Mythbuster: kou vs snelheid?
Op de wielerbaan merk je ook best verschil als er gereden wordt in een warme of in een koude hal..
In een warme hal zijn de prestaties gewoon beter...
Alle wereldrecords zijn gereden in een warme hal en vaak op enige hoogte.
Ik geloof dat ze het nieuwe thialf ook zo willen maken dat er 2 verschillende luchtlagen zijn. vlak boven het ijs heel koude lucht en daar boven, vlak boven het ijs, een warme luchtlaag.. op die manier rijdt het grootste deel van het frontaal oppervlak van de schaatser in de warme lucht, waardoor de tijden sneller moeten worden.
In een warme hal zijn de prestaties gewoon beter...
Alle wereldrecords zijn gereden in een warme hal en vaak op enige hoogte.
Ik geloof dat ze het nieuwe thialf ook zo willen maken dat er 2 verschillende luchtlagen zijn. vlak boven het ijs heel koude lucht en daar boven, vlak boven het ijs, een warme luchtlaag.. op die manier rijdt het grootste deel van het frontaal oppervlak van de schaatser in de warme lucht, waardoor de tijden sneller moeten worden.
zeer interessant allemaal,
vandaag was het bij ons 5 graden kouder dan vorige week
met als uitkomst een lagere snelheid met de zelfde kleding en bandenspanning en exact dezelfde hartslag.
6-11-2011 29.0km/h 167b/m 6graden
13-11-2011 27.8 km/h 167b/m 1graad
normaal rij ik met een hartslag van 157 makkelijk 30 gemiddeld.
nu rij ik met een hartslag van 167 rond wat mij voor mijn gevoel net zo makkelijk af gaat als 157 in de zomer.
Heeft de kou hier ook nog invloed op.
Mijn conclusie: in de kou heb je een veel hogere hartslag en een veel lagere snelheid.
vandaag was het bij ons 5 graden kouder dan vorige week
met als uitkomst een lagere snelheid met de zelfde kleding en bandenspanning en exact dezelfde hartslag.
6-11-2011 29.0km/h 167b/m 6graden
13-11-2011 27.8 km/h 167b/m 1graad
normaal rij ik met een hartslag van 157 makkelijk 30 gemiddeld.
nu rij ik met een hartslag van 167 rond wat mij voor mijn gevoel net zo makkelijk af gaat als 157 in de zomer.
Heeft de kou hier ook nog invloed op.
Mijn conclusie: in de kou heb je een veel hogere hartslag en een veel lagere snelheid.
De hartslag loopt gemakkelijk op in de winter. Gisteren nog deed ik een interval traininkje na een duurrit waarbij ik enkele minuten op hartslag 180 reed.dit kostte mij niet erg veel moeite terwijl ik daar in de zomer echt niet aan hoef te denken.
Afgelopen winter heb ik tochten van 60 tot 70 km gemaakt met een hartslag rond 170. Nu zorg ik dat ik onder 160 blijf en streef naar 150 omdat ik het idee heb dat die hoge hartslag niet gezond is.
Afgelopen winter heb ik tochten van 60 tot 70 km gemaakt met een hartslag rond 170. Nu zorg ik dat ik onder 160 blijf en streef naar 150 omdat ik het idee heb dat die hoge hartslag niet gezond is.
Ik heb nog een beetje huiswerk gedaan.
tussen je snelheid en het geleverde vermogen zit een factor ^3
normaal rij ik 30 en nu nog 28 km/h
voor het vermogen houdt dit in :
28³ / 30³ = 0,81
Ik verlies dus 19% aan vermogen !!!!!
volgens de berekening van Tom gaat 7.3% verloren in de dikkere lucht.
Een paar procent zal in de kleding gaan zitten
Blijft er dus ongeveer 10% over om je lichaam op temperatuur te houden.
Iemand nog betere ideeen
tussen je snelheid en het geleverde vermogen zit een factor ^3
normaal rij ik 30 en nu nog 28 km/h
voor het vermogen houdt dit in :
28³ / 30³ = 0,81
Ik verlies dus 19% aan vermogen !!!!!
volgens de berekening van Tom gaat 7.3% verloren in de dikkere lucht.
Een paar procent zal in de kleding gaan zitten
Blijft er dus ongeveer 10% over om je lichaam op temperatuur te houden.
Iemand nog betere ideeen
-
- Forum-lid
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53
Advies in winter veel d1 training. In de praktijk ligt je hartslag in de winter hoger. D1 training is bij mij onder de 140 hartslag. Dan zou ik met een snelheid van 23/25km moeten rondrijden in de kou 4 uur plus doen over 100km Brr....
Je moet ook niet van km's uitgaan maar van de tijd in het zadel.tom de groot schreef:Advies in winter veel d1 training. In de praktijk ligt je hartslag in de winter hoger. D1 training is bij mij onder de 140 hartslag. Dan zou ik met een snelheid van 23/25km moeten rondrijden in de kou 4 uur plus doen over 100km Brr....
Nog is even over de toename vd luchtweerstand bij lagere temperatuur.rubencornelisse schreef:Lees nou ff mijn post boven met de berekening; de dichtheid neemt dus toe bij een afnemende temperatuur (en ook toenemende druk)Dikkere lucht bestaat niet
Mooie berekeningen allemaal en natuurkundig zal het wel correct zijn. In een labaratorium of afgesloten ijsstadion zal deze berekening wel kloppen maar is windkracht 4 dan gern windkracht 4 bij een andere temperatuur?
Is de hele beschouwing dan niet afhankelijk vd wijze waarop de windkracht wordt gemeten, hetzij in beaufort hetzij in m/s? Maw is de windkracht de windsnelheid of het aantal luchtmoleculen cq de 'kracht'.
Wie weet hier het antwoord op?
Wie
The wind is my friend
Dikke lucht is zo verkeerd nog niet.
Denk ook eens over het gemak waarmee lucht moleculen langs elkaar bewegen.
Ik weet zo even niet hoe het met de 'viscositeit' van lucht (wat in feite een samengesteld gas is) bij lagere temperaturen zit. Maar ik kan mij zo voorstellen dat dat naast de toegenomen massa van een kuub lucht bij lagere temperaturen wel degelijk aan factor is.
Verder is er natuurlijk nog het energie vraagstuk.
Zomers heb je meestal niet genoeg koeling, 's winters verbruik je ook energie om je lijf warm te houden.
Heb even geen zin om er aan te rekenen maar dat je dat 1 of meer km/u kost vind ik niet gek klinken, sterker nog, dat valt mij nog alles mee.
Denk ook eens over het gemak waarmee lucht moleculen langs elkaar bewegen.
Ik weet zo even niet hoe het met de 'viscositeit' van lucht (wat in feite een samengesteld gas is) bij lagere temperaturen zit. Maar ik kan mij zo voorstellen dat dat naast de toegenomen massa van een kuub lucht bij lagere temperaturen wel degelijk aan factor is.
Verder is er natuurlijk nog het energie vraagstuk.
Zomers heb je meestal niet genoeg koeling, 's winters verbruik je ook energie om je lijf warm te houden.
Heb even geen zin om er aan te rekenen maar dat je dat 1 of meer km/u kost vind ik niet gek klinken, sterker nog, dat valt mij nog alles mee.
's winters gebruik je meer energie, maar energieverbruik hoeft niets te maken te hebben met te leveren vermogen, dat wordt veel door elkaar gehaspeld.
Verbruik je meer energie dan raakt de benzine eerder op en moet je eten of vet verbranden, maar het veroorzaakt geen lager snelheid.
Een lagere snelheid 's winters is een complex van factoren:
1-Koude lucht is dikker en geeft meer weerstand, veruit de overheersende factor.
2-Winterkleding heeft meer luchtweerstand.
3-De gemiddelde windsterkte is in de winter hoger dan in de zomer.
4-Door kortere ritten is de conditie toch vaak wat afgenomen.
5-Heel vaak is er ook niet de wens om een hoog gemiddelde te rijden, ik doe het relatief rustig aan.
Waar te nemen aan de gemiddelde hartfrequentie, die is bij mij toch wel aanmerkelijk lager (ik let er meer op en blijf langer in D1)
Verbruik je meer energie dan raakt de benzine eerder op en moet je eten of vet verbranden, maar het veroorzaakt geen lager snelheid.
Een lagere snelheid 's winters is een complex van factoren:
1-Koude lucht is dikker en geeft meer weerstand, veruit de overheersende factor.
2-Winterkleding heeft meer luchtweerstand.
3-De gemiddelde windsterkte is in de winter hoger dan in de zomer.
4-Door kortere ritten is de conditie toch vaak wat afgenomen.
5-Heel vaak is er ook niet de wens om een hoog gemiddelde te rijden, ik doe het relatief rustig aan.
Waar te nemen aan de gemiddelde hartfrequentie, die is bij mij toch wel aanmerkelijk lager (ik let er meer op en blijf langer in D1)
Cheap light strong, choose two
@kees0251 Op punt 1 na ben ik het met je eens.
Als aanvulling daarop denk ik dat koude lucht de ademhaling wat bemoeilijkt. De luchtwegen vernauwen wat door de koude.
Wat betreft punt 1 blijft voor mij de vraag of W4 in de zomer anders is dan W4 in de winter?
Als aanvulling daarop denk ik dat koude lucht de ademhaling wat bemoeilijkt. De luchtwegen vernauwen wat door de koude.
Wat betreft punt 1 blijft voor mij de vraag of W4 in de zomer anders is dan W4 in de winter?
The wind is my friend
Wat bedoel je hier precies mee?kees0251 schreef:'s winters gebruik je meer energie, maar energieverbruik hoeft niets te maken te hebben met te leveren vermogen, dat wordt veel door elkaar gehaspeld.
Zou je eens uiteen willen zetten hoe het volgens jou zit?