Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.
-
mouse
- Forum-lid
mouse
15 jun 2012 06:56
Suntoro schreef:Ok, geen idee hoe groot jij bent.... Maar op dit forum komt 2e hands niet zoveel langs. Misschien is dit wat voor je...
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... ilit=Beone
Vandaar dat ik zei, kijk eens op het mountainbike.nl forum. Als je geen profiel wil aanmaken daar, hoeft dat niet perse....Verder heb je voor jouw gebruik misschien niet eens een verende voorvork nodig...
Op mountainbikeforum.nl kennen een hoop leden elkaar wel fysiek, dus is het meer een beetje ons kent ons. Wat wel prettig is bij 2e hands aankopen.
dank voor de tip, mooie fiets, maar ik heb een small nodig: heb in race een 52.
-
wivo_6
- Forum-lid
wivo_6
23 jun 2012 12:18
Ik heb zo'n 1,5 jaar terug een MTB gekocht en heb het ook niet zo voor schijven. Rekening houdende met de "belabberde" remcapaciteit van klassieke V-brakes heb ik dan geopteerd voor Magura HS33 en heb hierover niet te klagen.
Ter info, dit is hem (nog steeds te verkrijgen in Magura-uitvoering):
http://www.thompson.be/th-web2012/neder ... b-fuse.asp" onclick="window.open(this.href);return false;.
-
mouse
- Forum-lid
mouse
30 jun 2012 10:58
wivo_6 schreef:Ik heb zo'n 1,5 jaar terug een MTB gekocht en heb het ook niet zo voor schijven. Rekening houdende met de "belabberde" remcapaciteit van klassieke V-brakes heb ik dan geopteerd voor Magura HS33 en heb hierover niet te klagen.
Ter info, dit is hem (nog steeds te verkrijgen in Magura-uitvoering):
http://www.thompson.be/th-web2012/neder ... b-fuse.asp" onclick="window.open(this.href);return false;.
Is de Rockshox Recon OK? En hoe is het totaal gewicht van de MTB?
-
wivo_6
- Forum-lid
wivo_6
04 jul 2012 17:25
Dit is mijn eerste MTB, dus veel referenties heb ik niet. Echter, voor mij voldoet dit momenteel. Wat het gewicht betreft, geen idee. Maar ik durgf zeker te stellen dat het geen knaller is qua gewicht maar nu ook weer niet de zwaarste in de rij. Wt mij betreft een fatsoenlijke 'instapper'.
-
harrie
- Forum-lid
harrie
06 jul 2012 17:00
Hoezo belabberde remprestaties. Ik heb een Merida HFS met Fox vork en V brakes (Avid). En dit remt als de beste. De afgelopen weken een paar zware MTB routes in Luxemburg gereden met steile afdalingen op verhard en onverhard. Geen moment het gevoel gehad dat de remcapaciteit onvoldoende was.
-
daniel1975
- Forum-lid HC
daniel1975
06 jul 2012 17:36
Wacht maar op wat regen of een serieus lange bergafdaling..... V-brakes is gewoon by far de mindere tov schijven als het er echt om gaat.
Less is bore
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
wasbeer2006
06 jul 2012 22:21
daniel1975 schreef:Wacht maar op wat regen of een serieus lange bergafdaling..... V-brakes is gewoon by far de mindere tov schijven als het er echt om gaat.
Inderdaad neem dat nou gewoon vanons aan
schijven zijn echt gewoon beter en de laatste jaren bijna geen nadelen meer. Behalve als je heel veel strandraces rijd kunnen velgremmen een optie zijn, of bij een heel laag budget, maar ook op fietsen van 1000 euro zitten al aardige remmen.
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
amclassic-fan
06 jul 2012 23:41
Of 1 tochtje op de veluwe (bijv Arnhem of Apeldoorn) in de regen, want dan zijn de blokken van je schijven versleten.
In de bergen zijn de voordelen van schijven wel duidelijk, maar hier in Nederland?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
-
wivo_6
- Forum-lid
wivo_6
07 jul 2012 10:03
Ik volg amclassic-fan. In Vlaanderen en NL volstaan Magura velgremmen en zijn schijven m.i. overkill - maar ja, ik rij dan ook met Magura
.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
wasbeer2006
07 jul 2012 13:39
wivo_6 schreef:Ik volg amclassic-fan. In Vlaanderen en NL volstaan Magura velgremmen en zijn schijven m.i. overkill - maar ja, ik rij dan ook met Magura
.
HS33 zijn natuurlijk top! Die zitten ook op mijn winterfiets.
Schijven gaan vanaf zuid limburg ardennen pas duidelijke voordelen geven, klopt.
-
harrie
- Forum-lid
harrie
09 jul 2012 14:34
Drie jaar geleden, toen ik mijn Merida HFS kocht, heb ik bewust gekozen voor de Vbrake uitvoering. Iedere keer als ik met de fietsmaten het bos inging hoorde ik de blokken op hun schijven aanlopen, vooral als het wat nat of modderig begon te worden. De huidige generatie schijfremmen zijn wat betreft een stuk verbeterd. Maar hier in Nederland heb ik nog geen moment het gevoel gehad dat ik met schijfremmen beter uit zou zijn dan met mijn Vbrakes. En zoals ik hiervoor ook al aangegeven heb, ik heb vorige maand een paar fikse MTB routes in Luxemburg gereden en ook daar voldeden de Vbrakes uitstekend. Moet er wel bij zeggen dat ik niet met regen gereden heb. Er was wel modder.
Zou ik op dit moment een nieuwe MTB aanschaffen, dan werd het toch één met schijfremmen. Ze zijn er bijna allemaal mee uitgerust, en wil je een vork vervangen dan zijn vorken met vbrake nokken steeds moeilijker verkrijgbaar. Hetzelfde geldt voor nieuwe wielen. De keuze in velgen voor velgremmen is niet zo groot als die velgen die uitsluitend geschikt zijn voor schijfremmen.
Maar ik ben nog niet toe aan een nieuwe en een ombouw naar schijfremmen vind ik niet nodig.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
wasbeer2006
11 jul 2012 09:23
Weet je wat het is, schijven bieden in het vlakke deel van NL inderdaad weinig voordeel, anderzijds ook weinig nadeel....... uitgezonderd strandraces, maar ook dat gaat al beter en omdat je daar toch geen remmen nodig hebt kun je ze met ducktape redelijk afplakken.
Remblokken van mijn hope schijfjes gaan in elke omstandigheid langer mee dan mijn HS33 blokken. In een modder weekend ardennen heb ik er wel eens drie paar, (twee achter een voor) doorheen gejaagd.