Klimwielen
Voor alu clinchers:
Niobium XR-200, CX Ray spaken en een paar Tune of DT 190 naven. C. 1,250 gram met alu-rand. Ik weet je gewicht niet, maar 20 spaken voor, 24 achter deed de job in mijn eerste Marmotte vorig jaar (62kg). Een leuke set voor rond de EUR 500!
Carbon tubulars (indien budget unlimited is):
Tune / Reynolds King of Mountain wheels met Tune hubs - c.900 gram!
Voor een droge berg-cyclo de Reynolds wieltjes! Als het 's ochtends regent voor de start van een bergritje, dan zeker de Niobiums. Een aluminium rand remt vele malen beter!
Niobium XR-200, CX Ray spaken en een paar Tune of DT 190 naven. C. 1,250 gram met alu-rand. Ik weet je gewicht niet, maar 20 spaken voor, 24 achter deed de job in mijn eerste Marmotte vorig jaar (62kg). Een leuke set voor rond de EUR 500!
Carbon tubulars (indien budget unlimited is):
Tune / Reynolds King of Mountain wheels met Tune hubs - c.900 gram!
Voor een droge berg-cyclo de Reynolds wieltjes! Als het 's ochtends regent voor de start van een bergritje, dan zeker de Niobiums. Een aluminium rand remt vele malen beter!
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Dan toch niet met DT190 voor die prijs!isaac52 schreef:Voor alu clinchers:
Niobium XR-200, CX Ray spaken en een paar Tune of DT 190 naven. C. 1,250 gram met alu-rand. Ik weet je gewicht niet, maar 20 spaken voor, 24 achter deed de job in mijn eerste Marmotte vorig jaar (62kg). Een leuke set voor rond de EUR 500!
Het weer in de bergen is veranderlijk. Vaak is het helemaal anders aan de andere kant van de berg. Maar als het tubulars mogen zijn is er opeens wel zeer veel mogelijk beneden de 1300g. Met goeie remblokken valt er ook dan nog prima te dalen, anders zouden alle profs op alu rijden.isaac52 schreef: Carbon tubulars (indien budget unlimited is):
Tune / Reynolds King of Mountain wheels met Tune hubs - c.900 gram!
Voor een droge berg-cyclo de Reynolds wieltjes! Als het 's ochtends regent voor de start van een bergritje, dan zeker de Niobiums. Een aluminium rand remt vele malen beter!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
[quote="de zwarten"
Met goeie remblokken valt er ook dan nog prima te dalen, anders zouden alle profs op alu rijden. [/quote]
Klopt, maar profs zijn wel profs, he?
Die rijden op een lege weg (en gebruiken de hele breedte voor de ideale lijn) en dalen meestal met een andere snelheid dan de meesten hier.
Bij trainingen gebruiken de meesten....alu clinchers.
Met goeie remblokken valt er ook dan nog prima te dalen, anders zouden alle profs op alu rijden. [/quote]
Klopt, maar profs zijn wel profs, he?
Die rijden op een lege weg (en gebruiken de hele breedte voor de ideale lijn) en dalen meestal met een andere snelheid dan de meesten hier.
Bij trainingen gebruiken de meesten....alu clinchers.
Laatst gewijzigd door loos op 04 nov 2011 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Ad 1. Klopt, die EUR 500-ballpark figure is op basis van Tune. Heb ze destijds laten spaken bij Zoran. Met DT190 inderdaad wat duurder!de zwarten schreef:Dan toch niet met DT190 voor die prijs!isaac52 schreef:Voor alu clinchers:
Niobium XR-200, CX Ray spaken en een paar Tune of DT 190 naven. C. 1,250 gram met alu-rand. Ik weet je gewicht niet, maar 20 spaken voor, 24 achter deed de job in mijn eerste Marmotte vorig jaar (62kg). Een leuke set voor rond de EUR 500!
Het weer in de bergen is veranderlijk. Vaak is het helemaal anders aan de andere kant van de berg. Maar als het tubulars mogen zijn is er opeens wel zeer veel mogelijk beneden de 1300g. Met goeie remblokken valt er ook dan nog prima te dalen, anders zouden alle profs op alu rijden.isaac52 schreef: Carbon tubulars (indien budget unlimited is):
Tune / Reynolds King of Mountain wheels met Tune hubs - c.900 gram!
Voor een droge berg-cyclo de Reynolds wieltjes! Als het 's ochtends regent voor de start van een bergritje, dan zeker de Niobiums. Een aluminium rand remt vele malen beter!
Ad 2. Klopt, maar je zult toch ergens de keuze tussen alu of carbon op moeten baseren - anders zal de keuze altijd alu blijven omdat het weer in principe altijd kan omslaan in de bergen! Worst case, met carbon kun je nog steeds prima in de regen afdalen, weliswaar met andere limieten voor zowel rijder en materiaal!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Met andere naven kan 't voor een stuk leukere prijs, zonder dat je op betrouwbaarheid inlevert. Bovenstaande wielset hoeft iemand van 80 kg niet te nemen, ook al spaak je de boel in voor maximale stijfheid. Voor zwaardere personen zal je op z'n minst naar een XR-270 velg moeten gaan met dit aantal dunne spaken.isaac52 schreef:Voor alu clinchers:
Niobium XR-200, CX Ray spaken en een paar Tune of DT 190 naven. C. 1,250 gram met alu-rand. Ik weet je gewicht niet, maar 20 spaken voor, 24 achter deed de job in mijn eerste Marmotte vorig jaar (62kg). Een leuke set voor rond de EUR 500!
Wat duurder? Voor 500 euro heb je die naven alleen niet eens, laat staan gespaakte wielen. Wel geweldig mooie naven, die lopen echt bizar goed. Maar ik zou toch eerder voor een setje 240s gaan, ook fantastisch, erg duurzaam en een stuk aantrekkelijker geprijsd.isaac52 schreef:Ad 1. Klopt, die EUR 500-ballpark figure is op basis van Tune. Heb ze destijds laten spaken bij Zoran. Met DT190 inderdaad wat duurder!
Hier nog een voorbeeld met Tune naven, 1230 g, 539 euro; naar keus met 20/24 of 24/28 spaken.ace1978 schreef:Wat duurder? Voor 500 euro heb je die naven alleen niet eens, laat staan gespaakte wielen. Wel geweldig mooie naven, die lopen echt bizar goed. Maar ik zou toch eerder voor een setje 240s gaan, ook fantastisch, erg duurzaam en een stuk aantrekkelijker geprijsd.isaac52 schreef:Ad 1. Klopt, die EUR 500-ballpark figure is op basis van Tune. Heb ze destijds laten spaken bij Zoran. Met DT190 inderdaad wat duurder!
http://superlight-bikeparts.de/Tune-FRM ... une-wheels" onclick="window.open(this.href);return false;
Evt. upgrade sapim CX-ray of superspoke
De DT swiss naaf is smaller en geeft daarom een minder stijf wiel (met dank aan Perrush: zie topic FFWD en stijfheid)
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Wil 't nu niet bepaald een upgrade noemen als je naar Superspoke gaat, de wielset wordt daar significant slapper van.
Met dit soort velgen is 20-24 en dunne spaken echt alleen voor behouden aan de licht gewichten, veel bouwers zetten de limiet op 65 kg. Je bent al snel beter af met 4 spaken meer in beide wielen. Want na het klimmen moet je ook weer naar beneden en dan is een strak wielsetje wel zo fijn.
Met dit soort velgen is 20-24 en dunne spaken echt alleen voor behouden aan de licht gewichten, veel bouwers zetten de limiet op 65 kg. Je bent al snel beter af met 4 spaken meer in beide wielen. Want na het klimmen moet je ook weer naar beneden en dan is een strak wielsetje wel zo fijn.