Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Ventoux: welke kant is het zwaarst?

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 18 aug 2012 16:31

Kom er al een aantal jaren minimaal twee weken per jaar (kennis heeft er een huis) Persoonlijk vindt ik bedoin het prettigste om te beklimmen en Malaucene om naar af te dalen.
Inmiddels heb ik het wel een beetje gehad met de berg (hij is zwaar maar ook weer niet heel bijzonder) en rijdt ik liever in de buurt van de berg (daar zijn een aantal klimmen die veel leuker / lastiger zijn en meer van je techniek vergen).
Overigens is de beste tijd om de berg te beklimmen heel vroeg in de ochtend (lagere temperatuur, minder wind en vooral minder ander verkeer). Op dit moment is de temperatuur er na de middag boven de 40 graden en als iets een aanslag op je gezondheid is....... (verschil tussen een beklimmin nu en net na een regenbui met een temperatuur van rond de 20 graden ligt bij ver boven de 10-15 minuten)

girlinred
Forum-lid

Gebruikersavatar girlinred 18 aug 2012 16:44

sharkman113 schreef:Kom er al een aantal jaren minimaal twee weken per jaar (kennis heeft er een huis) Persoonlijk vindt ik bedoin het prettigste om te beklimmen en Malaucene om naar af te dalen.
Inmiddels heb ik het wel een beetje gehad met de berg (hij is zwaar maar ook weer niet heel bijzonder) en rijdt ik liever in de buurt van de berg (daar zijn een aantal klimmen die veel leuker / lastiger zijn en meer van je techniek vergen).
Overigens is de beste tijd om de berg te beklimmen heel vroeg in de ochtend (lagere temperatuur, minder wind en vooral minder ander verkeer). Op dit moment is de temperatuur er na de middag boven de 40 graden en als iets een aanslag op je gezondheid is....... (verschil tussen een beklimmin nu en net na een regenbui met een temperatuur van rond de 20 graden ligt bij ver boven de 10-15 minuten)

Doe mij voor beiden Malaucene maar. Vanaf Bedoin heb je in het bos geen uitzicht en bij iedere bocht denk je: "nog eentje", best irritant als je moe bent. De laatste 6km's zijn wel erg gaaf. Vanaf malaucene heb je continu fantastisch uitzicht, bovendien is dat steile stuk niet lang en niet heel veel steiler dus een kwestie van ff doorrijden. Doordat malaucene wat wisselt heb je een paar stukken waar even de druk van je pedalen is en qua uitzicht ook erg afwisselend dus is de klim in mijn beleving zo voorbij. En het uitzicht op de top na het stuk bos onbetaalbaar

Qua afdalen vind ik Malaucene ook wel de leukste, alhoewel ik vorig jaar nadat ik de cingle had gedaan daar veel tegenwind had en doodmoe was dan is ie beduidend minder :mrgreen: . Maar al die bochten waar je je fiets kan laten lopen zijn echt genieten. Bedoin kan me qua afdaling dan weer bekoren door al die bochtjes waar je je fiets zo heerlijk doorheen kan gooien, mits het een beetje rustig is qua klimmers.
~live fast, die young ~

amateurke
Forum-lid

amateurke 18 aug 2012 23:19

Licht ook een beetje aan de omstandigheden. Het bos is weliswaar langdradig en steilmaar biedt ook bescherming tegen de zon. En als je wat later op de dag naar boven rijdt kan dat wel een voordeel zijn. Zo ben ik aan de Malaucene zijde een keer volledig afgemat door de zon/hitte in combinatie met de inspanning. Als je puur objectief kijkt ontlopen beide zijden zich niet zoveel.
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie