Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Zorgverzekering

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 17 nov 2010 16:04

[quote="marc v megroot"]edit

LCSMT...In belgie is het vele malen goedkoper. Kun je ons uitleggen hoe en waarom.
[/quote]
Omdat er in Belgie van alle loontrekkenden een bedrag wordt ingehouden om de ziekteverzekering te betalen. Dit heeft een naam: Solidariteit.

Als je veel verdient wordt er veel afgehouden en als je weinig verdient minder. Maar iedereen moet betalen.

Het is wel iets ingewikkelder dan hierboven maar daar komt het ongeveer op neer.

Verder ga ik mij in deze discussie niet moeien. Jullie proberen onder elkaar het Nederlandse systeem maar te hervormen of behouden, wat je zelf wil.

En als ik ergens las dat er stof lag in een ruimte van 2,5 x 2,5 dan doe je toch zelf even het stof af alvorens hierin te werken. Gezond verstand en dingen aanpakken in plaats van te zeuren. :) :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

marcvmegroot
Forum-lid

marcvmegroot 17 nov 2010 16:08

[quote="Lcsmt"][quote="marc v megroot"]edit

LCSMT...In belgie is het vele malen goedkoper. Kun je ons uitleggen hoe en waarom.
[/quote]
Omdat er in Belgie van alle loontrekkenden een bedrag wordt ingehouden om de ziekteverzekering te betalen. Dit heeft een naam: Solidariteit.
Als je veel verdient wordt er veel afgehouden en als je weinig verdient minder. Maar iedereen moet betalen.
Het is wel iets ingewikkelder dan hierboven maar daar komt het ongeveer op neer.
Verder ga ik mij in deze discussie niet moeien. Jullie proberen onder elkaar het Nederlandse systeem maar te hervormen of behouden, wat je zelf wil.
[/quote]

Zo was het in Nederland ook. Alleen de meest verdienende moest niet meer betalen. Dat werd door de liberalen altijd tegengehouden.
In Nederland roepen we Solidariteit, maar we beleiden het niet.
De hervorming in de zorg heeft alleen maar geld gekost ten faveure van de verzekeringen.
Dus als het kan, probeer het zo te houden.
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 17 nov 2010 16:19

Dat is wel erg kort door de bocht. De meest verdiende betaalde natuurlijk wel fors mee aan de zorg, namelijk via de (progressieve) IB en BTW. Dit is overigens volgens sommigen enigszins krom aangezien aangetoond is dat hogere inkomens statistisch gezien veel minder gebruik maken van de zorg dan mensen met een lager inkomen. Maar goed, het hele systeem is gebaseerd op solidariteit, dus is niet te voorkomen verder.

marcvmegroot
Forum-lid

marcvmegroot 17 nov 2010 16:30

[quote="havana"]Dat is wel erg kort door de bocht. De meest verdiende betaalde natuurlijk wel fors mee aan de zorg, namelijk via de (progressieve) IB en BTW. Dit is overigens volgens sommigen enigszins krom aangezien aangetoond is dat hogere inkomens statistisch gezien veel minder gebruik maken van de zorg dan mensen met een lager inkomen. Maar goed, het hele systeem is gebaseerd op solidariteit, dus is niet te voorkomen verder.[/quote]

Aan het eind van de streep was door de hoge aftrekposten van de meest verdienende die ook een hogere hypertheek had de aftrek van de ziektekostenpremie hoger, soms kregen de hypersalarissen geld toe.
De hogere inkomens maken inderdaad minder gebruik van de kosten omdat ze veelal aan de schonere kant van de arbeid zitten.
De mensen die het geld voor de hogere salarissen verdienen zal ik maar zeggen, krommen de ruggen voor de rijkeren.
Dat zag je niet terug in de ziektekosten premies.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 nov 2010 18:08

Onzin, terwijl het merendeel van 't land jarenlang van het ziekenfonds heeft genoten, zat iedereen die goed verdiende in de particuliere verzekeringen, dat was wel eventjes ietsje duurder. Als je meer geld verdient, vangt de overheid direct de helft van dat geld al in de vorm van inkomstenbelasting. Van de 50% verdwijnt weer 10% in de vorm van BTW en accijnzen, dus dan hou je nog meer dan 40% over. En dan moet je nog een keer veel meer voor dezelfde zorg betalen, terwijl ook je werkgever al meer voor je betaald. Dat heeft bij mij niet solidair meer.

En schone kant van de arbeid, misschien was dat 40 jaar geleden een issue. Maar heden ten dagen vind de gemiddelde Nederlander zich te goed om vuile handjes te krijgen. Niet voor niets werken er zoveel buitenlanders in de kassen. Het aantal zware beroepsgroepen is volgens mij op je handen te tellen. Van diegene die een onder modaal inkomen hebben werken de meeste ook gewoon met een dak boven 't hoofd.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 17 nov 2010 20:59

Bovendien leven lager opgeleiden ook statistisch ongezonder (roken, teveel eten) dan hoger opgeleiden.

Je ziet dat zorgverzekeringen daar de laatste jaren steeds meer naar gaan kijken, kijk bijv. naar de korting voor niet-rokers die sommige verzekeringen hanteren.

In de toekomst zullen de veel verzekeraars je screenen en je op basis daarvan een bepaald risicoprofiel aanmeten. Dat wordt vervolgens gekoppeld aan je de hoogte van je premie. Topsporters zullen bijvoorbeeld hoog risicoprofiel hebben, net als bejaarden. Mannen zullen minder betalen dan vrouwen aangezien ze iets minder oud worden.

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 17 nov 2010 21:07

[quote="Lcsmt"]En als ik ergens las dat er stof lag in een ruimte van 2,5 x 2,5 dan doe je toch zelf even het stof af alvorens hierin te werken. Gezond verstand en dingen aanpakken in plaats van te zeuren. :) :)
[/quote]
Als er ergens een cm stof ligt (m'n mond viel open toen ik het zag...), hoe vaak komt er dan een schoonmakert langs, denk je? En hoe denk je dat het dan gesteld is met het meubilair, de pc, het sanitair, de hygiëne, etc?

marcelb
Forum-lid

marcelb 17 nov 2010 21:07

Waar ik me meer druk over maak zijn de explosief stijgende kosten van orthodontie. In mijn jeugd had een enkeling een beugel en dat was dan een buitenbeentje. Tegenwoordig wordt bij elke tand die enkele graden uit het lood staat of bij een niet perfect gebit een beugel aangemeten. Heb je géén beugel, dan ben je een buitenbeentje.

Ik heb 4 kinderen en de jongste twee (een tweeling) worden al geruime tijd behandeld door een orthodontist. Het begon met een blokbeugel, toen een andere beugel en vervolgens een laatste beugel om (volgens de orthodontist) de puntjes op de 'i' te zetten. Hier komt nog bij dat de tweeling elke maand op controle moet en dat lijkt wel lopende band-werk tegen een héél behoorlijk tarief.

Als ik al kijk wat ik de afgelopen twee jaren uitgegeven heb (> € 2.000,00 aan eigen bijdrage) en dan besef dat ik slechts 20% zelf hoef te betalen, dan maak ik me ernstig zorgen om de betaalbaarheid van het systeem. Ik vergelijk orthodontisten dan ook wel eens gekscherend met leden van de georganiseerde misdaad.
Real men wear blûk!!! Marcel

marcvmegroot
Forum-lid

marcvmegroot 17 nov 2010 21:31

[quote="Amclassic-fan"]Onzin, terwijl het merendeel van 't land jarenlang van het ziekenfonds heeft genoten, zat iedereen die goed verdiende in de particuliere verzekeringen, dat was wel eventjes ietsje duurder. Als je meer geld verdient, vangt de overheid direct de helft van dat geld al in de vorm van inkomstenbelasting. Van de 50% verdwijnt weer 10% in de vorm van BTW en accijnzen, dus dan hou je nog meer dan 40% over. En dan moet je nog een keer veel meer voor dezelfde zorg betalen, terwijl ook je werkgever al meer voor je betaald. Dat heeft bij mij niet solidair meer.
[/quote]
Ik heb ook in de particuliere ziekenfondsverzekering gezeten. Maar dat was aanmerkelijk goedkoper dan nu. En als je particulier verzekerd was, kwam je boven de grens van (ik dacht 34.000 gld) uit. Je zat dan al in de hoogste klasse inkomstenbelasting over de top van je inkomen. Maar dat telde dus ook voor je hypertheek en andere leningen die je had. Dus als je 150.000 gulden leende en daarover bijv. 10 % betaalde kreeg je nog altijd 7500 gld terug aan betaalde rente. Je kon toen ook je belastbaar inkomen nog laten dalen door de ziekenkostenpremies af te trekken. Alles bij elkaar genomen werden de rijkeren dus rijker door hun hoge aftrekposten.
Dat kon je zeker niet solidair noemen.
Verder was de particuliere ziektekosten verzekering zeker niet slechter. Meer luxere dingen werden vergoed zoals kronen, bruggen etc.
Was dat dan solidair???
Dat van de BTW snap ik niet.....die betaalde je toen toch ook gewoon. Ik heb die nog nooit kunnen aftrekken. Zaken mensen wel.

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 17 nov 2010 21:32

Tandartsen, even de gemiddelde week generaliseren: 2/3 daagjes in een praktijk werken van 9 tot 5, 1 dagje naar Dld crossen om in een prive-kliniek bij te beunen en vervolgens 3/4 dagen heel hard je best doen om die 5-9000 euro elke maand maar weer op te krijgen... ;)

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 17 nov 2010 21:32

Tsja, Nederland wou zo graag een rechtse regering en dan nu klagen dat het zo duur wordt. VVD de grootste partij en wat lezen wij in hun verkiezingsprogramma...
http://www.vvd.nl/actueel/188/eigen-bijdrage-zorg
Een goede, maar ook betaalbare gezondheidszorg is het uitgangspunt van de VVD. Dit is ook nodig om te voorkomen dat kwetsbaren in de samenleving de dupe worden van de enorm stijgende kosten in de gezondheidszorg. Volgens de VVD mag er best een relatie worden gelegd tussen gebruik en betaling. Zo voorkomen we met zijn allen dat de zorgpremies in de toekomst onbetaalbaar worden. De samenleving neemt als collectief de lasten op zich die een ziek individu moet maken. Maar het principe: de gebruiker betaalt, moet niet worden losgelaten. De VVD kiest daarom in het verkiezingsprogramma voor een eigen risico van € 300,--. Het huisarts wordt onder het eigen risico gebracht.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

marcvmegroot
Forum-lid

marcvmegroot 17 nov 2010 21:37

[quote="Marcelb"]Waar ik me meer druk over maak zijn de explosief stijgende kosten van orthodontie. In mijn jeugd had een enkeling een beugel en dat was dan een buitenbeentje. Tegenwoordig wordt bij elke tand die enkele graden uit het lood staat of bij een niet perfect gebit een beugel aangemeten. Heb je géén beugel, dan ben je een buitenbeentje.
[/quote]

Misschien streven we allemaal een George Michael glimlach na. Het is inderdaad zo dat iedere puber 32 parels op rij moet kunnen tonen anders doe je niet mee.
Een troost: Je kunt dit altijd weigeren als ouder. Als je kind het later zelf nog wil dan kan het altijd. Je ziet ook nog steeds 30 en 40 plussers met een beugel lopen.
Had JOEP niet eens een mopje over de orthodontist in de jaren 90??? Buurman verkoopt zijn huis.......ja, de kinderen moeten naar de orthodontist. Iets in die aard.

Plaats reactie