Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid
-
stillekracht
- Forum-lid
stillekracht
26 feb 2012 09:02
henpaden schreef:
Kan mij hier helemaal in vinden.
Vandaag zelf ervaren, aan de lijve ondervonden. Normaal rijd ik twee keer in de week tochtjes van 52 km. Niets aan het handje.
Maar vandaag ben ik vanuit Breda naar Antwerpen en weer terug gereden, 4 uur over gedaan en ik was in mijn armen de laatste 40km nog in m'n hele leven nog nooit zo moe geweest!
Daar kan ik mij wel iets bij voorstellen als je inderdaad zo op je fiets zit als je Avatar
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
-
pierre92
- Forum-lid
pierre92
26 feb 2012 15:16
Kijk.
Het doel van +3uur duurtraining is:
1 een optimale vetverbranding te bereiken
2 gewenning van de spieren aan de arbeid
3 mentaal gehard te worden
Maar
1 Kun je niet veel efficienter vetverbranding trainen door niet te eten tijdens het fietsen, of nuchter te trainen? Om mij heen zie ik wielrenner altijd volop vreten tijdens tochten. Ik kan 4 uur trainen met een licht ontbijt. Velen kunnen dat niet, gewoon omdat ze altijd tijdens de tochten eten. Je lichaam blijft meer op koolhydraten teren. Overigens: onderzoek toont aan dat een vetter dieet icm nuchter trainen leidt tot vergrote glycogeenvoorraden en een verhoogde VO2max. Dus heb je met dezelfde tijd al een groter trainingseffect. Dit maakt je ook mentaal harder
2 Dit is een belangrijke factor. Na 5 uur voelen je benen echt veel slechter dan na 3 uur. Dit kun je denk ik ook opvangen met krachtuithoudingsvermogen trainen. Dus op een leg-press gaan zitten en met een licht gewicht tussen 60-80 kg enkele honderden herhalingen maken. Dan train je vooral spiervezeltype IIa, een onderschatte factor in duurtraining.
3 Voor mij de enige reden om zulke lange tochten te rijden. (langer dan 5 uur)
Wat mij betreft: duurtraining van ongeveer 3 uur icm krachtuithoudingsvermogen trainen. Ook tijdens het seizoen.
fietsen, da\'s mijn verzetje!
-
scepticus
- Forum-lid HC
scepticus
26 feb 2012 16:13
pierre92 schreef:Kijk.
Maar
1 Kun je niet veel efficienter vetverbranding trainen door niet te eten tijdens het fietsen, of nuchter te trainen? Om mij heen zie ik wielrenner altijd volop vreten tijdens tochten. Ik kan 4 uur trainen met een licht ontbijt. Velen kunnen dat niet, gewoon omdat ze altijd tijdens de tochten eten. Je lichaam blijft meer op koolhydraten teren. Overigens: onderzoek toont aan dat een vetter dieet icm nuchter trainen leidt tot vergrote glycogeenvoorraden en een verhoogde VO2max. Dus heb je met dezelfde tijd al een groter trainingseffect. Dit maakt je ook mentaal harder
2 Dit is een belangrijke factor. Na 5 uur voelen je benen echt veel slechter dan na 3 uur. Dit kun je denk ik ook opvangen met krachtuithoudingsvermogen trainen. Dus op een leg-press gaan zitten en met een licht gewicht tussen 60-80 kg enkele honderden herhalingen maken. Dan train je vooral spiervezeltype IIa, een onderschatte factor in duurtraining.
Wat mij betreft: duurtraining van ongeveer 3 uur icm krachtuithoudingsvermogen trainen. Ook tijdens het seizoen.
Wat betreft punt 1 helemaal mee eens
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Punt 2: ik denk niet dat bij een pure duurinspanning de type IIa vezels erg van belang zijn. Duurkrachttraining is nog iets heel anders dan 5 uur fietsen.
Punt 3: idd, hardheid, en ervaring opdoen, leren hoe je moet indelen, wanneer je moet eten, hoe een aankomende hongerklop voelt etc.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
tom de groot
- Forum-lid
tom de groot
26 feb 2012 22:20
Als ik kijk naar je punt 1. Hoe doe je dat dan trainen? Krijg zelf al honger na een uur of 2 ook met goed eten en weet niet of ik 4 uur niet eten zou kunnen volhouden.
-
Focus
- Forum-lid
-
Contact
Focus
26 feb 2012 22:51
tom de groot schreef:Als ik kijk naar je punt 1. Hoe doe je dat dan trainen? Krijg zelf al honger na een uur of 2 ook met goed eten en weet niet of ik 4 uur niet eten zou kunnen volhouden.
Bij een D1 training verbrand je hoofdzakelijk vet als brandstof. Het is dus niet nodig om koolhydraten bij te voeden omdat je glycogeen verbranding relatief gezien minimaal is.
Het is dus vooral zaak dat je daags vóór deze training voldoende spek rond de botten hebt en voldoende eet.
Zelf eet ik wel met lage interval (om het uur / anderhalf uur) 2 sultana's omdat ik dan wat helderder in mijn hoofd blijf maar voor de training is het niet nodig.
-
tom de groot
- Forum-lid
tom de groot
26 feb 2012 23:17
Spek heb ik genoeg
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
. Ga het eens proberen.
-
wouterf
- Forum-lid
wouterf
27 feb 2012 10:44
pierre92 schreef:Kijk.
Maar
En met welke doelen kan je bovenstaande trainingsmethode dan toepassen? Ook voor ritten van 10u? Of is dit vooral interessant voor de wedstrijdrenner die in competitie niet méér uren maakt dan de duurtraining.
-
pierre92
- Forum-lid
pierre92
27 feb 2012 11:16
Het doel is om relatief zo veel mogelijk vet te verbranden. Je lichaam kan dat alleen als het daartoe gedwongen wordt. Dus moet je erg lang trainen, of zorgen dat je al relatief veel vet verbrand als je gaat trainen. Dat kan dus nuchter. Allerlei enzymatische processen etc. die bij lipogenese zijn betrokken worden dan beter geoefend.
Misschien moet je over de krachttraining dit stuk lezen:
http://www.kiwinederland.nl/ckfinder/us ... enners.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Zeer interessant. Ik zie nu ook dat ik in mijn voorgaande post wat foutjes schreef, maar dat geeft niet, lees de link maar door, dan wordt het wel duidelijk.
fietsen, da\'s mijn verzetje!