Hoe moet je eigenlijk fietsen?
- robbebopper
- Forum-lid HC
Bij sommige sporten moet je gewoon doen, en niet denken. Vertrouw er ook eens op dat je lichaam een goed geprogrammeerde machine is. Baby's hoeven ook niet te denken hoe ze moeten lopen. Gaat allemaal vanzelf.
- thestudent
- Forum-lid HC
In tegenstelling tot veel dieren en vooral grazers moeten wij wel degelijk nadenken als we leren lopen. Zie het als programmeren van een computer. Het programmeren zelf kost veel tijd maar als je het eenmaal af hebt hoef je alleen je programma nog maar aan te zetten. Dan hoef je dus niet meer na te denken over wat je benen doen. Maar toen je ooit leerde fietsen als klein manneke was je brein daar wel degelijk de hele tijd mee bezig. Een been naar beneden andere omhoog en dan ook nog evenwicht houden. Dat ging dan eerst heel vaak fout totdat de juiste slag was gevonden. Je brein onthoudt dan het patroon van spieraansturingen en kan dat dan opnieuw uitvoeren. Je kleine hersenen het cerebellum gaat dan ook nog uit je sensorische informatie afleiden of het programma wel naar behoren wordt uitgevoerd. Dit wordt dan telkens bijgestuurd. Dit gaat voor het grootste deel onbewust maar het vergt wel gewoon denkwerk.
Dus ik ben van mening dat er altijd wel wat te veranderen valt aan je pedaalslag. Je aangeleerde slag hoeft totaal niet de meest efficiente te zijn, maar door gewoon veel te fietsen en een positie te hebben die goed is. Stelt je lichaam continu je programma bij totdat het uitermate efficient is. Een beginnende fietser zal dus waarschijnlijk niet zo efficient trappen als een zeer ervaren fietser.
Maar het patroon dat voor jou het meest efficient is is ook totaal afhankelijk van je algehele lichaamsbouw. Te veel nadenken heeft echter geen zin en dat zou ook ondoenlijk zijn.
Robdehopper, je antwoord was zo gek nog niet maar je moet erop vertrouwen dat je lichaam uitermate goed kan programmeren en dus zelf je eigen programma gaat bijstellen.
Dus ik ben van mening dat er altijd wel wat te veranderen valt aan je pedaalslag. Je aangeleerde slag hoeft totaal niet de meest efficiente te zijn, maar door gewoon veel te fietsen en een positie te hebben die goed is. Stelt je lichaam continu je programma bij totdat het uitermate efficient is. Een beginnende fietser zal dus waarschijnlijk niet zo efficient trappen als een zeer ervaren fietser.
Maar het patroon dat voor jou het meest efficient is is ook totaal afhankelijk van je algehele lichaamsbouw. Te veel nadenken heeft echter geen zin en dat zou ook ondoenlijk zijn.
Robdehopper, je antwoord was zo gek nog niet maar je moet erop vertrouwen dat je lichaam uitermate goed kan programmeren en dus zelf je eigen programma gaat bijstellen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- robbebopper
- Forum-lid HC
Een brein dat bezig is denkt lang niet altijd. Het grootste deel van de tijd is je brein met van alles en nog wat bezig. Denken is een soort (bij)verschijnsel, wat bepaalde diersoorten (ook mensen) kunnen benutten om zich staande te houden in het leven. Verrweg de meeste zaken verlopen automatisch, en daar hoort lopen zeker bij.
Maar goed, het ging er dus eigenlijk om, dat ik vind dat je niet hoeft na te denken over de manier waarop je een trapper rondtrapt. Volgens mij is dat zonde van je tijd.
Maar goed, het ging er dus eigenlijk om, dat ik vind dat je niet hoeft na te denken over de manier waarop je een trapper rondtrapt. Volgens mij is dat zonde van je tijd.
- plantagenet
- Forum-lid
Er over nadenken zonde van je tijd? Wat moet je anders doen op de fiets?robbebopper schreef:Maar goed, het ging er dus eigenlijk om, dat ik vind dat je niet hoeft na te denken over de manier waarop je een trapper rondtrapt. Volgens mij is dat zonde van je tijd.
ik ben van mening dat je door bewust je trappers rond te draaien, je je trapbeweging efficienter kunt maken. Je kent dat zelf ook wel denk ik dat je tijdens het trappen wat probeert qua positie van de voet op het pedaal. Het begint natuurlijk al met de afstelling van de schoenplaatjes, waarbij soms minimale verschillen al 'het verschil' in de trapbeleving kunnen maken.
Ikzelf merk dat ik met een 'rondschrapende beweging', zeg maar van even voor het bovenste punt van de trapas (0°) tot even voorbij het onderste punt (180°+), een optimale beweging maak.
Als ik op een licht verzet en met wat hogere cadans trap merk ik bv. dat ik met de trappers onder/boven soms een dood punt heb (daar gaat mijn voet als het ware met een lichte dreun even doorheen). Da's voelt dus niet goed.
Resumé; door over de trapbeweging na te denken probeer ik wel tot een optimale traptechniek te komen.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Ik probeer het "enkelen" ook voortdurtend maar bij mij lukt het vooral wanneer ik er een soepele tred op nahoud. Dit in tegenstelling tot wat voorgaande schrteef (komt regelmatig voor dat het bij mij anders ligt dan bij de meerdeheid) Echter wanneer ik meer kracht moet gebruiken vergeet ik totaal het "enkelen" . Het lukt mij ook maar wanneer ik er mijn aandacht op vestig en dat lukt mij meer niet dan wel. ik vind het daarenboven redelijk vermoeiend in mijn kuiten waarschijnlijk door te weinig gewenning.
Hulde aan deze topic starter.
In al de jaren dat ik fiets en de bladen,ook buitenlandse erover afgraas heb ik de redacties ervan er niet kunnen betrappen op veel aandacht voor het onderwerp bewegingsmotoriek(als ik het zo mag noemen) .
En dat is jammer want in andere sporten,zoals schaatsen en zwemmen, zie ik deze aandacht veel meer en dat is vooral omdat daarmee duidelijk winst is te boeken.
Waarom is er wel volop aandacht voor onderwerpen als trainingsschemas en verstandige voeding,onderwerpen die tot op het bot ontleed worden, en niet voor de basis van het fietsen,het trappen.
Is het een blinde vlek omdat we het allemaal als kind geleerd hebben en het als vanzelfsprekend aannemen?
Sommige reacties hierboven doen het vermoeden.
Ik denk dat hier wel een mooie kans voor ons blad ligt om beginnende en geoefende fietsers bewuster te maken van wat zich afspeelt tussen oren en tenen.
Baat het niet worden we er in ieder geval wijzer van.
In al de jaren dat ik fiets en de bladen,ook buitenlandse erover afgraas heb ik de redacties ervan er niet kunnen betrappen op veel aandacht voor het onderwerp bewegingsmotoriek(als ik het zo mag noemen) .
En dat is jammer want in andere sporten,zoals schaatsen en zwemmen, zie ik deze aandacht veel meer en dat is vooral omdat daarmee duidelijk winst is te boeken.
Waarom is er wel volop aandacht voor onderwerpen als trainingsschemas en verstandige voeding,onderwerpen die tot op het bot ontleed worden, en niet voor de basis van het fietsen,het trappen.
Is het een blinde vlek omdat we het allemaal als kind geleerd hebben en het als vanzelfsprekend aannemen?
Sommige reacties hierboven doen het vermoeden.
Ik denk dat hier wel een mooie kans voor ons blad ligt om beginnende en geoefende fietsers bewuster te maken van wat zich afspeelt tussen oren en tenen.
Baat het niet worden we er in ieder geval wijzer van.
Zij is ook tegen
- robbebopper
- Forum-lid HC
Op het gevaar af om als conservatief gezien te worden( en dat vind ik niet zo leuk), ben ik toch echt van mening dat je schaatsen en fietsen op motorisch gebied echt niet zomaar kunt vergelijken. Als ik op mijn fiets stap, klik ik mezelf vast aan twee pedalen die alleen maar rond kunnen draaien. Schaatsen is oneindig veel complexer.
Ah, thnx.robbebopper schreef:Bij sommige sporten moet je gewoon doen, en niet denken. Vertrouw er ook eens op dat je lichaam een goed geprogrammeerde machine is. Baby's hoeven ook niet te denken hoe ze moeten lopen. Gaat allemaal vanzelf.
Probleem is natuurlijk wel dat we in de loop van ons opgroeien allerlei zaken leren die ons weer verder af brengen van onze natuur.
En dan moet je weer leren naar je lichaam te luisteren.
Het gaat hierbij ook niet om de vergelijking of overenkomsten tussen schaatsen en fietsen (zwemmen was overigens ook genoemd). De verbazing werd uitgesproken dat er weinig over fietstechniek wordt ingegaan in de vakbladen terwijl er volgens mij voldoende onderzoek naar wordt gedaan.robbebopper schreef:Op het gevaar af om als conservatief gezien te worden( en dat vind ik niet zo leuk), ben ik toch echt van mening dat je schaatsen en fietsen op motorisch gebied echt niet zomaar kunt vergelijken. Als ik op mijn fiets stap, klik ik mezelf vast aan twee pedalen die alleen maar rond kunnen draaien. Schaatsen is oneindig veel complexer.
Wat voor de een vanzelfsprekend is, kan en groot vraagteken zijn oor de ander; daarom zou het fijn zijn als hierover meer geschreven werd.
Om daar nog even op in te haken.
De meesten van ons leren als klein kind fietsen.
Vervolgens blijven ze dat jaren doen naar school etc.
Daarmee worden de benen geoefend in een specifieke beweging ,namelijk duwen op de pedalen.
De voeten zitten immers niet vast.
Gaat iemand op latere leeftijd met klikpedalen rijden dan zal zijn reeds lang ingesleten trapbeweging niet direkt veranderen.
Men komt immers toch vlot vooruit en de normale trainingen,al of niet volgens schema's, laten ook dan progressie zien.
Zolang je niet beter weet is iedereen blij en ziet niemand het zolang er geen studie van je gemaakt wordt.
Zelf ondervond ik ook later pas dat ronddraaien effectiever is doordat ik door blessure tijdelijk met 1 been moest fietsen.
Na herstel bleek het geoefende been heel wat effectiever was dan voorheen.
Maar voordat het andere been dat ook kon---- ,dat koste nog heel wat tijd en inspanning om er bewust mee bezig te zijn.
Gewoontes verander je niet zomaar.
Andersom merk je overigens wel direkt of je goed trapt.
Zodra je op een stadsfiets stapt willen je voeten nog weleens van de trappers schuiven omdat je dan niet vastzit met de voeten.
De meesten van ons leren als klein kind fietsen.
Vervolgens blijven ze dat jaren doen naar school etc.
Daarmee worden de benen geoefend in een specifieke beweging ,namelijk duwen op de pedalen.
De voeten zitten immers niet vast.
Gaat iemand op latere leeftijd met klikpedalen rijden dan zal zijn reeds lang ingesleten trapbeweging niet direkt veranderen.
Men komt immers toch vlot vooruit en de normale trainingen,al of niet volgens schema's, laten ook dan progressie zien.
Zolang je niet beter weet is iedereen blij en ziet niemand het zolang er geen studie van je gemaakt wordt.
Zelf ondervond ik ook later pas dat ronddraaien effectiever is doordat ik door blessure tijdelijk met 1 been moest fietsen.
Na herstel bleek het geoefende been heel wat effectiever was dan voorheen.
Maar voordat het andere been dat ook kon---- ,dat koste nog heel wat tijd en inspanning om er bewust mee bezig te zijn.
Gewoontes verander je niet zomaar.
Andersom merk je overigens wel direkt of je goed trapt.
Zodra je op een stadsfiets stapt willen je voeten nog weleens van de trappers schuiven omdat je dan niet vastzit met de voeten.
Zij is ook tegen
Nee het is zeker geen wetenschappelijk onderzoek dat geef ik direkt toe.
Meer een ervaring.
Wat mij opviel was dat gemiddelde snelheid en sprint topsnelheid na verloop van tijd hoger waren dan voorheen.
Let op,we spreken hier over een doorsnee toerfietser die op latere leeftijd is gaan (race)fietsen
Wat ook opviel was het feit dat de spiergroepen die nooit of nauwelijks meewerkten aan de trapbeweging een hele tijd nodig hebben om op redelijk niveau te komen.
En zeker ook de tijd die nodig is om je deze nieuwe beweging eigen te maken zodat je hem onbewust uitvoert.
Het kan geen kwaad om je hier eens mee bezig te houden.
Meer een ervaring.
Wat mij opviel was dat gemiddelde snelheid en sprint topsnelheid na verloop van tijd hoger waren dan voorheen.
Let op,we spreken hier over een doorsnee toerfietser die op latere leeftijd is gaan (race)fietsen
Wat ook opviel was het feit dat de spiergroepen die nooit of nauwelijks meewerkten aan de trapbeweging een hele tijd nodig hebben om op redelijk niveau te komen.
En zeker ook de tijd die nodig is om je deze nieuwe beweging eigen te maken zodat je hem onbewust uitvoert.
Het kan geen kwaad om je hier eens mee bezig te houden.
Zij is ook tegen