klimmer schreef:Het is niet Trek die de garantie geeft, moet geven, maar de verkoper. Trek geeft levenslang garantie, dwz in EU is het de verkoper die de garantie na moet komen.
Zo zit het inderdaad, maar dit weten maar heel weinig mensen!
Daarom is het ook pure oplichterij dat bedrijven je garantie 'bij laten kopen' zoals bij mobiele telefoons en hifi gebeurd.
Tuurlijk mag je betalen voor een (uitgebreidere) serviceovereenkomst, maar niet voor 'garantie'.
Een consument heeft helemaal niets te maken met fabrieksgarantie!
Bijvoorbeeld een wasmachine: Hier zit 2 jaar garantie op en hier kun je 3 jaar 'bij kopen', ONZIN! Er is europees vastgesteld dat een product een minimum percentage van een levenscyclus moet functioneren bij normaal gebruik.
Kortom; koop je de garantie er niet bij en gaat de wasmachine na 3 jaar kapot en je maakt er een rechtzaak van, win je 100% zeker!! Dan moet de verkoper jou de wasmachine kostenloos repareren of vervangen, ondanks dat hij wellicht niks kan verhalen op de fabrikant.
Ik heb ook al eens een discussie gehad bij de HI winkel. Daar had ik een probleem met mijn Sony-Ericksson telefoon en moest ik zelf contact opnemen met de serviceafdeling van de telefoon fabrikant. Dit weigerde ik en heb via een aangetekende brief geist dat HI als zijnde de verkoper, mij de garantieservice zou verlenen. Maar mooi wel wat ik hem daarna langs kon brengen in de winkel en dat het allemaal geregeld werd!
En hetzelfde liedje met een kapotte wasmachine van Indisiet die ik bij de Wehkamp had gekocht.
Beste consumenten, jullie hebben veel meer rechten dan jullie denken!!!