Ik snap volgens mij wat je bedoelt... echter ging ik van het volgende uit:
De kans is groot dat, om een rechte kettinglijn te verkrijgen, het tandwiel op het opschroefdeel van de naaf moet worden geplaatst.
Dit betekent dat alle benodigde spacers door het tandwiel worden vastgeklemd.
Vandaar ook de opmerking om er een extra tandwiel tussen te schuiven, zeg bij de spaken oid.
Als het tandwiel inderdaad aan beide zijden moet worden voorzien van spacers, om een rechte ketting te verkrijgen,
dan is een lockring inderdaad nodig en ga je het met jouw specifieke naaf lastig krijgen; deze is nogal apart.
Normale uniglide cassettenaven gebruiken, net als jouw naaf, het laatste tandwiel om de boel te vast te zetten.
Het schroefdraad hiervan is (redelijk?) compatibel met de schroefdraden ouderwetse trapassen met BSA draad; 1,37*24 tpi.
Een lockring van een oude BSA trapas zou al voldoen.
Maar bij jouw naaf is het schroefdraad in diameter een slag kleiner; een lockring van een BSA trapas zal er gewoon overheen vallen.
Volgens mij heb je een oude dura ace naaf te pakken die hadden in de 'uniglide only' tijd dergelijke schroefdraden om een kleiner
kleinste tandwiel te verkrijgen. Een van deze jongens dus:
http://www.velobase.com/ViewComponent.a ... &AbsPos=21" onclick="window.open(this.href);return false;
Vergelijk 'm maar eens met het iets modernere broertje van z'n tijd; met hyperglide compatible splines en op het einde zowel
extern schroefdraad om een unliglide krans op te schroeven en intern schroefdraad om een hyperglide lockring in te schroeven:
http://www.velobase.com/ViewComponent.a ... &AbsPos=20" onclick="window.open(this.href);return false;
(en dus wel geschikt voor een BSA lockring)
Anders dan het kleine tandwiel als lockring gebruiken wordt volgens mij moeizaam... het lijkt wel een gespiegelde baanloring.
Maar er zijn mogelijkheden:
Optie 1:
Als het tandwiel inderdaad om het 'opschuifgedeelte' komt kan je van het sluittandwiel de tanden afslijpen en er sleuven inslijpen.
Zodat je het tandwiel met een normale 'trapaslockringafnemer' vastzetten en loskrijgen.
Vervolgens kan je een willekeurig uniglide tandwiel gebruiken voor aandrijving.
Als het tandwiel toch op het opschroefgedeelte moet komen kan je eveneens dezelfde truc uithalen
met een via marktplaats/ebay opgedoken tandwiel.
Optie 2:
Een 'normale' uniglide/hyperglide body van eerdergenoemde z'n modernere broer afhalen.
Dit 'moet' er een van z'n modernere broer wezen en niet een van shimano 600/ultegra/105... eigenlijk geen enkele andere naaf.
Het systeem van passing/montage van bodies is binnen shimano redelijk gestandardiseerd echter pas na introductie van de 7400 naven.
(de 7400 groepen verschillen ook wat betreft derailleurs/cable pull/shifters)
Persoonlijk zou ik voor optie 1 gaan als het noodzakelijk is om een lockring te gebruiken
en anders gewoon het sluittandwiel gebruiken voor aandrijving.
Sterkte met besluiten!