Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Power2Max - Vermogensmeter

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 23 nov 2011 17:06

Hoe bepaalde het SMA je vermogen?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Mr_T
Forum-lid

Mr_T 23 nov 2011 19:28

53x11 schreef:Hoe bepaalde het SMA je vermogen?
Ik neem aan door de hoeveelheid remkracht te controleren?
Ik heb de test gedaan op zo'n ding dat op een simpele hometrainer lijkt.

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 23 nov 2011 19:55

Mr_T schreef:
Bij welke SMA?
What makes the boat go faster?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 nov 2011 20:06

Mr_T schreef:
Die dingen zijn wel betrouwbaar, mits ze regelmatig gekalibreerd worden. Veel groter punt is de manier van testen. De meeste SMA's gebruiken testen die veel te hard oplopen en daarmee wordt 't vermogen op omslagpunt vaak enorm overschat.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Mr_T
Forum-lid

Mr_T 24 nov 2011 08:33

amclassic-fan schreef: Die dingen zijn wel betrouwbaar, mits ze regelmatig gekalibreerd worden. Veel groter punt is de manier van testen. De meeste SMA's gebruiken testen die veel te hard oplopen en daarmee wordt 't vermogen op omslagpunt vaak enorm overschat.
Elke 2 minuten 25 watt er bij. Er zijn misschien betere manieren. Maar in 2 minuten is je hartslag wel op het bijbehorende niveau lijkt mij.
Ik heb het ook niet over een afwijking van 10%, maar veel groter.

Goed, vooralsnog houd ik het er maar op dat mijn conditie niet goed is. Met een tijdje hard fietsen zal mn hartslag wel heel snel oplopen en gaat daarom het vergelijk met de test niet goed.

Ik vroeg me alleen af of meer mensen hebben dat ze in een test hoger uitkomen dan blijkt uit een analyse van gewoon een rondje fietsen.

arepol
Forum-lid

arepol 24 nov 2011 10:58

Ik heb ooit ergens gelezen (weet niet meer waar, dus kan je geen bron leveren) dat voor piekvermogens bij profrenners er ook een duidelijk verschil is tussen de waarden op een testfiets en die op een SRM (dus live, op de weg), in de orde van 100 tot 200 watt.
De meer stabiele testfiets (type hometrainer) geeft denk een iets efficiëntere vermogens overbrenging.
Alles is relatief 8-)

Mr_T
Forum-lid

Mr_T 24 nov 2011 16:16

arepol schreef:Ik heb ooit ergens gelezen (weet niet meer waar, dus kan je geen bron leveren) dat voor piekvermogens bij profrenners er ook een duidelijk verschil is tussen de waarden op een testfiets en die op een SRM (dus live, op de weg), in de orde van 100 tot 200 watt.
De meer stabiele testfiets (type hometrainer) geeft denk een iets efficiëntere vermogens overbrenging.
Ah, naar zoiets ben ik op zoek. Want dat is idd de orde grootte waar ik het over heb, echt een fors verschil dus.
Allicht dat mijn hartslag 'lagged' in een test t.o.v. het vermogen dat ik draai, maar ik neem aan dat je er nooit veel meer dan 1 tree (dus 25 Watt in mijn geval) naast zit.
Zelf verwacht ik dat als ik dalijk weer wedstrijden rijd, eind voorjaar, dat ik weer dichter bij die vermogens zal meten. Kan haast niet anders, anders had ik afgelopen seizoen als enige wind mee in de wedstrijden :-P
Nogmaals, een paar testblokjes van 5 minuten op het dieptepunt van mn vorm zal ook wel niet het beste vergelijk geven.
Ik ga het vanzelf zien zodra ik meer data heb verzameld.

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 24 nov 2011 18:58

Ik merk dat ik binnen op de trainer minder makkelijk hoge pieken bereik dan buiten op de fiets. Buiten zijn de omstandigheden wel zo dat je zonder dat je het echt in de gaten hebt al meer wegtrapt dan je dacht. Op de trainer ben ik me bewust van elke trap die ik doe.Op de trainer ben ik wel in staat om een wattage te kiezen en daar op te rijden, met een marge van tien naar boven en tien naar beneden. Overigens is dat absolute piekvermogen niet heel boeiend, ik vind het interessanter om te kijken naar het gem wattage op bijvoorbeeld 10 sec, 20 sec maar ook vooral 5 minuten 10 en 20. Het valt me wel op dat mensen hun piekvermogen willen vergelijken. Zo van: welk wattage trap jij weg? En dan noemen ze de hoogste piek die ze ooit bereikt hebben, zonder te kijken naar het verval over een halve minuut. Als mijn piek heel hoog is en ik daarna een onwijze drop heb, dan heb ik niet zoveel aan die piek.

@MrT je doet er goed aan om elke maand even te testen, als je wattage veranderd, veranderen je zones en kan je je training er op aanpassen.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 nov 2011 19:03

En met wat voor een vermogensmeter rij jij dan Rose? Op wat voor averaging heb je 'm ingesteld?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 24 nov 2011 23:06

Ik heb een powertap op mijn racefiets zitten en mijn trainer thuis is ook van powertap, de 300pro. Bij de nieuwe indoor trainer van powertap kan je m instellen op een bepaald wattage dan stelt de fiets dat steeds bij en moet je dus echt wel op dat wattage trainen, dat wil ik wel een keer uitproberen. Welke heb jij?

Mr_T
Forum-lid

Mr_T 26 nov 2011 19:18

superrose schreef:
@MrT je doet er goed aan om elke maand even te testen, als je wattage veranderd, veranderen je zones en kan je je training er op aanpassen.
Ja, misschien was ik niet helemaal duidelijk, maar het gaat mij om de vermogens die je trapt als je gewoon lekker aan het trappen ben. Dus niet zo zeer de pieken, maar hogere vermogens die je een tijdje vol kan houden.

Wat betreft die testen geef ik je gelijk dat dat nuttig kan zijn. Alleen begin ik met mijn schema half december en dan is het vooral de lage hartslagzones, dan hoef ik niet persee te testen. Die trainingen zijn toch ver weg van mn kritische vermogen. Zodra ik wat intensievere trainingen ga doen, is het wel nuttig.

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 26 nov 2011 19:22

Mr_T schreef:
superrose schreef:
Ja, misschien was ik niet helemaal duidelijk, maar het gaat mij om de vermogens die je trapt als je gewoon lekker aan het trappen ben. Dus niet zo zeer de pieken, maar hogere vermogens die je een tijdje vol kan houden.

Wat betreft die testen geef ik je gelijk dat dat nuttig kan zijn. Alleen begin ik met mijn schema half december en dan is het vooral de lage hartslagzones, dan hoef ik niet persee te testen. Die trainingen zijn toch ver weg van mn kritische vermogen. Zodra ik wat intensievere trainingen ga doen, is het wel nuttig.
Oh ja en dan zie je idd vanzelf wel dat het wat veranderd, lijkt me.
Ik ben benieuwd naar de komende maanden, want door een blessure heb ik heel lang stil gestaan en ben ik zojuist geopereerd. Voor de operatie merkte ik al dat ik echt maar heel weinig kan wegtrappen momenteel. Dus als ik weer mag kan ik heel gericht gaan trainen. Dus ik ga echt elke maand testen om te zien hoe het verloop is. Dat kan ook motiverend werken :)

Plaats reactie