Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid
-
Einstein
- Forum-lid HC
Einstein
29 mei 2012 10:06
jan84 schreef:Gisteten heb ik de 11stedentocht uitgereden. Een deel van de route met pijn gereden. Maar merkte toen dat als ik achter op m'n zadel ging zitten (wat hoger is) dat ik veel minder last had. Toen heb ik het zadel met een paar mm hoger gezet en toen de laatste 100km eigen lijk zonder veel problemen uitgereden. Ik kon zelfs flink tegen de wind instampen.
Nu ik wakker geworden ben heb ik wel bij iedere kniebuiging pijn. Eerst maar even wat rust en blijven strekken.
Goed om te horen.
Ik rijd nu ook gelukkig zonder pijn. Langste rit was zelfs 160 km zonder enige vorm van irritatie aan knie.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
-
tomg88
- Forum-lid
tomg88
31 mei 2012 09:59
Goed om te lezen dat mensen het met het aanpassen van de zadelhoogte weten te verhelpen, pijnvrij en genieten van het fietsen is toch waar je het voor doet. Ik heb zelf de oefeningen die ik eerder in dit topic aangaf regelmatig volgehouden. Vooral de rekoefening waarbij je je benen kruist en opzij leunt meerdere malen per dag. Die is ook makkelijk te doen terwijl je bijvoorbeeld in de lift wacht op je werk of in de rij staat bij de kassa. Ziet er misschien een beetje raar uit, maar ach, beter dan een pijnlijk knie. Nu heb ik met fietsen eigenlijk geen last meer en heb zelf 10 minuten kunnen hardlopen op een loopband in de sportschool
. Ben nog nooit zo blij geweest dat ik weer even pijnvrij kon rennen. Voorlopig maar blijven stretchen en rustig aan beginnen met intensiteit opbouwen.
EDIT: Ik zit momenteel op kantoor met m'n benen gekruist onder het bureau (pijnlijke been over gezonde been heen). En kan met het draaien van m'n heup en tegenhouden met m'n goede been dezelfde stretch oefening ook goed uitvoeren
Wees gewaarschuwt, collega's kunnen door het draaien van de heupen denken dat je continue windjes aan het laten bent.
-
peejee
- Forum-lid
peejee
02 jun 2012 21:10
Iemand al deze stretch geprobeerd:
http://www.youtube.com/watch?v=M0e8FPL7 ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ik dit doe voel ik het wel serieus aan mijn knie, bij die andere stretches minder. De vraag is natuurlijk of dit wel goed is.
-
wouterj
- Forum-lid
wouterj
02 jun 2012 21:45
Met deze stretch kun je je ITB in de probleemzone niet stretchen, want je knie is gebogen, wat de spanning van je ITB afhaalt. Wellicht stretch je zo wel je tensor fascia, wat niet helemaal nutteloos is. Je kunt je afvragen of niet alle stretchbewegingen vooral op je tensor werken dan op je ITB zelf. Verder stretch je met deze oefening je quadriceps, kan ook geen kwaad, maar doet aan je ITB probleem niks, ook je lateraal patellaretinaculum waar ze over spreken heeft niks met het ITB frictiesyndroom te maken. Met andere woorden: Je stretcht vast heel veel, maar weinig specifiek voor je ITB
Als deze test pijn geeft aan de buitenkant van je knie, is er kans dat je meer een lateraal meniscusprobleem of quadricepspees probleem hebt dan een ITB probleem.
-
peejee
- Forum-lid
peejee
02 jun 2012 22:35
Ok bedankt voor de uitleg. Ik heb alvast een afspraak gemaakt bij de sportarts deze week want ik blijf problemen hebben met die knie. Na een uurtje fietsen begint het altijd op te spelen. Niet constant maar af en toe ter hoogte van de 'kop' van de fibula (als ik dat goed zie met mijn onbestaande anatomische kennis). De pijn ('t is niet zo erg) begint daar althans en straalt dan zo'n beetje uit. Ik kan wel fietsen maar het weerhoudt me toch om lange ritten te doen en ideaal is het sowieso niet.
-
wouterj
- Forum-lid
wouterj
03 jun 2012 15:20
Ik denk dat die sportarts inderdaad geen slecht plan is. Je klachtenpatroon is net te weinig klassiek om via een forum nuttige adviezen te kunnen krijgen.
-
tomg88
- Forum-lid
tomg88
17 jun 2012 08:16
Eeeennn we zijn weer terug bij af. Gister dacht ik na een paar weken rust en regelmatig stretchen weer even te gaan hardlopen. 2 minuten rennen, 1 minuut lopen. Ging goed, tot 15 minuten, ineens weer een pijn naast mijn knie... Heb nu besloten nog intensiever te gaan behandelen met massages, meer icen en flink veel Vitamine C. Moet nu toch echt wel eens een keertje overgaan, nu al 2-3 maanden geleden opgelopen.
-
Einstein
- Forum-lid HC
Einstein
17 jun 2012 08:57
tomg88 schreef:Eeeennn we zijn weer terug bij af. Gister dacht ik na een paar weken rust en regelmatig stretchen weer even te gaan hardlopen. 2 minuten rennen, 1 minuut lopen. Ging goed, tot 15 minuten, ineens weer een pijn naast mijn knie... Heb nu besloten nog intensiever te gaan behandelen met massages, meer icen en flink veel Vitamine C. Moet nu toch echt wel eens een keertje overgaan, nu al 2-3 maanden geleden opgelopen.
Misschien is lopen te overbelastend voor je. Ik zou voorlopig blijven fietsen.
Albert Einstein
-
tomg88
- Forum-lid
tomg88
17 jun 2012 12:34
body schreef:tomg88 schreef:Eeeennn we zijn weer terug bij af. Gister dacht ik na een paar weken rust en regelmatig stretchen weer even te gaan hardlopen. 2 minuten rennen, 1 minuut lopen. Ging goed, tot 15 minuten, ineens weer een pijn naast mijn knie... Heb nu besloten nog intensiever te gaan behandelen met massages, meer icen en flink veel Vitamine C. Moet nu toch echt wel eens een keertje overgaan, nu al 2-3 maanden geleden opgelopen.
Misschien is lopen te overbelastend voor je. Ik zou voorlopig blijven fietsen.
Ik ga eens ander schoeisel uitproberen. Ik heb met een videoanalyse in een winkel de 'beste' schoenen voor mijn stijl aangemeten gekregen. Moet zeggen, loopt inderdaad heerlijk, maar misschien toch niet helemaal goed voor me. Heb vorige week namelijk op mijn fitness schoenen 10 minuten non-stop op een loopband op de sportschool gestaan en daar voelde ik geen pijn tijdens en na het rennen.
Nu kan dat twee dingen betekenen:
- Mijn schoenen zijn inderdaad niet goed voor mijn loopstijl
- Een loopband geeft een andere belasting dan buiten lopen waardoor ik geen last krijg
EDIT:
@body: Hoe gaat het nu met jouw ITB?
-
scepticus
- Forum-lid HC
scepticus
17 jun 2012 13:56
tomg88 schreef:
- Een loopband geeft een andere belasting dan buiten lopen waardoor ik geen last krijg
Loop je op een vlakke ondergrond, of op een weg (wegen lopen altijd een beetje bol zodat het water er niet op blijft liggen)?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
Einstein
- Forum-lid HC
Einstein
17 jun 2012 14:08
Gelukkig is de pijn bij mij helemaal verdwenen. Ik fiets wel met knie stukken want ik merk dat kou invloed heeft. Langste rit zonder pijn is tot nu toe 160 km.
Albert Einstein
-
tomg88
- Forum-lid
tomg88
17 jun 2012 15:24
body schreef:Gelukkig is de pijn bij mij helemaal verdwenen. Ik fiets wel met knie stukken want ik merk dat kou invloed heeft. Langste rit zonder pijn is tot nu toe 160 km.
Gelukkig, ben je daarnaast ook nog aan het stretchen of gewoon het sprinten vermijden en hopen dat het zichzelf helemaal herstelt?
scepticus schreef:tomg88 schreef:
Loop je op een vlakke ondergrond, of op een weg (wegen lopen altijd een beetje bol zodat het water er niet op blijft liggen)?
Ik probeer nooit op een weg met een verkanting te lopen, sowieso is het eerste stukje van mijn looproute redelijk vlak. Als de weg wel een verkanting heeft loop ik altijd op 'top' in het midden als er geen auto's zijn. Vandaag toch weer even op de fiets gesprongen en een korte maar flink intensieve training (35km) gehad met al die wind en geen spatje pijn gehad. Raar ding die ITB!