Batavus
@ scottpch - het is HMX carbon , zelfde soort carbon als mijn Scott Addict R1 welke ook van HMX carbon is. Er zijn ook wel Scandium frames gebruikt door Vacansoleil , ik heb ze zelf in mijn handen gehad. Dit frame was nieuw uit voorraad zoals je had kunnen lezen. Die van mijn zoon was zo goed als nieuw, en oude fiets van Björn Leukemans..... Ik kon ook voor de oude fiets van Ricardo Rico kiezen.
@ thestudent - inderdaad is het frame ook bekend onder de Lapierre HMX Lite waar Francaice de Jeux op heeft gereden. Trouwens de meeste carbon frames komen uit Taiwan , sowieso ook alles van Giant , Scott , enz.
@ thestudent - inderdaad is het frame ook bekend onder de Lapierre HMX Lite waar Francaice de Jeux op heeft gereden. Trouwens de meeste carbon frames komen uit Taiwan , sowieso ook alles van Giant , Scott , enz.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Bijna klaar is het Budget project Batavus, vandaag kwam het zadel en na het geplaatst te hebben even de fiets gewogen. 6,5 kg exact op de weegschaal, wat nagenoeg overeenkwam met de onderdelen los gewogen ( 6,55 kg ). Zadelhoogte gelijk gezet met de Addict R1, evenals de zadel - stuur afstand wat best eenvoudig kon. Het verschil in zitbuishoek scheelt gelukkig slechts 2mm in de afstand tussen stuur en zadelpunt bij dezelfde zadel terugstand. Pedalen moeten nog even besteld worden , en dan een proefritje.
Build list :
Batavus Vacansoleil
Frame HM X Carbon Batavus 960
Fork Easton EC90 SLX 330
Headset FSA Orbit 75
Saddle Selle Italia Teknologica flow 116
Crankset incl. BB Dura Ace 7900 745
Chain Dura Ace 7900 226
Fr Derailleur Dura Ace 7900 66
Re Derailleur Dura Ace 7900 165
Shifters Dura Ace 7900 368
Brakes Dura Ace 7900 296
Pedals Shimano PDA 600 278
Stem FSA OS115 145
Bar FSA Wing pro 278
Seatpost FSA K Force Light 225
Seatpostclamp Token with tita screw 8
Wheels Shimano DA7850 1398
Tires incl.latex 560
Cassette 198
Skrewers 124
Bottle cages Elite Composite 76
Cables BBB/Shimano 145
Handlebar tape Lizard skins 55
Total Weight 6837
Leuke voor naast de Scott Addict R1 / wordt dus de keuze zwart /wit.
Build list :
Batavus Vacansoleil
Frame HM X Carbon Batavus 960
Fork Easton EC90 SLX 330
Headset FSA Orbit 75
Saddle Selle Italia Teknologica flow 116
Crankset incl. BB Dura Ace 7900 745
Chain Dura Ace 7900 226
Fr Derailleur Dura Ace 7900 66
Re Derailleur Dura Ace 7900 165
Shifters Dura Ace 7900 368
Brakes Dura Ace 7900 296
Pedals Shimano PDA 600 278
Stem FSA OS115 145
Bar FSA Wing pro 278
Seatpost FSA K Force Light 225
Seatpostclamp Token with tita screw 8
Wheels Shimano DA7850 1398
Tires incl.latex 560
Cassette 198
Skrewers 124
Bottle cages Elite Composite 76
Cables BBB/Shimano 145
Handlebar tape Lizard skins 55
Total Weight 6837
Leuke voor naast de Scott Addict R1 / wordt dus de keuze zwart /wit.
Laatst gewijzigd door rene op 06 okt 2012 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Tsja , hoe komen we in het Batavus topic ook aan 400 bladzijden zoals Pinarello , of +/- 700 in het Cervelo topic
Vandaag het eerste ritje gemaakt op de Batavus - was gisteren afgemonteerd en klaar. Vandaag zouden de pedalen binnenkomen , maar voor deze rit even overgezet van de Scott omdat de postbode laat was. Ik had een vrije middag en aangezien mijn collega pas in de middag weg ging had ik besloten met hem mee te fietsen richting het werk. Het is maar 40 kilometer VV, maar genoeg tijd om flink te schakelen en de fiets even aan de tand te voelen.
Wat opvalt is dat de Scott Addict aan de voorkant een stuk stijver is wat je ook kan zien aan de bouw van het frame. Er zit gewoonweg meer materiaal , dus dat wist ik al nagenoeg op voorhand. Dat de vork een stuk minder stijf was ( Easton EC90 SL ) had ik niet verwacht. De Addict vork is toch iets lichter maar wel stijver en dat merk je wel op slechter wegdek. De Batavus is daar wat meer vergevingsgezind en dus meer comfi dan de stijve Scott. Ik heb vandaag met de RS20 wielen gereden die ik ook gebruik voor het woon/werk verkeer, dus ook op de Scott. Er was dus een goed vergelijk en comfortverschil merkbaar tussen de fietsen . Zadelpositie is gewoon goed en vergelijkbaar met de Scott , en het lichte zadel ( SLR Tegnologica flow ) zit als gegoten. Al met al dus een fijne racer voor erbij , en met 6,8kg compleet met pedalen / bidonhouders en de hele rattaplan is het toch een deftig licht machientje geworden. Ben benieuwd hoe het zal worden tijdens het klimmen , en natuurlijk het dalen.
Affin nog 2 plaatjes van de maidenride vanmiddag :
Vandaag het eerste ritje gemaakt op de Batavus - was gisteren afgemonteerd en klaar. Vandaag zouden de pedalen binnenkomen , maar voor deze rit even overgezet van de Scott omdat de postbode laat was. Ik had een vrije middag en aangezien mijn collega pas in de middag weg ging had ik besloten met hem mee te fietsen richting het werk. Het is maar 40 kilometer VV, maar genoeg tijd om flink te schakelen en de fiets even aan de tand te voelen.
Wat opvalt is dat de Scott Addict aan de voorkant een stuk stijver is wat je ook kan zien aan de bouw van het frame. Er zit gewoonweg meer materiaal , dus dat wist ik al nagenoeg op voorhand. Dat de vork een stuk minder stijf was ( Easton EC90 SL ) had ik niet verwacht. De Addict vork is toch iets lichter maar wel stijver en dat merk je wel op slechter wegdek. De Batavus is daar wat meer vergevingsgezind en dus meer comfi dan de stijve Scott. Ik heb vandaag met de RS20 wielen gereden die ik ook gebruik voor het woon/werk verkeer, dus ook op de Scott. Er was dus een goed vergelijk en comfortverschil merkbaar tussen de fietsen . Zadelpositie is gewoon goed en vergelijkbaar met de Scott , en het lichte zadel ( SLR Tegnologica flow ) zit als gegoten. Al met al dus een fijne racer voor erbij , en met 6,8kg compleet met pedalen / bidonhouders en de hele rattaplan is het toch een deftig licht machientje geworden. Ben benieuwd hoe het zal worden tijdens het klimmen , en natuurlijk het dalen.
Affin nog 2 plaatjes van de maidenride vanmiddag :
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Vandaag mijn zoon zijn fiets weer op maat gezet. Hij is de afgelopen winter ca 5 tot 6 cm gegroeid dus er moest een zadelpen met setback komen. Hij zat 2cm voor zijn pedaalas met zijn knie , dus alleen een langere stuurpen was geen optie. Een 10 cm stuurpen , dus een centimeter langer maakt het geheel weer compleet. Ook vond ik op het net nog een foto van de Batavus van de vorige eigenaar, een zuiderbuur.
* Mijn zoon zijn BTVS:
* Mijn BTVS:
* Van onze zuiderbuur Bjorn:
* Mijn zoon zijn BTVS:
* Mijn BTVS:
* Van onze zuiderbuur Bjorn:
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 3500
- Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11
Om het Batavustopic maar weer eens naar boven te halen.
Op basis van onderstaande fiets ben ik van plan een racer/randonneurfiets op te bouwen.
Project heeft behoorlijk lang stil gelegen, maar komend najaar moet de basis worden gelegd.
Ben nog op zoek naar remhoeven van Shimano, mits deze lang genoeg zijn ten opzichte van de oorspronkelijke Weinmannetjes.
Wordt vervolgd...
Op basis van onderstaande fiets ben ik van plan een racer/randonneurfiets op te bouwen.
Project heeft behoorlijk lang stil gelegen, maar komend najaar moet de basis worden gelegd.
Ben nog op zoek naar remhoeven van Shimano, mits deze lang genoeg zijn ten opzichte van de oorspronkelijke Weinmannetjes.
Wordt vervolgd...
Mijn Batavus
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
"Ben nog op zoek naar remhoeven van Shimano, mits deze lang genoeg zijn ten opzichte van de oorspronkelijke Weinmannetjes."
Hee 'walterg', je kan Weinmannli heel goed laten remmen hoor want die doen nauwelijks onder voor Shimano 600 'Arabasque'.
Als je de Weinmann hoeven helemaal uitelkaar haal, weer netjes met vet in elkaar zet en de speling eruit haal + zachte blokkies als Koolstop of Febrax monteer dan remmen ze je reetharen je neus uit
Vervang ook de remkabels; RVS binnenkabels en nylon gevoerde buitenkabels leveren veeeeel meer remkracht op.
Hee 'walterg', je kan Weinmannli heel goed laten remmen hoor want die doen nauwelijks onder voor Shimano 600 'Arabasque'.
Als je de Weinmann hoeven helemaal uitelkaar haal, weer netjes met vet in elkaar zet en de speling eruit haal + zachte blokkies als Koolstop of Febrax monteer dan remmen ze je reetharen je neus uit
Vervang ook de remkabels; RVS binnenkabels en nylon gevoerde buitenkabels leveren veeeeel meer remkracht op.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3500
- Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11
Bedankt voor de tip!