Klinkklare onzin. Een goede naaf hoeft helemaal niet duur te zijn, als het maar geen slecht ontwerp is. Lichte velgen van andere merken blijven wel gewoon heel. Als de velgen te licht zijn om heel te blijven moet Mavic dat er even bij vertellen, zodat iedereen weet dat-ie andere wielen moet kopen. Daarbij scheuren ook de zwaardere velgen van Mavic regelmatig uit bij de spaaknippels (CXP22, Aksium en zwaardere ksyrium types).mikethebike schreef:En als je een goede naaf wilt, zul je een duurdere King/Tune moeten kopen.
Velgen moeten tegenwoordig zo licht zijn, maar wel heel blijven. Die concessie gaat niet samen
Veel problemen Mavic t.o.v. rest
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
Geen enkel probleem met Mavic naven, al sedert 1990 niet! Niet met Open Pro's, Cosmic's en dergelijke.
Vraag mij wel eens af of er mensen iets niet kapot krijgen...
Als je een opmerking maakt dat men een dure King/Tune zult moeten kopen omdat deze heel blijft is dit onzin? Heb vaker gehoord en gezien dat veel rijders niet hun materiaal (laten) onderhouden, en dan de producent de schuld hiervan geven.
Omgekeerde wereld.
En ook lichte velgen van andere merken scheuren ook hoor!
Vraag mij wel eens af of er mensen iets niet kapot krijgen...
Als je een opmerking maakt dat men een dure King/Tune zult moeten kopen omdat deze heel blijft is dit onzin? Heb vaker gehoord en gezien dat veel rijders niet hun materiaal (laten) onderhouden, en dan de producent de schuld hiervan geven.
Omgekeerde wereld.
En ook lichte velgen van andere merken scheuren ook hoor!
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
Waarschijnlijk weer een FM die zichzelf behoorlijk overschat. In ieder geval 1 die niet kan lezen.amclassic-fan schreef:En we hebben weer eens een fietsenmaker die bewijst totaal geen technisch inzicht te hebben. Ik zou toch verwachten dat een FM weet hoe een achternaaf in elkaar zit en dat een glijlager toch echt niet de meest ideale keus is.japie916 schreef:Mavics zijn één van de beste wielen wielen die je je maar kan wensen.
Dat geleuter over een slechte body is totale onzin. 1 misschien 2 keer een drupje olie op het glijlager en je hebt daar nooit problemen mee. Onderhoud schijnt bij velen een vies woord te zijn. Heel gemakkelijk en fout om dan een systeem af te branden.
.
Ik zeg niet dat zo'n glijlager de meest idelae oplossing is, maar dat je dat ding moet onderhouden met de juiste (minerale) olie. Ik heb misschien geen technisch inzicht maar ik weet WEL hoe je een (race)fiets moet onderhouden. Een systeem afbranden zonder het juiste onderhoud dan ben je slim.....
Ik rij al meer dan 15 jaar met Mavic producten en echt nog nooit problemen gehad. Waarschijnlijk omdat ik niet goed met mijn spullen kan omgaan.
Dat is onzin ja, want er zijn talloze goedkope naven die heel blijven en minder onderhoud vergen. Daarbij zijn Tune lange tijd juist het tegenovergestelde van duurzaam geweest. Deels ook te wijten aan een rare frats in het ontwerp (XOT lager). Ik kan me geloof ik niet herinneren ooit een gescheurde Eurus/Shamal/Racing1/0 velg gezien te hebben..mikethebike schreef:Geen enkel probleem met Mavic naven, al sedert 1990 niet! Niet met Open Pro's, Cosmic's en dergelijke.
Vraag mij wel eens af of er mensen iets niet kapot krijgen...
Als je een opmerking maakt dat men een dure King/Tune zult moeten kopen omdat deze heel blijft is dit onzin? Heb vaker gehoord en gezien dat veel rijders niet hun materiaal (laten) onderhouden, en dan de producent de schuld hiervan geven.
Omgekeerde wereld.
En ook lichte velgen van andere merken scheuren ook hoor!
@japie916: dat problemen met (veel preventief) onderhoud te voorkomen zijn betekent nog niet dat het een even goed ontwerp is. Integendeel, aangezien andere merken het dus beter voor elkaar hebben en die fluwelen handschoentjes niet nodig zijn.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16482
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
[quote="amclassic-fan"
En we hebben weer eens een fietsenmaker die bewijst totaal geen technisch inzicht te hebben. Ik zou toch verwachten dat een FM weet hoe een achternaaf in elkaar zit en dat een glijlager toch echt niet de meest ideale keus is.
.[/quote]
@am classic: toch een beetje snel door de bocht.
Enige nuancering heeft nog nooit iemand kwaad gedaan.
Je moet lezen wat er staat en niet wat je denkt dat er staat.
En wat voor de ene heiligmakend is, is voor een andere dan weer tweede keus.
En we hebben weer eens een fietsenmaker die bewijst totaal geen technisch inzicht te hebben. Ik zou toch verwachten dat een FM weet hoe een achternaaf in elkaar zit en dat een glijlager toch echt niet de meest ideale keus is.
.[/quote]
@am classic: toch een beetje snel door de bocht.
Enige nuancering heeft nog nooit iemand kwaad gedaan.
Je moet lezen wat er staat en niet wat je denkt dat er staat.
En wat voor de ene heiligmakend is, is voor een andere dan weer tweede keus.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik reageer hier op:
Scheurende velgen is een probleem wat Mavic al vele jaren heeft. De 517 (voorloper van de 717) scheurde vaak ook de nippels uit. Bij de Open Pro en de 717 heb ik 't niet zien gebeuren, maar die beide velgen zijn dan ook behoorlijk zwaar.
Dat is gewoon onzin. Ook al doe je er iedere 1000 km olie op, dan nog slijt zowel de body als de as. Ik heb al meer dan eens Ksyriums gezien waar het monteren van een nieuwe body geen effect meer had, binnen 100 km zat er dan weer speling op. Oorzaak? Ook de as slijt in door 't glijlager. Bij de goedkoopste naamloze Chineze gebeurt dit niet, omdat er gewoon 2 echte lagers in zitten.1 misschien 2 keer een drupje olie op het glijlager en je hebt daar nooit problemen mee.
Scheurende velgen is een probleem wat Mavic al vele jaren heeft. De 517 (voorloper van de 717) scheurde vaak ook de nippels uit. Bij de Open Pro en de 717 heb ik 't niet zien gebeuren, maar die beide velgen zijn dan ook behoorlijk zwaar.
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
[quote="lvgh]Dat is onzin ja, want er zijn talloze goedkope naven die heel blijven en minder onderhoud vergen. Daarbij zijn Tune lange tijd juist het tegenovergestelde van duurzaam geweest. Deels ook te wijten aan een rare frats in het ontwerp (XOT lager). Ik kan me geloof ik niet herinneren ooit een gescheurde Eurus/Shamal/Racing1/0 velg gezien te hebben.[/quote]
Wat is dan het ultieme ontwerp volgens jou?
Elke toepassing verdient een kans, en een onderhoudsschema. Geef enkel aan dat ik geen problemen heb met Mavic omdat ik dit zelf onderhoudt (het mss. een betrouwbaar product is). Maar er zijn renners die alles kapot krijgen, omdat ze geen technisch inzicht hebben, geen zin in onderhoud hebben, geen geld/geen tijd hebben om het weg te brengen.... En daarmee de schuld geven aan de fabrikant, dan vindt ik nu een slechte zaak.
Ook bv. de schuld geven aan hun materiaal wat niet voor hun gewicht/eisen/wensen/gebruik geschikt is
Shamal velgen zijn heel betrouwbaar, maar ik ken renners die het stuk kregen....!
En je kunt lullen over King en Tune, die zijn betrouwbaar (praat over nu, niet over verleden).
Shimano heeft ook minder goede naven gehad (tov. Campa, DT Swiss/Hügi, Mavic/Suntour), en gelukkig rijden er ook custom wielen rond (Pulstar naven/King ed.).
Wat is dan het ultieme ontwerp volgens jou?
Elke toepassing verdient een kans, en een onderhoudsschema. Geef enkel aan dat ik geen problemen heb met Mavic omdat ik dit zelf onderhoudt (het mss. een betrouwbaar product is). Maar er zijn renners die alles kapot krijgen, omdat ze geen technisch inzicht hebben, geen zin in onderhoud hebben, geen geld/geen tijd hebben om het weg te brengen.... En daarmee de schuld geven aan de fabrikant, dan vindt ik nu een slechte zaak.
Ook bv. de schuld geven aan hun materiaal wat niet voor hun gewicht/eisen/wensen/gebruik geschikt is
Shamal velgen zijn heel betrouwbaar, maar ik ken renners die het stuk kregen....!
En je kunt lullen over King en Tune, die zijn betrouwbaar (praat over nu, niet over verleden).
Shimano heeft ook minder goede naven gehad (tov. Campa, DT Swiss/Hügi, Mavic/Suntour), en gelukkig rijden er ook custom wielen rond (Pulstar naven/King ed.).
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
Voor de tweede keer binnen 2500km zand in de voornaaf van mijn Elite. Kan toch niet dat je na elke fietstocht door de regen je naven moet laten schoonmaken? Met mijn vorige Mavics heb ik 10.000km zonder problemen gereden. Hoorde ergens dat er mogelijk een productiefout in deze serie zit, wat de FM met wat bijslijpen op kan lossen?
Wat is dan het ultieme ontwerp volgens jou?mikethebike schreef:[quote="lvgh]Dat is onzin ja, want er zijn talloze goedkope naven die heel blijven en minder onderhoud vergen. Daarbij zijn Tune lange tijd juist het tegenovergestelde van duurzaam geweest. Deels ook te wijten aan een rare frats in het ontwerp (XOT lager). Ik kan me geloof ik niet herinneren ooit een gescheurde Eurus/Shamal/Racing1/0 velg gezien te hebben.
Elke toepassing verdient een kans, en een onderhoudsschema. Geef enkel aan dat ik geen problemen heb met Mavic omdat ik dit zelf onderhoudt (het mss. een betrouwbaar product is). Maar er zijn renners die alles kapot krijgen, omdat ze geen technisch inzicht hebben, geen zin in onderhoud hebben, geen geld/geen tijd hebben om het weg te brengen.... En daarmee de schuld geven aan de fabrikant, dan vindt ik nu een slechte zaak.
Ook bv. de schuld geven aan hun materiaal wat niet voor hun gewicht/eisen/wensen/gebruik geschikt is
Shamal velgen zijn heel betrouwbaar, maar ik ken renners die het stuk kregen....!
En je kunt lullen over King en Tune, die zijn betrouwbaar (praat over nu, niet over verleden).
Shimano heeft ook minder goede naven gehad (tov. Campa, DT Swiss/Hügi, Mavic/Suntour), en gelukkig rijden er ook custom wielen rond (Pulstar naven/King ed.).[/quote][/quote]
We praten langs elkaar heen. Ik weerspreek namelijk nergens dat goed onderhoud belangrijk is. En dat sommige mensen dit nalaten en de fabrikant de schuld geven. Dat is allemaal waar. Maar ook al onderhoud je de boel minuscuul en gaat het daardoor net zo lang mee als al het andere, het blijft een inferieur ontwerp. Alleen al vanwege dat onderhoudsschema. De Chinezen bewijzen dat het met simpele lagers al beter is. Een Ferrari is ook minder betrouwbaar dan een Toyota. Dat er mensen bestaan die langer met een Ferrari doen dan andere mensen met een Toyota doet daar niets aan af.
Beste benny-boy,benny-boy schreef:Ik geloof dat jij dan enorm goed bent geplaatst om me te kunnen zeggen of er nu veel verschil zit in Ksyrium Elite en Ksyrium SL.ric schreef:Vorige wielset (Ksyrium Elite) ruim 15000km meegereden. Nooit problemen mee gehad. Toen de complete fiets verkocht.
Heb nu Ksyrium SL. Inmiddels hier ook ruim 8000km zonder problemen mee gefietst.
Beide wielsets dus geen problemen en heb er ook nooit wat aan gedaan. Blijven mooi licht lopen.
Ik ben van plan om een nieuwe fiets te kopen standaard met Elite maar met meerprijs van ca.240euro kan ik ze wisselen met SL's.
Buiten het klein gewichtsverschil, zijn nog andere merkbare verschillen? (rolweerstand - stijfheid - ...)
Als er enkel 80 gram gewichtverlies is, vind ik de meerprijs welwat veel.
Ook is er keuze voor de DT swiss RS1550 voor hetzelfde geld als de ksyrium maar dit merk ken ik niet zo.
grtjs.
B.
Zijn allebei goed bevallen. Kan niet zeggen of de SL's veel beter zijn ...
De Elite zaten op mijn vorige fiets (uit 2003). Weet niet of er toen al SL's bestonden.
Op mijn huidige fiets uit 2010 wilde ik knappe wielen. Heb toen voor de SL gekozen. Heb me niet gerealiseerd dat het verschil €240 was.
Klinkt misschien gek maar anders had ik misschien wel voor die Elite gekozen.
Gr, Ric
Canyon Aeroad / Canyon Grizl / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
Laat je lagers maar eens nakijken op vuil/en of vervangen...CoenH schreef:Voor de tweede keer binnen 2500km zand in de voornaaf van mijn Elite. Kan toch niet dat je na elke fietstocht door de regen je naven moet laten schoonmaken? Met mijn vorige Mavics heb ik 10.000km zonder problemen gereden. Hoorde ergens dat er mogelijk een productiefout in deze serie zit, wat de FM met wat bijslijpen op kan lossen?
En met de juiste olie onderhouden, is een fluitje van een cent zolang je het goed doet
Daarvoor heb je echt geen monteur nodig, maar enkel wat geduld en gereedschap (en dat aantal valt mee).
It's nice to be important, but it is more important to be nice.