chrissiewizzie schreef: ↑15 dec 2015 12:40
Tip voor pedalen: sleutel naar boven laten wijzen en dan:
- naar voren is vast
- naar achteren is los
Kan ik deze tip gebruiken als de fiets op de kop staat? Ik zit nl even met de rechter pedaal die niet wil lossen en breek m'n hoofd op deze puzzel of ik niet toch de verkeerde kant op draai
Ik ervaar nl bij m'n linker trapper het omgekeerde
Ik bedoel maar zo: dan zijn L en R omgedraaid dus dat is al het eerste waar ik rekening mee moet houden. Vervolgens maakt het uit hoe je staat voor wat betreft 'met de klok mee'. Als je aan de zijde van de trapper staat heb je een andere klok mee en tegen dan wanneer je aan de zijde van de andere trapper (dan die je de- of monteert) staat
Voorbeeld: ik sta aan de zijde van de Linker trapper (dus de kant van de standaard) en dan is 'naar voren draaien' (richting voorwiel) de trapper los draaien (met de klok mee)
Bij de rechter pedaal moet ik dan 'naar achteren' (ri achterwiel) dan toch los draaien? En als ik aan de rechterzijde vd fiets sta dus aan de kettingkast kant, is dat toch toch wederom met de klok mee dan?
Edit: YouTube had natuurlijk het antwoord:
https://youtu.be/gcMxFNE_JrU
Rechter pedaal los = tegen de klok in draaien (gezien vanaf dat je aan de zijde van het rechterpedaal staat)
Dat betekent dat in dit geval de sleutel 'naar voren' moet om m los te draaien
als de fiets op de kop staat De sleutel staat dan immers niet omhoog, maar naar beneden
Edit2: het is gelukt: het probleem was ook dat ik van die fijne trappers met inbus had (6mm) en geen mogelijkheid om met een steeksleutel los te draaien. Dus ik had al een inbus verlengd met een buis, maar de inbus sleutel bleef maar mee torsen :O
Toen een kortere inbus gepakt die van staal was (die eerste variant was van een zachter metaal soort denk ik) en daarop de buis gezet en toen loste die met een flinke knal.
Uiteraard had ik heel en heel veel penetrating oil gebruikt ook
Nu gauw nieuwe bestellen zodat ik van die hinderlijke 'klik' in m'n pedalen af ben