Voor Sram (Red) rijders: Ervaringen met Sram Red
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40121
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Bladboutjes is idd een drama!
Linksom vastdraaien; wie bedenkt dat nu weer?!?!
Linksom vastdraaien; wie bedenkt dat nu weer?!?!
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 30 jul 2011 10:41
Ik vind sram Red heerlijk schakelen. Moet wel mijn achterderailleur iets vaker stellen dan toen ik met shimano reed, maar dat vind ik geen probleem
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Heeft bij de oude groep vaak iets te maken met de kwaliteit van de gebruikte binnen en buitenkabel. Die Goretex zooi verdwijnt bij mij linea recta in de container (teflon coating op de binnenkabels laat in een paar weken los en vervolgens gaat alles vastopen....)
Ik snap er werkelijk geen ruk van.
Misschien ben ik 1 van de lucky few dan...
Ik gebruik geen cable adjusters en Gore Ride On kabels.
Kabels lopen "heerlijk" langs het stuur en door het frame....zelfs het stukje buitenkabel bij de achterderailleur is volgens velen aan de korte kant.
Gemonteerd begin 2011 en ben slechts 2x met een schroevendraaier in de buurt van de derailleur gekomen om de B-schroef een zetje te geven na het monteren en demonteren van een 28 cassette.
Misschien ben ik 1 van de lucky few dan...
Ik gebruik geen cable adjusters en Gore Ride On kabels.
Kabels lopen "heerlijk" langs het stuur en door het frame....zelfs het stukje buitenkabel bij de achterderailleur is volgens velen aan de korte kant.
Gemonteerd begin 2011 en ben slechts 2x met een schroevendraaier in de buurt van de derailleur gekomen om de B-schroef een zetje te geven na het monteren en demonteren van een 28 cassette.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13743
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik ben van DA7900 naar SRAM red 2011 gegaan. Ik vond shimano te vaag schakelen en de slag voor het afschakelen onbegrijpelijk lang.
Sram had ik al op mijn MTB en schakelt super veel duidelijker.
De trimfunctie zit op het grote blad, die kan je dan een tikje naar binnen zetten waardoor je alle tien kransje berijkt.
Wat mij betreft is een trimfunctie nutteloos. Als je het goed afstelt krijg je het vrij makkelijke op 8 kransjes werkend en de uiterste 2 ligt de ketting veel te schuin.
Ik vind de waarschuwing wel fijn van een ketting die iestje tegen mijn derrie aanloopt.
Waarom zou je het zonder kabelverstellers installeren? Op de achterderrie zit er al een, haal je die weg dan voor het gewicht?
Voor heb ik er een tussen de kabel zitten. Het kan ook makkelijk zonder, gewoon even met de stelschoefjes klooien, maar dat kost onnodig veel tijd en als het iestje verloopt kan je weer beginnen.
Mocht je problemen hebben met de afstelling draai dan je stuur is bij het trappen een graad op 45/60 (niet als je erop zit uiteraard!) Gaat de ketting dan aanlopen is je kabel te kort. Ik kom dat nog al eens tegen zo ook bij de achterderrie
Sram had ik al op mijn MTB en schakelt super veel duidelijker.
De trimfunctie zit op het grote blad, die kan je dan een tikje naar binnen zetten waardoor je alle tien kransje berijkt.
Wat mij betreft is een trimfunctie nutteloos. Als je het goed afstelt krijg je het vrij makkelijke op 8 kransjes werkend en de uiterste 2 ligt de ketting veel te schuin.
Ik vind de waarschuwing wel fijn van een ketting die iestje tegen mijn derrie aanloopt.
Waarom zou je het zonder kabelverstellers installeren? Op de achterderrie zit er al een, haal je die weg dan voor het gewicht?
Voor heb ik er een tussen de kabel zitten. Het kan ook makkelijk zonder, gewoon even met de stelschoefjes klooien, maar dat kost onnodig veel tijd en als het iestje verloopt kan je weer beginnen.
Mocht je problemen hebben met de afstelling draai dan je stuur is bij het trappen een graad op 45/60 (niet als je erop zit uiteraard!) Gaat de ketting dan aanlopen is je kabel te kort. Ik kom dat nog al eens tegen zo ook bij de achterderrie
Dat is het hem nou juist, het heeft me nooit extra tijd of gekloot gekost.wasbeer2006 schreef: Waarom zou je het zonder kabelverstellers installeren? Op de achterderrie zit er al een, haal je die weg dan voor het gewicht?
Voor heb ik er een tussen de kabel zitten. Het kan ook makkelijk zonder, gewoon even met de stelschoefjes klooien, maar dat kost onnodig veel tijd en als het iestje verloopt kan je weer beginnen.
Daarom ben ik er zo verbaasd over dat het niet slim zou zijn om ze niet te gebruiken. (extra dan uiteraard, van de achterderailleur afschroeven is onzin)
Afstellen zonder ketting, zonder kabels...kabels op spanning, ketting erop en klaar.
Hooguit een paar klikjes met de eerder genoemde versteller op de achterderailleur en het loopt als een trein.
Alles een paar uurtjes op spanning laten staan (buitenblad en ergens in het midden van je cassette), kabels opnieuw op spanning zetten en nooit meer naar omkijken.
+1 Doe exact hetzelfde bij montage en even flink schakelen en remmen voordat ik er de deur mee uitga (moet ook wel met Alligator I-link)danny1407 schreef:wasbeer2006 schreef: Waarom zou je het zonder kabelverstellers installeren? Op de achterderrie zit er al een, haal je die weg dan voor het gewicht?
Voor heb ik er een tussen de kabel zitten. Het kan ook makkelijk zonder, gewoon even met de stelschoefjes klooien, maar dat kost onnodig veel tijd en als het iestje verloopt kan je weer beginnen.
Alles een paar uurtjes op spanning laten staan (buitenblad en ergens in het midden van je cassette), kabels opnieuw op spanning zetten en nooit meer naar omkijken.
Addict R1
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Iedereen heeft andere standaarden over wat hij/zij goed vindt lopen.
The Gore kabels raken op de kabeleinden gewoon verstop met de teflon coating en daardoor gaat de boel zeker na wat langer gebruik gewoon veel stroever lopen. Is het je enige fiets en stoort het je niet
gewoon doorijden anders minimaal betere binnenkabels halen (de kabels van de XTR gaan bijvoorbeeld een stuk beter).
Wat betreft de steller: op de achterderailleur zou ik het ook laten maar bij de voorderailleur kan het geen kwaad en nastellen/instellen wordt veer eenvoudiger (zeker als er onderweg eens iets ontzet raakt)
The Gore kabels raken op de kabeleinden gewoon verstop met de teflon coating en daardoor gaat de boel zeker na wat langer gebruik gewoon veel stroever lopen. Is het je enige fiets en stoort het je niet
gewoon doorijden anders minimaal betere binnenkabels halen (de kabels van de XTR gaan bijvoorbeeld een stuk beter).
Wat betreft de steller: op de achterderailleur zou ik het ook laten maar bij de voorderailleur kan het geen kwaad en nastellen/instellen wordt veer eenvoudiger (zeker als er onderweg eens iets ontzet raakt)