Advies 29" of 26 " ????
Jammer dat er wat negatief wordt gereageerd op je aankoop, iedereen maakt nu eenmaal zijn eigen afweging. Ik vind het in ieder geval een prachtige fiets en ook de afmontage is dik in orde. Zoek maar eens een 29er met deze afmontage en een Fox voorvork, ga je toch dik meer geld voor neerleggen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- richard1974
- Forum-lid
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 31 jan 2010 11:51
Dan zie je gelijk het nadeel (er zijn natuurlijk ook voordelen) van advies vragen op een forum. Dat van dat semi-professionele begrijp ik ook niet helemaal, maar je hebt voor jezelf een keuze gemaakt en daar een goed gevoel bij, dat is het belangrijkste. Zelf denk ik er ook over om naar een 29er te switchen maar er is dertig jaar lang door miljoenen mensen op een 26er gereden (met veel plezier) dus het is ook niet ineens een must........
Richard1974 schreef:Zelf denk ik er ook over om naar een 29er te switchen maar er is dertig jaar lang door miljoenen mensen op een 26er gereden (met veel plezier) dus het is ook niet ineens een must........
Precies, noem het marketing.......
Men moet zich realiseren dat die 6 cm extra diameter geen wereld van verschil maakt.....
Ik vind overigens mijn On-One Inbred 29er lekker sturen, en met de juiste bandenspanning is het een echte zandhaas!
2meter schreef: Bij Schwalbe is het wat verwarrend want bij de Marathon-serie en bv ook een Big Apple (strand) geeft men als maat 28 inch terwijl men bij de Racing Ralph, Rocket Ron en Nobby Nic 29 inch opgeeft. Het is dus dezelfde maat.
De internationale standaard is de ETRTO maat en altijd in mms en altijd na te meten en dus in beide gevallen 622mm. Geeft Schwalbe en alle andere merken aan op de banden en op de site. Als je deze maat hanteert is er geen verwarring. Ook logisch, want inchmaten zijn niet eenduidig en hooguit een nominale aanduiding!
Richard1974 schreef:Zelf denk ik er ook over om naar een 29er te switchen maar er is dertig jaar lang door miljoenen mensen op een 26er gereden (met veel plezier) dus het is ook niet ineens een must........
Wij als domme Nederlanders rijden id al zo lang op die kinderfietsjes, in USA zijn ze al jaren eerder verstandig geworden.
Heeft niks met domme Nederlanders te maken, de 29-er werd tot een paar jaar terug simpelweg niet geleverd in Nederland.
Ik rijd nu nog op een 26-er, maar ik weet nu al zeker dat mijn volgende fiets een 29-er gaat worden. Ideaal voor de Nederlandse bospaden, en het rijdt gewoonweg fijner (vind ik).
Ik rijd nu nog op een 26-er, maar ik weet nu al zeker dat mijn volgende fiets een 29-er gaat worden. Ideaal voor de Nederlandse bospaden, en het rijdt gewoonweg fijner (vind ik).
Red Bull Carbon SL-3000 2010, Cube Reaction XT 2006
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
TiesT schreef:Richard1974 schreef:Zelf denk ik er ook over om naar een 29er te switchen maar er is dertig jaar lang door miljoenen mensen op een 26er gereden (met veel plezier) dus het is ook niet ineens een must........
Wij als domme Nederlanders rijden id al zo lang op die kinderfietsjes, in USA zijn ze al jaren eerder verstandig geworden.
Het speelt ook helemaal niet mee dat de 29'ers fors duurder zijn dan vergelijkbaar afgemonteerde 26" fietsen, dat geld blijft wel ergens bij iemand in z'n zakken zitten.
Een crossfiets heeft dezelfde maat wielen en daar hoor ik nooit iemand over dat 't zoveel beter over opstakels rolt. In een volledige blinde test moet ik nog eens zien of iedereen zo de 28/29" wielen er uit pikken.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39994
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
De bekende grote ATB bladen zijn ook een stuk genuanceerder over 29" dan sommige reacties hier.
Die geven na testwerk aan dat er inderdaad voordelen zijn (zoals hier ook genoemd), maar ook nadelen! Technisch werk gaat met een 29" een stuk minder makkelijk, prijs, verkrijgbaarheid onderdelen (kip en ei verhaal). Voor de hollandse bospaden schijnt een 29 wel dé fiets te zijn.
Ik vind het wel in en in triest dat de TS een nieuwe fiets heeft gekocht, daar blij mee is en dan hier vervolgens de negatieve stemming overheerst! Bij deze dan namens mijzelf: GEFELICITEERD!
Die geven na testwerk aan dat er inderdaad voordelen zijn (zoals hier ook genoemd), maar ook nadelen! Technisch werk gaat met een 29" een stuk minder makkelijk, prijs, verkrijgbaarheid onderdelen (kip en ei verhaal). Voor de hollandse bospaden schijnt een 29 wel dé fiets te zijn.
Ik vind het wel in en in triest dat de TS een nieuwe fiets heeft gekocht, daar blij mee is en dan hier vervolgens de negatieve stemming overheerst! Bij deze dan namens mijzelf: GEFELICITEERD!
Less is bore
Amclassic-fan schreef: Een crossfiets heeft dezelfde maat wielen en daar hoor ik nooit iemand over dat 't zoveel beter over opstakels rolt. In een volledige blinde test moet ik nog eens zien of iedereen zo de 28/29" wielen er uit pikken.
Nee, een crossfiets rolt ook niet makkelijk over opstakels, maar dat heeft te maken met de 32mm brede bandjes tov 54-60mm breed. Die brede banden doen het werk.
Ik denk dat het voordeel echt maar marginaal is tov van een 26". Ik zelf vond het wel leuk om eens te proberen, maar mijn 29er is dan ook uitgerust met SS en met geen vering...
Aan de TS: veel plezier met je 26er, dit gaat zeker lukken!
- oldandslow
- Forum-lid
- Berichten: 657
- Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11
Daniel1975 schreef: Ik vind het wel in en in triest dat de TS een nieuwe fiets heeft gekocht, daar blij mee is en dan hier vervolgens de negatieve stemming overheerst! Bij deze dan namens mijzelf: GEFELICITEERD!
+1
Het lijkt wel alsof het als een persoonlijke aanval wordt gezien wanneer iemand voor iets anders kiest.. Doe effe normaal, als je na rijp beraad een andere fiets koopt hoef je daar toch niet zo op aangesproken te worden.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works