platte metalen platen goed lopen... Trek eens schoenen met een SPD-SL of Time plaatje aan, dat loopt toch wel ff iets anders. Niet alleen veel fijner, maar ook veel veiliger.
Mijn probleem was niet het vast draaien van 7 schroeven, maar het afstellen van het plaatje onder m'n schoen. Ik het plaatje zo goed mogelijk afgesteld, ga ik fietsen, merk ik dat 't plaatje iets naar achteren moet. Dan moet je 7 schroeven losdraaien en weer vast zetten, stuk onhandiger langs de kant van de weg dan 3 schroefjes los en vast draaien.