Pagina 3 van 3

Re: Trend van het moment

Geplaatst: 19 feb 2012 12:56
door alpdhuez53:15
@rob74: bij Campa kun je alle onderdelen in shifter/rem unit los krijgen (maar kost wel wat). Zo had ik carbon shifters van centaur. Vorig jaar valpartij tijdens koers. Shifter kapot maar carbon niet. Laat de veloce muv de aluminium hendels nou net hetzelfde zijn.... Daar dus een set van gekocht (voor nog geen 75 euro) en aluminium hendel omgewisseld voor carbon. Met Shimano had ik dat niet voor mekaar gekregen...

Overall: integratie heeft zijn grenzen. Zeker bij racefietsen waar maatvoering nog belangrijker is dan bij stadsfietsen. Daarom zullen geintegreerde sturen/stuurpennen denk ik ook nooit groot kunnen worden. Toch zie je af en toe ook voorbeelden waarvan je denkt is dat nou slim/of zal het weer overwaaien. Bijvoorbeeld speciale zadelpennen en bijpassende zadels van Selle Italia. Dankzij een andere bevestiging kunnen zadels minder breed worden uitgevoerd waardoor je er minder snel met je benen langs schuurt. Ander mooi voorbeeld van integratie vind ik Cannondale. De eigen voorvorken in de mtb's en de SI crankstellen voegen echt wat toe (stijfheid en gewichtsbesparing). Omdat er voldoende dealers zijn kun je altijd wel bij jou in de buurt terecht om bijvoorbeeld een voorvork te laten servicen (waar speciaal gereedschap voor nodig is).

Re: Trend van het moment

Geplaatst: 19 feb 2012 13:05
door ronaldh
Integratie die bij een stadsfiets wel grote meerwaarde heeft is integratie van slot en frame. Ontwerp de fiets zo dat slot en frame een geheel zijn zodat openbreken slot het mollen van de fiets zou betekenen. Belangrijkste kwaliteitseis van een stadsfiets is namelijk dat ie er nog staat als je wilt gaan fietsen.

Re: Trend van het moment

Geplaatst: 19 feb 2012 13:17
door NoChain
ronaldh schreef:Integratie die bij een stadsfiets wel grote meerwaarde heeft is integratie van slot en frame. Ontwerp de fiets zo dat slot en frame een geheel zijn zodat openbreken slot het mollen van de fiets zou betekenen. Belangrijkste kwaliteitseis van een stadsfiets is namelijk dat ie er nog staat als je wilt gaan fietsen.
Je vergeet hierbij wel hoeveel mensen hun sleutel kwijtspelen en geen benul hebben met welke nummer ze nieuwe sleutels kunnen bestellen. Een merk dat zo'n fiets bouwt zal niet veel verkopen.

Re: Trend van het moment

Geplaatst: 19 feb 2012 14:24
door pacoaw
Ik vraag me af of het gebruik van de selechtere metalen en plastics een trend is.

Bij mijn moderene Gazelle heb ik bijvoorbeeld binnen een jaar mijn crancks, spatborden, kettingkast, voorblad en nexusnaaf gesloopt. Met de Gazelle van 20 jaar terug deed je daar wel een paar jaar over. Nu zal de Gazelle ontwerper wel zeggen, je moet ook niet hard trappen op je stadsfiets, of je fiets bij het station of in de stad neerzetten...

Re: Trend van het moment

Geplaatst: 27 feb 2012 13:34
door campa_staal
Wij leven toch al langer dan vandaag in een maatschappij waar steeds minder hersteld wordt, maar steeds meer vervangen.
Kijk naar de tv's en radio's van weleer. Vroeger werden deze nog gemaakt, nu gooit toch iedereen ze weg als er iets aan is.

Re: Trend van het moment

Geplaatst: 27 feb 2012 13:38
door amclassic-fan
Misschien dat 't ook een reden heeft. Op een moderne printplaat gaan zoeken wat er kapot is gegaan is al een hele opgave, om de component er dan af te krijgen en een nieuwe erop kan gewoon nooit uit. 20 jaar geleden was het zoveel minder geavanceerd dat reperatie veel makkelijker was en dus wel uit kon.

Re: Trend van het moment

Geplaatst: 27 feb 2012 21:56
door dual
Het heeft weinig met de fiets zelf te maken, maar waar hebben we (of in ieder geval ik) het meeste last van?? LEKKE BANDEN! Ontwerp een lichte lekvrije binnenband.

Re: Trend van het moment

Geplaatst: 27 feb 2012 22:02
door thestudent
Lekke banden op de stadsfiets ontstaan vooral door niet tijdig vervangen van de buitenband en het rijden met een over het algemeen veel te lage bandenspanning.