Pagina 3 van 5

Re: Klimwielen

Geplaatst: 03 nov 2011 20:07
door csteenbe
@Loos, klopt die Shamal's zijn nog net iets allrounder en lichter als de Neutron's je moet wel het G3 spaakpatroon van de Shamal's mooi vinden.

Re: Klimwielen

Geplaatst: 03 nov 2011 21:21
door ace1978
Met Notubes velgen en Tune naven is makkelijk een setje te spaken van rond de 1200 gram, maar ik zal er vooral niet mee in de regen gaan rijden. Duurzaamheid gaat dan namelijk niet op, zo weet ik uit ervaring.

Re: Klimwielen

Geplaatst: 03 nov 2011 21:57
door loos
csteenbe schreef:@Loos, klopt die Shamal's zijn nog net iets allrounder en lichter als de Neutron's je moet wel het G3 spaakpatroon van de Shamal's mooi vinden.
voor G3 haters is er de FR 0.

P.S.: heb je ze nog gekocht?

Re: Klimwielen

Geplaatst: 04 nov 2011 08:02
door csteenbe
@loos, wacht even af hoe mijn neutron achterwiel het houd...., als dit niet mocht lukken dan staan de Shamal's Dark label op nummer 1 :)

Re: Klimwielen

Geplaatst: 04 nov 2011 10:04
door isaac52
Voor alu clinchers:
Niobium XR-200, CX Ray spaken en een paar Tune of DT 190 naven. C. 1,250 gram met alu-rand. Ik weet je gewicht niet, maar 20 spaken voor, 24 achter deed de job in mijn eerste Marmotte vorig jaar (62kg). Een leuke set voor rond de EUR 500!

Carbon tubulars (indien budget unlimited is):
Tune / Reynolds King of Mountain wheels met Tune hubs - c.900 gram!

Voor een droge berg-cyclo de Reynolds wieltjes! Als het 's ochtends regent voor de start van een bergritje, dan zeker de Niobiums. Een aluminium rand remt vele malen beter!

Re: Klimwielen

Geplaatst: 04 nov 2011 10:12
door de zwarten
isaac52 schreef:Voor alu clinchers:
Niobium XR-200, CX Ray spaken en een paar Tune of DT 190 naven. C. 1,250 gram met alu-rand. Ik weet je gewicht niet, maar 20 spaken voor, 24 achter deed de job in mijn eerste Marmotte vorig jaar (62kg). Een leuke set voor rond de EUR 500!
Dan toch niet met DT190 voor die prijs!
isaac52 schreef: Carbon tubulars (indien budget unlimited is):
Tune / Reynolds King of Mountain wheels met Tune hubs - c.900 gram!
Voor een droge berg-cyclo de Reynolds wieltjes! Als het 's ochtends regent voor de start van een bergritje, dan zeker de Niobiums. Een aluminium rand remt vele malen beter!
Het weer in de bergen is veranderlijk. Vaak is het helemaal anders aan de andere kant van de berg. Maar als het tubulars mogen zijn is er opeens wel zeer veel mogelijk beneden de 1300g. Met goeie remblokken valt er ook dan nog prima te dalen, anders zouden alle profs op alu rijden. ;)

Re: Klimwielen

Geplaatst: 04 nov 2011 10:17
door loos
[quote="de zwarten"
Met goeie remblokken valt er ook dan nog prima te dalen, anders zouden alle profs op alu rijden. ;)[/quote]

Klopt, maar profs zijn wel profs, he?

Die rijden op een lege weg (en gebruiken de hele breedte voor de ideale lijn) en dalen meestal met een andere snelheid dan de meesten hier.
Bij trainingen gebruiken de meesten....alu clinchers.

Re: Klimwielen

Geplaatst: 04 nov 2011 10:26
door isaac52
de zwarten schreef:
isaac52 schreef:Voor alu clinchers:
Niobium XR-200, CX Ray spaken en een paar Tune of DT 190 naven. C. 1,250 gram met alu-rand. Ik weet je gewicht niet, maar 20 spaken voor, 24 achter deed de job in mijn eerste Marmotte vorig jaar (62kg). Een leuke set voor rond de EUR 500!
Dan toch niet met DT190 voor die prijs!


isaac52 schreef: Carbon tubulars (indien budget unlimited is):
Tune / Reynolds King of Mountain wheels met Tune hubs - c.900 gram!
Voor een droge berg-cyclo de Reynolds wieltjes! Als het 's ochtends regent voor de start van een bergritje, dan zeker de Niobiums. Een aluminium rand remt vele malen beter!
Het weer in de bergen is veranderlijk. Vaak is het helemaal anders aan de andere kant van de berg. Maar als het tubulars mogen zijn is er opeens wel zeer veel mogelijk beneden de 1300g. Met goeie remblokken valt er ook dan nog prima te dalen, anders zouden alle profs op alu rijden. ;)
Ad 1. Klopt, die EUR 500-ballpark figure is op basis van Tune. Heb ze destijds laten spaken bij Zoran. Met DT190 inderdaad wat duurder!

Ad 2. Klopt, maar je zult toch ergens de keuze tussen alu of carbon op moeten baseren - anders zal de keuze altijd alu blijven omdat het weer in principe altijd kan omslaan in de bergen! Worst case, met carbon kun je nog steeds prima in de regen afdalen, weliswaar met andere limieten voor zowel rijder en materiaal!

Re: Klimwielen

Geplaatst: 04 nov 2011 11:26
door amclassic-fan
isaac52 schreef:Voor alu clinchers:
Niobium XR-200, CX Ray spaken en een paar Tune of DT 190 naven. C. 1,250 gram met alu-rand. Ik weet je gewicht niet, maar 20 spaken voor, 24 achter deed de job in mijn eerste Marmotte vorig jaar (62kg). Een leuke set voor rond de EUR 500!
Met andere naven kan 't voor een stuk leukere prijs, zonder dat je op betrouwbaarheid inlevert. Bovenstaande wielset hoeft iemand van 80 kg niet te nemen, ook al spaak je de boel in voor maximale stijfheid. Voor zwaardere personen zal je op z'n minst naar een XR-270 velg moeten gaan met dit aantal dunne spaken.

Re: Klimwielen

Geplaatst: 04 nov 2011 11:38
door ace1978
isaac52 schreef:Ad 1. Klopt, die EUR 500-ballpark figure is op basis van Tune. Heb ze destijds laten spaken bij Zoran. Met DT190 inderdaad wat duurder!
Wat duurder? Voor 500 euro heb je die naven alleen niet eens, laat staan gespaakte wielen. Wel geweldig mooie naven, die lopen echt bizar goed. Maar ik zou toch eerder voor een setje 240s gaan, ook fantastisch, erg duurzaam en een stuk aantrekkelijker geprijsd.

Re: Klimwielen

Geplaatst: 04 nov 2011 12:09
door loos
ace1978 schreef:
isaac52 schreef:Ad 1. Klopt, die EUR 500-ballpark figure is op basis van Tune. Heb ze destijds laten spaken bij Zoran. Met DT190 inderdaad wat duurder!
Wat duurder? Voor 500 euro heb je die naven alleen niet eens, laat staan gespaakte wielen. Wel geweldig mooie naven, die lopen echt bizar goed. Maar ik zou toch eerder voor een setje 240s gaan, ook fantastisch, erg duurzaam en een stuk aantrekkelijker geprijsd.
Hier nog een voorbeeld met Tune naven, 1230 g, 539 euro; naar keus met 20/24 of 24/28 spaken.
http://superlight-bikeparts.de/Tune-FRM ... une-wheels" onclick="window.open(this.href);return false;
Evt. upgrade sapim CX-ray of superspoke

De DT swiss naaf is smaller en geeft daarom een minder stijf wiel (met dank aan Perrush: zie topic FFWD en stijfheid)

Re: Klimwielen

Geplaatst: 04 nov 2011 12:26
door amclassic-fan
Wil 't nu niet bepaald een upgrade noemen als je naar Superspoke gaat, de wielset wordt daar significant slapper van.
Met dit soort velgen is 20-24 en dunne spaken echt alleen voor behouden aan de licht gewichten, veel bouwers zetten de limiet op 65 kg. Je bent al snel beter af met 4 spaken meer in beide wielen. Want na het klimmen moet je ook weer naar beneden en dan is een strak wielsetje wel zo fijn.