Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Dura Ace 7900 of Ultegra Di2

skimons
Forum-lid
Berichten: 2424
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 27 nov 2011 22:34

diogenes schreef:Ik heb met genaild met die man in Duitsland, die op het TOUR forum berichtte dat hij problemen met Di2 had: hij vertelde dat het al met al langer dan een maand geduurd heeft voordat er een diagnoseapparaat bij zijn dealer was (moest van importeur komen) , de fout gevonden was en het onderdeel vervangen was.
slechte dealer dus? spullen verkopen die je niet kunt servicen. kom je overigens wel meer tegen.
overigens wel een flink nadeel van een electronische groep: je kunt bij defect niet altijd zien wat er aan scheelt. moet je wel tegen kunnen of het risico willen nemen, maar dat zal gezien de grote hoeveelheid smartphones niet echt een probleem zijn in NL

on topic: vraag jezelf eens af wat je doet met de slijtage-delen van de mechanische groep als deze aan vervanging toe zijn: weer dura ace of een ultegra of 105 cassette / ketting / voorbladen. als je deze delen nl vervangt door goedkopere nadat de eerste set versleten is, is het verschil met de Ultegra groep ineens een stuk kleiner :)

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 28 nov 2011 21:52

Ik rijd nu met DA. Daar ben ik heel tevreden over. Ik vind het er mooi uit zien, het werkt goed.
Ik vind de ultegra Di2 er niet mooi uit zien. Ik weet niet of het goed werkt.

Een nadeel lijkt mij dat je zelf niet zo veel meer aan je versnellingen kan doen. Voor elk probleempje moet je naar je FM. Als deze ook nog niet helemaal er op aan gepast is dan kun je misschien wel een tijdje moeten wachten voor het gemaakt is.
Dit terwijl ik nu lekker zelf aan mijn fiets kan frotten als ik daar zin in heb. Dat is namelijk een ander deel van mijn fiets hobby. Ik zie mezelf nog niet met een soldeerbout een printplaatje bewerken omdat hij niet lekker schakelt.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28027
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 nov 2011 08:10

Misschien handig om je eerst eens te verdiepen in de materie voordat je zulke onzin uitkraamt.

Aan het afstellen van een Di2-groep komt geen soldeerbout of printplaat te pas. Ook het idee dat je voor elk [edit] wissewasje naar de FM moet is pertinent onjuist. Sterker nog, een Di2-groep is makkelijker af te stellen dan een mechanische groep.

Het is weer een typische Fietsforum reactie: "ik heb nu X, ik ken Y niet maar X is sowieso beter". Jammer.
Laatst gewijzigd door havana op 30 nov 2011 07:50, 1 keer totaal gewijzigd.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 5115
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 29 nov 2011 22:20

ik zeg dura ace 9000 ...

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 30 nov 2011 00:35

Ik had inderdaad er beter van kunnen maken als je derailleur niet meer schakelt ipv niet zo lekker schakelt.

Voordat je een vinnige reactie geeft over mijn korte antwoord met een onbegrepen ondertoon kun je ook eens vragen of ik me erin heb verdiept dat is namelijk wel zo beleefd.

Wittewasjes doe je zelf met je wasmachine. Met wissewasjes kun je je FM lastig vallen, die rekent er een mooi prijsje voor. Jij blij en hij helemaal blij.
http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoo ... ssewasje/1" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik blijf het lastig vinden om op een vlak stuk papier of een scherm de sarcastische ondertoon van bepaalde teksten te zien. Ook is het lastig om mensen dit duidelijk te maken. Havana. Vervolgens krijg je weer zo'n post van als je niks zinnigs te zeggen hebt hou dan beter je harses. ligt dit nu aan dit forum of valt dit alleen mij op.

Wat ik met die in die vreemde post van mij wil duidelijk maken is: als Di2 niet lekker schakelt hoe stel je dat dan af. Als het printplaatje is kapot wat kan voor komen straks hoe maak je dat dan. Nu is er niet zo heel erg veel aan een derailleur wat kapot kan. Straks zit er een processor achtig printplaatje in wat zorgt dat het zichzelf afstelt dat kan kapot. Nu ben je zelf die printplaat en is je mechanische kabel het medium waarmee je dat aan je derailleur duidelijk maakt. In die verbinding voor een simpele actie zit niet veel ruimte tot falen. Ik zie meer mogelijkheden voor problemen bij Di2.

1 drukknopjes voor de bediening. vs Shifter
2 Servo motortjes icm hefboomwerking derailleurs vs Shifters icm kabels en hefboomwerking bij derailleurs
3 Processor welke de motortjes aanstuurt. vs nvt
4 bijbehorende software vs nvt
5 Kabeltjes vs kabels
6 Batterij vs spierkracht

Bij punten 2,3,4,(6) zie ik problemen ontstaan waar je echt voor naar de FM moet of lekker zelf met de soldeerbout aan de slag moet. Terwijl je normaal je inbussleutels en schroevendraaiers pakt en het even oplost of vervangt.

Ik zie ook wel de voordelen heel mooi uitgelegd op sites.

Of ik daar gelijk in heb weet ik niet. Dat past namelijk niet bij mijn persoonlijkheid. Ik wacht lekker de eerste jaren af, zodat de grote massa tegen alle kinderziektes aan loopt. Wel zo veilig. Je kunt ook niet verwachten dat Ultegra Di2 onderworpen is aan een duurtest door consumenten. Want ik meende het dit jaar pas bij BM en in duitsland te zien. Idd DA Di2 was er al langer. Daar rijden alleen niet zoveel mensen mee als straks met Ultegra Di2. Consumenten die hun bakkie kletsnat de onverwarmde schuur in trappen en hem de week erop pas weer aanraken. Met roestige kabels schakelt het niet zo soepel. Met een gecorrodeerde kortsluitende printplaat schakel je waarschijnlijk niet. Ik noem maar een voorbeeld, met het risico dat ik weer overweldigd word met de ipx waarden van de onderdelen.

E-bikes zijn nu ook gemeen goed maar die dingen gaan vaak terug aan de software moeten omdat zo'n ding niet doet wat er van verwacht word.

Ik hoop dat dit mijn standpunt een beetje verduidelijkt.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28027
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 nov 2011 07:47

Ik snap je standpunt nu een stuk beter. Eigenlijk maak je de vergelijk met auto's. Toen daar 10 jaar geleden steeds meer elektronica in kwam werd ook geroepen dat auto's onbetrouwbaar zouden worden en dat je voor elk wissewasje (jaja) naar de dealer zou moeten. Dat eerste is onwaar gebleken, dat tweede waar.

De vraag is echter of de fabrikanten wel van plan zijn de groepen steeds meer vol te stoppen met elektronica. Volgens mij is Shimano's filosofie bij de Di2-groepen steeds geweest om het kinderlijk eenvoudig te houden, om de boel zo betrouwbaar en licht te houden.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 30 nov 2011 07:56

havana schreef:De vraag is echter of de fabrikanten wel van plan zijn de groepen steeds meer vol te stoppen met elektronica. Volgens mij is Shimano's filosofie bij de Di2-groepen steeds geweest om het kinderlijk eenvoudig te houden, om de boel zo betrouwbaar en licht te houden.
Daarnaast zijn de DI2 groepen al een tijdje in gebruik bij het veldrijden. Dus wat mij betreft volgend jaar DI2.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28027
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 nov 2011 08:02

Ja dat de boel betrouwbaar is, is inmiddels wel duidelijk. Op Weightweenies zit een gast die z'n Di2-groep compleet mishandeld heeft en 't spul bleef maar werken. Zie ook de vele veldrijders inderdaad.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 nov 2011 10:33

@raiju. Het is niet de bedoeling dat een FM een soldeerbout aan gaat schaffen. Als iets kapot is moet 't gewoon vervangen worden, precies dezelfde situatie als met de mechanische groepen.
Bijvoorbeeld de shifters zijn bij de elektrische groep juist veel minder kwetsbaar dan het ingewikkelde mechanisme in een mechanische shifter. Het spul is volledig waterdicht, dus om water hoef je je niet druk te maken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 30 nov 2011 11:38

amclassic-fan schreef: Het spul is volledig waterdicht, dus om water hoef je je niet druk te maken.
Op het TOUR forum staan berichten van problemen die door vocht zouden zijn veroorzaakt, volgens diverse topic posters.
Velgenfluisteraar

Florezido

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 30 nov 2011 20:12

Shimano heeft waarschijnlijk ook een heel eenvoudig systeem. Shimano is ook een heel betrouwbaar merk. Toyota is dat ook. helaas heeft deze laatste met de Prius remproblemen toch een knauw opgelopen.

Inderdaad vergelijk ik het met een auto: Het is zelfs zo erg dat je nu bij sommige auto's de lampen moet laten vervangen door de dealer.

Ik verwacht ook niet dat mijn FM met een soldeerbout de derailleur gaat maken. Hij zal het niet erg vinden dat hij direct mag vervangen. Waarschijnlijk hebben de meeste mensen 3 jaar (of nog veel langer) plezier van zo'n onderdeel.

Voorbeeld: Bij een X0 9spd derailleur kun je zelf wel bepaalde schroefjes, boutjes en veertjes vervangen bij breuk of overmatige slijtage. Dat scheelt toch de aanschaf van een nieuwe. Bij X0 twisters kon je de greep en veertjes vervangen. Dan had je voor een paar euro 2 zgan twisters. Beide zijn voor de MTB. Hier heb ik iets meer kaas van gegeten.

Vocht is een vreemd iets. Mijn tot 30 bar (300m)waterdichte horloge is in 50 cm zeewater kapot gegaan. De nieuwe die ik kocht ging ook op die manier kapot.

Di2 heeft een heleboel voordelen. Maar ook nadelen die niet op de mooie sites en stands worden vermeld. Meestal omdat mensen nog niet zoiets mee hebben gemaakt.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28027
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 nov 2011 20:18

[off topic]
Die markeringen op horloges slaan inderdaad nergens op, dat is (vaak) alleen maar marketingpraat, zeker bij niet-duikhorloges. 50m betekent overigens geschikt om te douchen, 100m betekent geschikt om te snorkelen. 200m betekent geschikt om de duiken tot 50m. Dat is al heel vreemd, maar in de praktijk is het nog gekker. Ik heb iets van 200 duiken gemaakt met mijn Citizen die toch echt maar tot 50m geschikt was, pas toen gaf ie de geest.

Overigens is de druk op 300 meter 31 bar.

Plaats reactie