Re: Help! welke naven?
Geplaatst: 20 jul 2012 20:46
Niemand ervaring met de Novatec SL, White Industries of Hope Pro III ?
Fiets - Race en MTB website voor race, gravel en mtb
https://www.fiets.nl/forum/
Jawel de pro 3 heb ik beschreven, die zijn gelijk aan de 2 maar dan zonder is schijfrem bevestiging.nigel_tufnel schreef:Niemand ervaring met de Novatec SL, White Industries of Hope Pro III ?
Deels. Op het gebied van zowel sterk, klassiek als licht ben ik het volledig met je eens dat een fabrieksset geen match is voor handgebouwd. Een wielbouwer heeft gewoonweg het voordeel dat hij compromisloos kan werken met betrekking tot de keuze van de individuele componenten. Maatwerk en bouwkwaliteit zijn misschien nog wel de grootste toegevoegde waardes. De vergelijking tov systeemwielen durf ik dus eigenlijk altijd wel aan. Jammer genoeg hebben handgebouwde wielen het stigma dat ze niet "flitsend" of "sexy" zijn. Hoewel ik daar anders over denk, maar ik ben uiteraard enorm bevooroordeeld.lvgh schreef:Novatec is uitstekend value-for-money, goedkoop te krijgen bijv. via Ebay - alleen niet in alle spaakcombinaties, zo kan ik zelf nog altijd nergens een witte 24 of 28 gaats A291SB voornaaf vinden die ik wil combineren met de H Plus Son archetype velg. WI is duurzaam maar ook erg duur, zeker nu (lage eurokoers). Voor 300€ heb je een zware naaf met stalen body. Het wordt dan wel heel erg: "cheap, strong, light: pick one". De keuze voor zulke dure naven is vaak heel bewust, bv omdat je een krankzinnige ratel wilt of een snob bent (CK) of omdat ze heel licht zijn (bijv. Acros). Het 'kan' dus eigenlijk niet dat je twijfelt tussen Novatec en CK/WI. De meerwaarde van handgespaakt zit 'm wat mij betreft vooral in 3 wieltypes: heel sterk (en zwaar, goedkoop), klassiek, of licht (Kinlin/Notubes). In de tussenrange zijn de betere systeemwielen (Zonda e.d.) moeilijk te verslaan en die zien er ook nog eens flitsender uit. De set met Novatec/Archetype die ik voor ogen heb komt in de buurt qua gewicht (1550g) en prijs (300€) en zal qua stijfheid (24/32 of 28/32 spaaks) en comfort/rijgedrag (23mm brede velg) beter zijn.
Ik ben trouwens wel benieuwd of Wheeltec dit herkent in zijn klantenbestand.
Ten opzichte van DT (339 gram) en de CK (326 gram) is een setje WI (337 gram) niet zwaar te noemen. Alleen met de superlichte sets kun je ruim 100 gram winnen, maar dat lever je zeker in op duurzaamheid. Daarnaast is de WI (€ 270 voor de set) duidelijk goedkoper dan DT en heel veel goedkoper CK. De body is overigens niet van staal maar titanium, de achteras is van staal.lvgh schreef:Novatec is uitstekend value-for-money, goedkoop te krijgen bijv. via Ebay - alleen niet in alle spaakcombinaties, zo kan ik zelf nog altijd nergens een witte 24 of 28 gaats A291SB voornaaf vinden die ik wil combineren met de H Plus Son archetype velg. WI is duurzaam maar ook erg duur, zeker nu (lage eurokoers). Voor 300€ heb je een zware naaf met stalen body. Het wordt dan wel heel erg: "cheap, strong, light: pick one". De keuze voor zulke dure naven is vaak heel bewust, bv omdat je een krankzinnige ratel wilt of een snob bent (CK) of omdat ze heel licht zijn (bijv. Acros). Het 'kan' dus eigenlijk niet dat je twijfelt tussen Novatec en CK/WI. De meerwaarde van handgespaakt zit 'm wat mij betreft vooral in 3 wieltypes: heel sterk (en zwaar, goedkoop), klassiek, of licht (Kinlin/Notubes). In de tussenrange zijn de betere systeemwielen (Zonda e.d.) moeilijk te verslaan en die zien er ook nog eens flitsender uit. De set met Novatec/Archetype die ik voor ogen heb komt in de buurt qua gewicht (1550g) en prijs (300€) en zal qua stijfheid (24/32 of 28/32 spaaks) en comfort/rijgedrag (23mm brede velg) beter zijn.
Ik ben trouwens wel benieuwd of Wheeltec dit herkent in zijn klantenbestand.
Tja als de velgen maar hoog en van carbon zijn wil het wel.. Ik ging eigenlijk uit van aluminium wielen. Al die kinlin/notubes setjes zien er best wel saai uit, zelfs met rode of witte naven.WheelTec schreef:Deels. Op het gebied van zowel sterk, klassiek als licht ben ik het volledig met je eens dat een fabrieksset geen match is voor handgebouwd. Een wielbouwer heeft gewoonweg het voordeel dat hij compromisloos kan werken met betrekking tot de keuze van de individuele componenten. Maatwerk en bouwkwaliteit zijn misschien nog wel de grootste toegevoegde waardes. De vergelijking tov systeemwielen durf ik dus eigenlijk altijd wel aan. Jammer genoeg hebben handgebouwde wielen het stigma dat ze niet "flitsend" of "sexy" zijn. Hoewel ik daar anders over denk, maar ik ben uiteraard enorm bevooroordeeld.
Maarre, handgebouwd niet flitsend? :
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 4689_n.jpg
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 5831_n.jpg
Dat gewicht is voor de titanium body (-35g) en die kost 123€ extra in de link die je gaf. Met stalen body is het gewicht 377g. Ik had bij de zwarte naven gekeken, scheelt ook weer 25€.vw schreef:Ten opzichte van DT (339 gram) en de CK (326 gram) is een setje WI (337 gram) niet zwaar te noemen. Alleen met de superlichte sets kun je ruim 100 gram winnen, maar dat lever je zeker in op duurzaamheid. Daarnaast is de WI (€ 270 voor de set) duidelijk goedkoper dan DT en heel veel goedkoper CK. De body is overigens niet van staal maar titanium, de achteras is van staal.
Valt de Novatec SL onder die 'slechte geo" naven? Oftewel, kun je daar straffeloos de Shimano en Campa body verwisselen?amclassic-fan schreef:Tot je met Campagnolo wilde gaan rijden, want dan kan je de boel aan het verbouwen gaan bij Chris King, Acros, enz. Is het voordeel van de eerder genoemde naven qua geometrie ook in 1 klap praktisch volledig weg.
Grote voordeel aan naven met een slechtere geometrie is dat je makkelijk de body kunt wisselen tussen Campagnolo en Shimano, zonder dat je de velg opnieuw moet centeren. Wil je overstappen naar Shimano 11 speed de komende jaren dan kan je bij de wielen met een slechtere geometrie waarschijnlijk zo de body wisselen voor een 11 speed compatible exemplaar..