Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Pedalen vervangen / demonteren

tungsten
Forum-lid

tungsten 21 feb 2012 20:12

Ik heb ook altijd gelezen, dat het pedaal vaster ging zitten door de trapbeweging. In gedachte heb ik dit dan proberen voor te stellen. Je druk met
je pedaal op de pedaal as, waarmee je hem eigenlijk tegenhoudt. De cranck maakt met een ronddraaiende beweging en dan kwam ik altijd op een andere situatie uit, dan er beweerd werd. Nu blijkt mijn gedachte toch juist te zijn . Leuk.

Nao
Forum-lid

Nao 15 dec 2015 10:57

Bij mij heeft de fietsenmaker de pedalen eruit gehaald waarna de fiets in de container is gegaan maar het linkerpedaal krijg ik er niet meer in. Ik draai en draai maar hij gaat niet verder. Iemand tips?

campasuper
Forum-lid

campasuper 15 dec 2015 11:25

De andere kant op draaien?
In een setje pedalen hebben de linker en de rechter tegengesteld draad.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Nao
Forum-lid

Nao 15 dec 2015 12:13

Haha @campasuper, ik ga het vanavond proberen! Zou hilarisch zijn als dat het is want ik heb het nu al zo vaak geprobeerd ;) In ieder geval bedankt voor de tip

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 15 dec 2015 12:30

chrissiewizzie schreef:
Je draait door het trappen wel degelijk de pedaalas vaster in de crank. Als je kijkt naar de draairichtingen, kom je makkelijk tot de foute conclusie dat je deze juist los trapt. De kracht wordt echter in het lager in het pedaal omgekeerd.
Hetzelfde geldt voor BSA bracket cups.
Er is echt wel over nagedacht destijds :mrgreen:
En echt lastig wordt het als je dan met een inbus aan de binnenkant van je cranck het pedaal moet losdraaien, voor mijn gevoel draait de richting dan altijd nog een keer om, zodat ik echt drie keer moet denken welke kant ik op moet draaien.
Ach, ik zeg ook maar wat

campasuper
Forum-lid

campasuper 15 dec 2015 13:16

Nao schreef:Haha @campasuper, ik ga het vanavond proberen! Zou hilarisch zijn als dat het is want ik heb het nu al zo vaak geprobeerd ;) In ieder geval bedankt voor de tip
Nou, ik ben benieuwd.
Laat je het even weten?
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Nao
Forum-lid

Nao 16 dec 2015 08:14

Ja het werkte! Ik voel me nu best wel dom haha ookal kon ik dat natuurlijk niet weten. Super bedankt! Heeft me weer een bezoekje aan de fietsenmaker bespaard!

Deleted_User
Forum-lid

Deleted_User 16 dec 2015 08:47

Nao schreef:ookal kon ik dat natuurlijk niet weten
Je kunt het toch zien aan het draad?

petercrank
Forum-lid

petercrank 02 aug 2017 16:22

chrissiewizzie schreef: 15 dec 2015 12:40 :-D

Tip voor pedalen: sleutel naar boven laten wijzen en dan:
- naar voren is vast
- naar achteren is los
Kan ik deze tip gebruiken als de fiets op de kop staat? Ik zit nl even met de rechter pedaal die niet wil lossen en breek m'n hoofd op deze puzzel of ik niet toch de verkeerde kant op draai 😐 Ik ervaar nl bij m'n linker trapper het omgekeerde 😬

Ik bedoel maar zo: dan zijn L en R omgedraaid dus dat is al het eerste waar ik rekening mee moet houden. Vervolgens maakt het uit hoe je staat voor wat betreft 'met de klok mee'. Als je aan de zijde van de trapper staat heb je een andere klok mee en tegen dan wanneer je aan de zijde van de andere trapper (dan die je de- of monteert) staat :)

Voorbeeld: ik sta aan de zijde van de Linker trapper (dus de kant van de standaard) en dan is 'naar voren draaien' (richting voorwiel) de trapper los draaien (met de klok mee)

Bij de rechter pedaal moet ik dan 'naar achteren' (ri achterwiel) dan toch los draaien? En als ik aan de rechterzijde vd fiets sta dus aan de kettingkast kant, is dat toch toch wederom met de klok mee dan?

Edit: YouTube had natuurlijk het antwoord: https://youtu.be/gcMxFNE_JrU

Rechter pedaal los = tegen de klok in draaien (gezien vanaf dat je aan de zijde van het rechterpedaal staat) 😐

Dat betekent dat in dit geval de sleutel 'naar voren' moet om m los te draaien als de fiets op de kop staat 😌 De sleutel staat dan immers niet omhoog, maar naar beneden :)

Edit2: het is gelukt: het probleem was ook dat ik van die fijne trappers met inbus had (6mm) en geen mogelijkheid om met een steeksleutel los te draaien. Dus ik had al een inbus verlengd met een buis, maar de inbus sleutel bleef maar mee torsen :O
Toen een kortere inbus gepakt die van staal was (die eerste variant was van een zachter metaal soort denk ik) en daarop de buis gezet en toen loste die met een flinke knal.

Uiteraard had ik heel en heel veel penetrating oil gebruikt ook ;)

Nu gauw nieuwe bestellen zodat ik van die hinderlijke 'klik' in m'n pedalen af ben :like:

Plaats reactie