duurtraining winter
- Infinito GB
- Forum-lid
Bij mij is de hartslag bij ongeveer gelijke inspanning de laatste paar weken ook hoger dan wanneer het warmer was. Tenminste, dat idee heb ik. Nog een vraagje; klopt het dat je rustpols ook hoger is als je ziekelijk bent? Ik heb geen koorts, maar voel mij ook niet helemaal happy. Rustpols is zo'n 10 slagen hoger, en ik heb het de hele dag koud. Niet gefietst overigens.
Als het niets uit zou maken zou je geen hartslagzones hebben en trainingsschema's die uitgaan van die zones.... Dus ik zou zeggen: iets rustiger aan zodat je hartslag toch iets lager is en goed in de juiste zone blijft.gaisdergerman schreef: Mijn vraag is: moet ik ervoor zorgen dat mijn hartslag lager blijft of maakt het niet veel uit?
Ja volgens mij wel. Het lijkt wel of je een verkoudheid of griepje onder de leden hebt. Vooral in combinatie met de hele tijd koud hebben.G.B. Lux Dream schreef:Nog een vraagje; klopt het dat je rustpols ook hoger is als je ziekelijk bent? Ik heb geen koorts, maar voel mij ook niet helemaal happy. Rustpols is zo'n 10 slagen hoger, en ik heb het de hele dag koud. Niet gefietst overigens.
Veni. Vidi. Fietsie.
Gewone wetmatigheden zijn nog veel overtuigender met onderbouwing of referenties.Nee_Nee schreef:Bij koud weer is je hartslag lager. Da's gewoon een fysiologische wetmatigheid.
Voor mijn gevoel moet ik bij koud weer ook harder werken voor dezelfde prestatie met als gevolg een hogere hartslag.
Dat klopt. Dat komt omdat er energie wordt aangewend om je lichaam warm te houden (je lichaam is dan meer met het interne circuit bezig). Terwijl bij het sporten in warm weer het lichaam ook bezig is zichzelf te koelen. Er gaat dan meer energie (hartslagen) naar het totale circuit van het lichaam - er dient te worden gekoeld. Daarnaast verlies je ook veel meer vocht bij het sporten in warm weer, dus je bloed wordt sowieso stroperiger en moet je hart nog harder pompen. Dus blijven drinken !rodeo schreef:Gewone wetmatigheden zijn nog veel overtuigender met onderbouwing of referenties.Nee_Nee schreef:Bij koud weer is je hartslag lager. Da's gewoon een fysiologische wetmatigheid.
Voor mijn gevoel moet ik bij koud weer ook harder werken voor dezelfde prestatie met als gevolg een hogere hartslag.
Overigens, om terug te komen op het topic. Ik schaats ook in de winter en wat betreft het fietsen zou ik mij niet te druk maken over je hartslag in de wintermaanden. Zeker niet bij temperaturen onder de 10 graden. Dan is je lichaam alleen maar bezig zichzelf warm te houden en bouw je zeer weinig conditie op (rijwind!). Gewoon lekker een uurtje tot 2 uurtjes rond peddelen op een klein verzet is meer dan genoeg.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Dit is wel weer een heel bijzonder topic.
Warm weer versus koud weer. En dan verglijkt iemand 75km op de weg fietsen (vrij steady state) met eenzelfde tijdsduur ATB-en.., wat per definitie veel meer intervallen is.
Of wordt een hartslagvergelijking maakt aan de hand van dezelfde prestatie..., terwijl je prestatie (= snelheid?) niet alleen afhangt van je hartslag.
Wil iemand wetmatigheden onderbouwd hebben, terwijl dit al een keer of 4 gedaan is aan de hand van de fysiologische reactie van een lichaam op koude, maar gaat zelf verder op "mijn gevoel" net als een paar posts daarboven iemand " het idee heeft dat.." Terwijl je het in feite gewoon kunt meten.
En vervolgens nog een suggestie dat onder de 10 graden maar zeer weinig conditie op te bouwen is...
Als het koud is, en je trekt 5 lagen kleren aan, dan heb je je toch warm gekleed? En maakt het al minder uit. Dat je minder snel fietst heeft ook te maken met de luchtweerstand (koude lucht geeft meer weerstand dan warme lucht). Met een dikke lange broek zul je minder ontspannen en soepeltjes kunnen rondtrappen. En je spieren zullen in de kou minder efficient zijn dan in de warmte (vergelijk een warme motor met een koude motor). En je hart? Die doet gewoon zn best om je lichaam op de juiste temperatuur te houden, zuurstof naar je spieren te krijgen voor de arbeid die de spieren willen leveren en afvalstoffen weer weg te voeren. Als je dan je duurtraining in D1 wilt doen.., een zone die toch vaak al 15 tot 25 slagen groot is, Dan lijkt me een orde grote van 5 a 10 slagen verschil niet iets om al te druk over te maken.
Warm weer versus koud weer. En dan verglijkt iemand 75km op de weg fietsen (vrij steady state) met eenzelfde tijdsduur ATB-en.., wat per definitie veel meer intervallen is.
Of wordt een hartslagvergelijking maakt aan de hand van dezelfde prestatie..., terwijl je prestatie (= snelheid?) niet alleen afhangt van je hartslag.
Wil iemand wetmatigheden onderbouwd hebben, terwijl dit al een keer of 4 gedaan is aan de hand van de fysiologische reactie van een lichaam op koude, maar gaat zelf verder op "mijn gevoel" net als een paar posts daarboven iemand " het idee heeft dat.." Terwijl je het in feite gewoon kunt meten.
En vervolgens nog een suggestie dat onder de 10 graden maar zeer weinig conditie op te bouwen is...
Als het koud is, en je trekt 5 lagen kleren aan, dan heb je je toch warm gekleed? En maakt het al minder uit. Dat je minder snel fietst heeft ook te maken met de luchtweerstand (koude lucht geeft meer weerstand dan warme lucht). Met een dikke lange broek zul je minder ontspannen en soepeltjes kunnen rondtrappen. En je spieren zullen in de kou minder efficient zijn dan in de warmte (vergelijk een warme motor met een koude motor). En je hart? Die doet gewoon zn best om je lichaam op de juiste temperatuur te houden, zuurstof naar je spieren te krijgen voor de arbeid die de spieren willen leveren en afvalstoffen weer weg te voeren. Als je dan je duurtraining in D1 wilt doen.., een zone die toch vaak al 15 tot 25 slagen groot is, Dan lijkt me een orde grote van 5 a 10 slagen verschil niet iets om al te druk over te maken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013