Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

hartslag / leeftijd

gugi100
Forum-lid

gugi100 14 mar 2012 16:00

Hallo rustige,

Ik zou niet weten waarom mensen hier waarden zouden vermelden die niet kloppen. Ik vind het een leuk overzicht omdat het eens grappig is om te zien hoe groot de spreiding is. Je kan ook niet maar zo zeggen dat bijv. een hoge max. hartslag of hoge hartslag rond omslagpunt ook maar iets zegt over hoe hard iemand kan fietsen. Ik weet dat ik voor een 44 jarige een aardig vemogen wegkachel. Als je de tabel met max. hartslag en hartslag op omslagpunt erop na kijkt dan zit ik net boven de "betablokkers" (dit is niet lullig bedoelt voor de "betablokkers", leuk dat jullie ook meedoen met dit soort lijstjes!).
Maar goed de spreding is inderdaad enorm te noemen. De een rijdt bij 149 bpm al rond omslag en de ander begint dan net een beetje op stoom te komen.

Gr GJ
Redelijk snel fietsen is best grappig.

PaulvdVen
Forum-lid

PaulvdVen 14 mar 2012 18:22

rustige schreef:
PaulvdVen schreef:Leeftijd: 48
Min: 40
Max: 200
Omslag:180
Ik denk dat sommige mensen hun hartslagmeter eens na moeten laten zien.
Tja, mijn hartslag roept bij meer mensen vragen op maar vooral bij mensen die er geen verstand van hebben. Ik word regelmatig getest door sportartsen. Die vinden het ook vreemd maar wel leuk.

Afijn rustige, we moeten maar een keer samen gaan fietsen, dan kan ik het laten zien. :D

Ik gebruik trouwens 3 verschillende hartslagmeters. Polar s710, Polar cs600X en een bluetooth band met sportstracker.

ottorongo
Forum-lid

ottorongo 14 mar 2012 22:44

PaulvdVen
Waarom zouden de mensen(of sommige) het niet raar mogen vinden wat betreft Uw gegevens wanneer Uzelf beweerd dat de door U geconsulteerde artsen het ook vreemd vinden?

gugi100
Forum-lid

gugi100 15 mar 2012 07:35

Ottorongo,

Vreemd toch is wat anders dan suggereren dat het niet kan kloppen / "gelogen" is en dat je je hartslagmeter moet laten nakijken.

Ik vind het vreemde vooral grappig. :-)

Gr GJ

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 15 mar 2012 08:19

Ik dacht een heel lage hartslag te hebben met 40 sl/min maar blijkbaar valt dit nog mee: zelfs 32 en 36 sl/m voor jonge gasten komen voor.
Maximale hartslag van 180sl/m voor mijn 54 jaar valt zowat tussenin. Met die 180sl/min slaag ik er wel nog in van korte hevige inspanningen te leveren zonder problemen.
Die lage hartslag van 40 blijkt bij mij bij middelmatige snelheden zelfs snel naar waarden te stijgen van 150 tot 165 die ik dan redelijk lang ( zo 'n 2 uur)
zonder problemen kan volhouden
Er is eigenlijk weinig lijn in te trekken. Maximale en minimale hartslag blijken dan toch relatief in verhouding tot je prestatie!?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

gugi100
Forum-lid

gugi100 15 mar 2012 08:56

fiedoo schreef: Met die 180sl/min slaag ik er wel nog in van korte hevige inspanningen te leveren zonder problemen.
Die lage hartslag van 40 blijkt bij mij bij middelmatige snelheden zelfs snel naar waarden te stijgen van 150 tot 165 die ik dan redelijk lang ( zo 'n 2 uur)
zonder problemen kan volhouden
Er is eigenlijk weinig lijn in te trekken. Maximale en minimale hartslag blijken dan toch relatief in verhouding tot je prestatie!?
Hallo Fiedoo,

Je bedoelt in je laatste zin "Maximale en minimale hartslag blijken dan toch relatief in verhouding tot je prestatie" dat er geen direct en absoluut verband is tussen max / min hartslag en prestatie? Want dat is dus volgens mij het geval.
Je zin "Met die 180sl/min slaag ik er wel nog in van korte hevige inspanningen te leveren zonder problemen" doet vermoeden dat je denkt dat als iemand een lagere hartslag zou hebben deze persoon dan geen korte en hevige inspanning zou kunnen leveren. Dat is dus niet waar. Ik weet dat ik bijv. met 149 bpm (omslagpunt) in een tijdrit aardig wat mensen voorblijf die veel hogere hartslagen bij omslagpunt hebben. Ook in een sprint met mijn max. hartslag van 170 bpm zal ik aardig wat mensen voorblijven die veel hogere hartslag hebben.

Leuk dat je dit item hebt gestart Fiedoo.
Gr GJ

eelcoz

eelcoz 15 mar 2012 09:22

Wat wel weer mooi is om te zien is dat de vuistregel 220-leeftijd voor maximum hartslag dus helemaal nergens op slaat. Hoogstens kun je zeggen dat je maximum hartslag daalt met het ouder worden. Dus Jantje zal op z'n 50ste een lager maximum hebben dan op z'n 30ste, het is niet zo dat Pietje die 50 is per se een lager maximum heeft dan Jantje die 30 is.

Ik zie trouwens ook niet helemaal waarom je op je 48ste geen maximum hartslag van 200 zou kunnen hebben (zoals hierboven).

ajhoff
Forum-lid

ajhoff 15 mar 2012 09:27

rustige schreef:Kom nou een (man-vrouw?) van 48 jaar met en max van 200?
Als je het fabeltje gelooft dat je hartslag daalt met je leeftijd lijkt het raar. Maar gelukkig is het maar een fabeltje. Meten is weten in dit geval.

Zie b.v.: http://www.drmirkin.com/fitness/9156.html

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 15 mar 2012 14:03

ajhoff schreef:
rustige schreef:Kom nou een (man-vrouw?) van 48 jaar met en max van 200?
Als je het fabeltje gelooft dat je hartslag daalt met je leeftijd lijkt het raar. Maar gelukkig is het maar een fabeltje. Meten is weten in dit geval.

Zie b.v.: http://www.drmirkin.com/fitness/9156.html
Wel goed lezen! Er staat niet dat het onzin is dat de max hartslag daalt met leeftijd (dat is namelijk wel gewoon zo...). Wat er wel staat is dat de 220-leeftijd formule niet de beste beschrijving is van hartslag vs leeftijd, en dat bovendien de gemiddelde afwijking van deze voorspelling behoorlijk groot is. Zoals ook blijkt uit dit topic.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

ajhoff
Forum-lid

ajhoff 15 mar 2012 16:21

Gaat de hartslag omlaag omdat je leeftijd omhoog gaat of kan je lichaam gewoon minder presteren omdat het ouder wordt en heb je daarom een lagere hartslag? Oorzaak en gevolg lopen nogal door elkaar heen als ik het allemaal zo lees.

De getallen in dit topic versterken mijn overtuiging dat deze formules niet kloppen. Maar het staat je vrij er anders over te denken ;)

Focus
Forum-lid
Contact

Focus 15 mar 2012 16:35

ajhoff schreef:Gaat de hartslag omlaag omdat je leeftijd omhoog gaat of kan je lichaam gewoon minder presteren omdat het ouder wordt
Vervang het woord OF door het woord EN zodat je vraag direct is beantwoord. :idea:

PaulvdVen
Forum-lid

PaulvdVen 15 mar 2012 21:46

http://imageshack.us/photo/my-images/20/hartslag.png/" onclick="window.open(this.href);return false;

Voorbeeld van hartslag tijdens skeelerwedstrijd. In de eindsprint dus 202.

Plaats reactie