Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers
-
Gera
- Forum-lid
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 06 feb 2012 21:24
Gera
18 jul 2012 16:23
havana schreef:Heb jij ook nog een auto met carburateur? En zonder stuurbekrachtiging?
Kan allemaal kapot gaan, hoor!
+1
maar iets nieuws is altijd "eng "en wat de boer niet kent......
Als iedereen zo zou denken tegen nieuwe vindingen dan leefden we nog met hamer en beitel om te schrijven ipv mail ed.
maar goed iedereen zijn mening maar mij bevalt DI2 prima en zou er zeker meteen weer voor gaan.
-
Erik
- Forum-lid
- Berichten: 2112
- Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
- Locatie: Assen
Erik
18 jul 2012 17:06
Heb hem gisteren ook eens even goed bestudeerd en het schakelt idd vlot en mooi. Wat voor mij echter de reden zou zijn om hem niet te kopen is dat ik hem zo ongelooflijk lelijk vind. Zo lang dat nog zo blijft (geldt ook voor EPS, al vind ik die nog iets eleganter) komt er bij mij geen electronische groep op. Komt bij dat ik het, in tegenstelling tot de genoemde autodingen, geen echte verbetering vind.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
-
rene-canyon
- Forum-lid
- Berichten: 367
- Lid geworden op: 06 apr 2010 21:11
rene-canyon
18 jul 2012 18:45
Dit weekend door de 4000 km grens gereden met DI2.Ik blijf nog steeds enthousiast.
Toegeven; het is niet de meest elegante groepenset, maar als de batterij aan de onderzijde van het bracket / achterbrug zit valt het wel mee.
De batterij is ook iets minder lomp dan die van Campa's EPS.
Enige nadeel tot nu toe; bij een parijs roubaix achtig parcours wil de achterderailleur soms overslaan.
-
Gera
- Forum-lid
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 06 feb 2012 21:24
Gera
18 jul 2012 21:18
gezien de lange gebruiksduur van de accu zou hij ook veel kleiner kunnen zijn.
Dat houd ook in een andere vorm en evt in een buis wegwerken.
-
henpaden
- Forum-lid
- Berichten: 520
- Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
- Locatie: Breda
-
Contact
henpaden
18 jul 2012 23:17
Gera schreef:havana schreef:Heb jij ook nog een auto met carburateur? En zonder stuurbekrachtiging?
Kan allemaal kapot gaan, hoor!
+1
maar iets nieuws is altijd "eng "en wat de boer niet kent......
Als iedereen zo zou denken tegen nieuwe vindingen dan leefden we nog met hamer en beitel om te schrijven ipv mail ed.
maar goed iedereen zijn mening maar mij bevalt DI2 prima en zou er zeker meteen weer voor gaan.
Dit is onjuist, n.l. vernieuwing en vooruitgang is in sommige gevallen alleen goed en van toepassing bij iets waar je op kan voortborduren.
Bijvoorbeeld; een automotor kan je verbeteren door hem efficiënter te maken.
Echter de schoonheid en essentie van een fiets is dat je juist zonder bijkomst van benzine of elektriek jezelf langdurig en met grote snelheid kan voortbewegen. Geheel door menselijke energie.
Elektrisch aangedreven onderdelen, de dingen niet meer met handkracht bedienen maakt van een fiets geen fiets meer maar iets wat geen boter is maar ook geen vis.
-
rondje
- Forum-lid
- Berichten: 429
- Lid geworden op: 07 aug 2010 14:04
-
Contact
rondje
19 jul 2012 00:13
henpaden schreef:
Echter de schoonheid en essentie van een fiets is dat je juist zonder bijkomst van benzine of elektriek jezelf langdurig en met grote snelheid kan voortbewegen. Geheel door menselijke energie.
Elektrisch aangedreven onderdelen, de dingen niet meer met handkracht bedienen maakt van een fiets geen fiets meer maar iets wat geen boter is maar ook geen vis.
Vind dit toch wel lichtelijk overdreven, lampjes zijn toch ook al jaren elektrisch zonder dinamo, is dat ook geen fietsen meer? Het maakt het schakelen wat vloeiender, het is niet alsof je er harder van gaat rijden. Daarnaast gaat de batterij van Di2 langer mee dan de energie die wij voor een langdurige rit op grote snelheid hebben (al staat snelheid hier los van batterij verbruik).
-
gene
- Forum-lid
- Berichten: 2011
- Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33
gene
20 jul 2012 10:43
Robdebruin schreef:Mijn stelling.
Laat gewoon lekker in de winkel liggen. Hoe meer electronica op je fiets des te meer alles kapot kan gaan. Ik rij nu met de nieuwste Ultegra groep en dat schakelt als een warm mes door de boter. Meer heb ik niet nodig.
Daarnaast vind ik die Di2 groepen er echt niet uit zien. M.a.w. ik zie het voordeel er echt niet van in.
Volledig mee eens. Ik heb de kans gehad om meer dan een maand met Di2 te rijden. Zie er geen voordeel in. Integendeel, is lelijk en bovendien zwaarder. (Ik betaal me blauw voor een frame van minder dan 1 kg en hier zou ik het extra gewicht voor lief moeten nemen.)
Met mijn Garmin heb ik al meer dan genoeg electronica op de fiets.
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
amclassic-fan
20 jul 2012 12:09
Waarom dan niet ook gewoon kaart lezen. Die kaart is toch veel lichter dan de Garmin?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
-
ajhoff
- Forum-lid
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54
ajhoff
20 jul 2012 12:32
henpaden schreef:Echter de schoonheid en essentie van een fiets is dat je juist zonder bijkomst van benzine of elektriek jezelf langdurig en met grote snelheid kan voortbewegen. Geheel door menselijke energie.
Elektrisch aangedreven onderdelen, de dingen niet meer met handkracht bedienen maakt van een fiets geen fiets meer maar iets wat geen boter is maar ook geen vis.
Da's een filosofische benadering. Dat is prima, maar het is wel persoonlijk. Mij gaat het fietsen om plezier hebben, genieten van de natuur en in beweging zijn. Hoe de fiets dat doet zal me eigenlijk een zorg zijn. Ik zie het als een hulpmiddel, geen doel op zich. Elektronische hulpmiddelen vind ik dan ook geen enkel probleem. Zelfs elektrische trapondersteuning heb ik geen problemen mee als het helpt om te genieten van het fietsen. Zeker voor die mensen die dankzij zo'n ondersteuning juist nog kunnen genieten van het fietsen.
Zo zie je maar weer, zoveel mensen zoveel meningen.
-
Carrinthe
- Forum-lid
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 13 jun 2011 16:36
Carrinthe
20 jul 2012 16:26
henpaden schreef:
Echter de schoonheid en essentie van een fiets is dat je juist zonder bijkomst van benzine of elektriek jezelf langdurig en met grote snelheid kan voortbewegen. Geheel door menselijke energie.
Elektrisch aangedreven onderdelen, de dingen niet meer met handkracht bedienen maakt van een fiets geen fiets meer maar iets wat geen boter is maar ook geen vis.
Doet me erg denken aan het verhaal hoe
SRAM zich wilde profileren t.o.v. elektronisch schakelen. Er valt ook wel wat voor te zeggen en wanneer je er zo tegenaan kijkt dan is di2 of EPS niets voor jou.
Voor de nerd die ik ben is elektronisch schakelen iets wat er in de toekomst zeker gaat komen. Het is dat ik niet in de markt ben voor een nieuwe fiets (eerst de auto vervangen) maar anders zou het op zeker een fiets worden met Ultegra di2 of misschien wel Campagnolo Athena EPS. Razend snel altijd raak schakelen, niet meer trimmen, eenvoudige afstelling. Het lijkt me ideaal! De genoemde nadelen zoals wanneer je een kabel stuk trekt zijn, het gewicht of het design zijn zeker goede punten maar ik verwacht dat de ontwikkeling zich zal doorzetten en dat straks overal kabeltjes en spare parts verkrijgbaar zullen zijn. Zeker als Shimanao over een paar jaar met 105 di2 komt.
Gelukkig staat het iedereen vrij een eigen afweging te maken.
-
gene
- Forum-lid
- Berichten: 2011
- Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33
gene
20 jul 2012 18:20
amclassic-fan schreef:Waarom dan niet ook gewoon kaart lezen. Die kaart is toch veel lichter dan de Garmin?
Omdat GPS duidelijk voordelen (is ook veel meer dan een kaart) biedt Maar als ik Di2 vergelijk met gewone Ultegra zie ik dat verschil niet
Ik sta open voor innovatie maar moet het wel zinvol vinden.
-
rondje
- Forum-lid
- Berichten: 429
- Lid geworden op: 07 aug 2010 14:04
-
Contact
rondje
20 jul 2012 18:34
Even een vraag voor mensen met Ultegra Di2, ik probeer nu mijn batterij op te laden en volgens de manual hoort het oranje lampje dan aan te blijven tot de batterij vol is. Bij mij gaat alleen het lampje na 1 seconde uit terwijl de batterij echt nog niet vol is. Iemand een idee wat het probleem kan zijn?