Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Fiets te klein of niet?

oro10
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 03 nov 2011 14:59

oro10 02 apr 2012 12:10

amclassic-fan schreef:
tomg88 schreef:Als je een toerrijder bent dan zou dit nog wel kunnen misschien. Maar het lijkt me een probleem als je vaak liever diep zit. De bovenbuis lijkt me inderdaad een beetje te kort.
Ook voor een toerfietser moet de afstand tussen zadel en stuur groot genoeg zijn. Enkel het hoogte verschil tussen zadel en stuur mag kleiner zijn.

@TS, ik zou beginnen met 't monteren van een 120 of 130 mm stuurpen. Dat gaat al een wereld van verschil geven. Met een ander stuur is ook nog wel 't 1 en ander te winnen.
De Sensa van mijn vriendin heeft een 120mm stuurpen, deze ga ik even wisselen met mijn stuurpen. Zal hier ook wel een foto van plaatsen hier op het forum, maar ik denk inderdaad dat dat al een wereld van verschil gaat geven. Die Sensa is overigens ook een 58, met zelfs een nog kortere bovenbuis, en hier lijk ik wel beter op te zitten.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 02 apr 2012 12:33

kilometervreter schreef:Te klein.

56,5 bovenbuislengte zou kunnen als je hele lange benen hebt en een zadelpen met setback hebt. Cube is gezien de hoek van de zitbuis meer voor een rechte zadelpen.
73 graden is toch heel normaal? De meeste mensen zullen dan nog wel 15-25mm setback willen halen uit de pen.

oro10
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 03 nov 2011 14:59

oro10 02 apr 2012 19:13

ik ga toch eens proberen een andere stuurpen te plaatsen. Wellicht komend weekend nog even een goede foto vanuit de hurk-stand, het beeld vertekend denk ik toch ook wel iets door de stand van de foto.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 apr 2012 11:26

kilometervreter schreef:Te klein.

56,5 bovenbuislengte zou kunnen als je hele lange benen hebt en een zadelpen met setback hebt. Cube is gezien de hoek van de zitbuis meer voor een rechte zadelpen.
Waarom dat dan? Een 73 graden zitbuishoek is toch uitermate standaard.

Je bent wel erg stellig dat de boel te klein is. Ik ben zelf nog net ietsje langer dan de TS en rij op een kleinere fiets (zonder spacers met een 130 mm stuurpen). Met een 100 mm stuurpen past de fiets duidelijk niet, maar met een langere stuurpen allicht wel. Idealiter waren de bovenbuis en balhoofdbuis 1 cm groter geweest, maar dit gaat misschien best prima passen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 03 apr 2012 16:07

oro10 schreef:Even een foto weten te nemen, zodat het wat duidelijker wordt.

Afbeelding
Als ik zo de foto zie denk ik dat je een fiets moet hebben die veel groter is, maar een foto die rechtstreeks genomen is zal meer duidelijjkheid kunnen verschaffen. Niettemin denk ik dat je je min. een maat groter had kunnen hebben.
Oplossing is een zadelpen met ruime verstelbaarheid naar achteren en een langere stuurpen (wordt passen en meten).
Misschien even handig om bij een andere dealer in de buurt je eens globaal op een pasfiets te zetten.
Rijdt op een 59 cm met 57 cm bovenbuis, die zelfs iets langer zou kunnen (net als de fiets van Boonen).
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 03 apr 2012 16:48

oro10 schreef:Vooral het feit dat ik moet oppassen dat mijn knieen niet het stuur raken, doen mij toch wel beseffen dat ik wellicht beter kan uitkijken naar een andere fiets.
Kan ook erg van stuur afhangen. Cube komt vaak met Syntace en deze sturen steken wat verder naar buiten en naar achteren dan een normaal stuur. Opmeten ergens lijkt mee een goede. Denk dat je nog wel veel kan aanpassen met stuurpen. Van een foto is het erg lastig te bepalen of de maat goed is; zeker als je casual kleding aan hebt.

oro10
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 03 nov 2011 14:59

oro10 03 apr 2012 19:11

Dank voor jullie nuttige en goede reacties! Hier kan ik wat mee!

@ Mikethebike, moet er wel bij zeggen dat ik in het begin, voordat ik deze fiets kocht, ook op een maat 60 Trek 2.1 heb gezeten. Deze vond ik te "sportief" zitten (zit was veel te ver voorover vond ik persoonlijk).
Kun je misschien ook aangeven waar ik een zadelpen met een wat grotere setback zou kunnen krijgen? En ook hoeveel jij hierin zou aanraden om te beginnen.. Kan zelf niet blijven wisselen natuurlijk, dus ik wil gewoon eens een tijdje proberen rond te rijden met zowel een iets grotere stuurpen (130mm) en wellicht nog met een zadelpen met wat meer setbac (kan alleen weinig vinden bij o.a. Rose en Salden hiervoor, jullie weten daar vast nog meer adresjes voor!)

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 04 apr 2012 01:57

Zou eerst eens langs een andere FM gaan meten op een pasfiets. Maar je kunt een hoop sleutelen,maar je fiets moet je lekker passen.
Beetje spelen met stuur en zadelpen is een mogelijkheid, maar hoort in feite niet. Een Look Ergopost kan/kon je over een langere rails schuiven.
Of een Ritchey zadelpen, BBB..., FSA, 3T, Tune....
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 04 apr 2012 09:17

Bovenbuis lijkt me inderdaad wat kort voor je, maar de stuurpen lijkt me ook gewoon erg kort. Als je naar een 130 mm stuurpen gaat, zal dat er denk ik al heel anders uit zien.

oro10
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 03 nov 2011 14:59

oro10 04 apr 2012 11:40

Het wordt er niet makkelijker op zo.. :P Heb nog contact gehad met een dealer van Cube (en ook oa Scott) en daar geeft de verkoper/adviseur obv dezelfde foto aan dat zelfs de hoogte van de fiets te klein zou zijn. Daar heb ik hier verder nog niemand over gehoord, dus weer een extra mening erbij.

Wat het ook nog lastiger maakt, is het feit dat ik de fiets eigenlijk verder prima vind fietsen (bij stand van de handen op de shifters of op het stuur, niet in de beugels, maar dat doe ik eigenlijk nooit). Ik heb geen last van mijn rug oid, vind dat ik wel redelijk rechtop zit en dat dat nog wel iets sportiever zou kunnen, maar dat zou met een andere stuurpen ook al opgelost zijn. De reden dat ik ben gaan twijfelen over de maat van de fiets is eigenlijk gebasseerd op op het staan van de pedalen en bijna met de knieen tegen het stuur aankomen en daarnaast het zien van een foto van mezelf op de fiets, waarbij ik eigenlijk gelijk zoiets dacht van: wow die is wel erg klein gezien mijn lijf..

Zijn er nog signalen waaraan je zou kunnen herkennen dat de fiets inderdaad te klein is? Ik ga zoals het er nu naar uit ziet komende vrijdag richting een zaak waarbij ik ook wat andere modelletjes kan proberen en wellicht van dezelfde fiets (in ieder geval de opvolger hiervan) een maatje groter eens kan proberen. Idee is nog wel steeds om een andere stuurpen te monteren en kijken wat dit doet.

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 04 apr 2012 12:06

Iemand van jouw lengte zou normaal gesproken op een Cube maat 60 terechtkomen (uitgaande van normale lichaamsverhoudingen). Jouw foto lijkt dit beeld wel te bevestigen.
Een nieuw frame kan weer wat prijzig zijn, dus om met deze fiets nog enigszins in de buurt te komen van de benodigde afmetingen zijn de mogelijkheden de stuurpen en zadelpen vervangen door langer/meer setback.
Ik zou beginnen met een andere stuurpen. Zeker ook omdat je zegt er alleen last van te hebben bij het aanzetten uit het zadel.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 apr 2012 12:09

Vind 't nogal gewaagd dat iemand uitspraken doet over zadelhoogte terwijl je met gewone schoenen en in gewone kleding stilstaand op de fiets zit.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie