Bouw jij je fiets zelf op? of laat je het de dealer doen
Tja..., met enig aangeboren gevoel voor techniek sleutel ik van beginsaf aan aan mijn racefiets. Zit eenvoudig in elkaar en wat mij niet goed lijkt repareer ik, wat het ook is. Toch heb ik nog niet eerder iets met de shifters aan de hand gehad. Weet ook niet of daar iets aan te repareren valt. Ook over onderhoud ervan vind ik nauwelijks iets. Wat een leuk boekwerk is voor belachelijk weinig geld, is de Fiets Special "Onderhoud & reparatie gids 2011". Zoek even op deze website want ik weet niet of hij nog leverbaar is. Bijna 200 pagina's sleutel-informatie voor (ik meen) € 6,95.
Een balhoofdpers zal voor de meeste (zeker beginners) toch aan de prijs zijn.japiecarbon schreef:Ik vraag me eigenlijk af waar je nou echt duur gereedschap voor nodig heb??
Ik denk dat dat de essentie is. Als je het niet leuk vindt zal je gereedschap te duur vinden. Je zal niet investeren in de kennis en vaardigheden.53x11 schreef:Zelf doen natuurlijk! Veel leuker
Bedenk wel dat jij een heel weekend over je eerste setje kan doen en een wielbouwer toch een beperkte tijd voor een setje zal nemen en er vanuit gaat dat x% toch terugkomt.53x11 schreef:Wielen bouwen zou ik ooit nog eens graag leren, al ben ik overtuigd van de meerwaarde die een echt ervaren wielbouwer kan bieden.
Ik was 13 en ik kreeg een naaf, een bos spaken en een velg van m'n vader in m'n handen gedrukt. Daarna een compleet wiel met de boodschap "en zo moet het eruit zien". Sinds dien doe ik alles en laat alleen zo nu en dan uit tijdnood een wieltje spaken.
Naast leuk is ook het aspect maatwerk voor mij van groot belang. Je kan het helemaal maken zoals jij wilt. Bij een FM ben je vaak gebonden aan zijn aanbod. Hij heeft weer net niet die bidonhouder of stuur.
Hij wikkelt het stuurlint net effe anders. Die kleine dingen die er juist voor zorgen dat het JOUW fiets wordt.
Overigens rij ik niet 1 col af op een fiets waar een ander de remmen/stuur/zadel heeft gemonteerd.
Kom niet met flauwe grappen doe je dat met een auto ook. Ieder weet dat de kwaliteitscontrole bij een auto die van de band komt van een heel andere orde is dan een fiets die bij een FM in elkaar is gezet.
Overigens zou ik het met een auto ook graag doen want ik heb een keer met een NIEUWE auto weigerende remmen gehad. Geloof me dat zijn spannende momenten en op de fiets wil ik die ZEKER niet beleven.
Volgens mij kan dat maar pin me daar niet op vast (leuke woordspeling...) want ik heb geen ervaring met 11-speed.Pons je m daar ook weer mee dicht of gebruik je een quick link?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Een stukje draadeind (m10 ofzo), een paar bouten, wat oude lagers en een plankje voldoen uitstekend. Met een beetje creativiteit valt het nodige geld te besparen bij 't onderhoud van de fiets. Wat te denken van versleten bodies, volgens de fabrikanten moet je dan een nieuwe kopen, maar in de praktijk kan je bijna altijd zo 't lagertje vervangen.Gastheerg schreef:Een balhoofdpers zal voor de meeste (zeker beginners) toch aan de prijs zijn.japiecarbon schreef:Ik vraag me eigenlijk af waar je nou echt duur gereedschap voor nodig heb??
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Idd, en met een hamertje stukkie hout en voorzichtig tikken lukt het ook gewoon. En tegenwoordig heb je trouwens niet veel meer aan zo een pers
Ik kan alles aan een fiets (behalve wielen spaken) en heb geen speciaal gereedschap gekocht, dingen als een balhoofdpers het ik zelf gemaakt.
En eigenlijk is het belangrijkste wat je nodig heb niet te koop..... Technisch inzicht
Ik kan alles aan een fiets (behalve wielen spaken) en heb geen speciaal gereedschap gekocht, dingen als een balhoofdpers het ik zelf gemaakt.
En eigenlijk is het belangrijkste wat je nodig heb niet te koop..... Technisch inzicht
Hoe haal je dan een cassette los (om maar eens iets te noemen)?japiecarbon schreef:Ik kan alles aan een fiets (behalve wielen spaken) en heb geen speciaal gereedschap gekocht...
Dat betwijfel ik. Ik snap wel dat de meeste die zelf hun fiets opbouwen hun ego een beetje willen strelen, maar een fiets opbouwen gaat natuurlijk nergens over.japiecarbon schreef:En eigenlijk is het belangrijkste wat je nodig heb niet te koop..... Technisch inzicht
Gezond boeren verstand en gewoon doen.
Nou, dat is wel een erg makkelijke stelling..perik schreef:Inderdaad! Als je een Billy boekenkast in elkaar kunt zetten, kun je ook een fiets opbouwen. Hoe gewichtig er soms ook over wordt gedaan.
Ik sloop liever een Billy boekenkast dan een carbon vorkbuis
Addict R1
Wat een prachtige woordspeling!jansen01 schreef:Nou, dat is wel een erg makkelijke stelling..perik schreef:Inderdaad! Als je een Billy boekenkast in elkaar kunt zetten, kun je ook een fiets opbouwen. Hoe gewichtig er soms ook over wordt gedaan.
Gastheerg schreef:Wat een prachtige woordspeling!jansen01 schreef:Nou, dat is wel een erg makkelijke stelling..perik schreef:Inderdaad! Als je een Billy boekenkast in elkaar kunt zetten, kun je ook een fiets opbouwen. Hoe gewichtig er soms ook over wordt gedaan.
hahaha! Was niet eens zo bedoeld!
Addict R1