@Ellepijp, ik zou dit advies ter harte nemen..........verder weinig aan toe te voegenperik schreef:Bovengenoemde handgespaakte wielsetjes van Rose zijn een heel goede keuze. Niet gaan klooien met fabriekswielen en weinig spaken.
Wielset advies
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13678
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 23 apr 2012 14:43
Ik weeg zelf 68 kg en met de Shimano RS20 die onder mijn fiets zaten toen ik 'm kocht wiebelde de fiets al alle kanten op als ik kracht zette, of wanneer ik over hobbels fietste. Mijn ervaring met de goedkope instapwielen van Shimano is erg slecht. (RS10, RS20 en RS 30) Deze wielen zijn niet heel stijf en hebben erg weinig spaken. Ook zal zijn ze niet duur, ik denk dat ze op de langere termijn voor problemen zullen zorgen. De hiervoor al voorgestelde handgespaakte wielen van Rose zijn voor jouw gewicht een hele goede keus. De Mavic CPX33 is een van de stijfste en sterkste velgen in z'n klasse, en de Shimano 105 naven zijn gewoon heel degelijk.
-
- Forum-lid
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 20 nov 2011 10:49
@ellepijp,
nee eigenlijk niet, volgens mij geeft shimano ook een maximaal advies gewicht van 90 kg, oid voor deze set.
nee eigenlijk niet, volgens mij geeft shimano ook een maximaal advies gewicht van 90 kg, oid voor deze set.
Ik ben een toerder die nooit wild met de fiets omgaat. Vanwege mijn gewicht 100+ Kg heb ik 7 jaar geleden gekozen voor een set Mavic CXP 33 + Chorus naven.36 spaken. Tot voor 2 weken ging alles goed met maar 1x een spaakbreuk. Wielen bleven kaarsrecht. 2 weken geleden begon ik opeens een vreemd tikkend/krakend geluid te horen . Ook als ik niet trapte bleef het kraken. Dus moest het aan een wiel liggen. Achterwiel eruit gehaald, band eraf en gedraaid. Naven liepen als nieuw. Geen kraakje te horen. Toen de velg geïnspecteerd en zag dat bij 1 spaakgat scheuren in de langsrichting zichtbaar waren aan beide zijden van de spaak terwijl de spaaknippel al pogingen deed om door de scheurtjes heen te komen. Dat was dus de kraker! Maar mijn FM kon geen nieuwe velg bemachtigen en de importeur ( Codagex?) was met vakantie. Helaas was er ook geen enkele CXP 33 - 36 spaaks op voorraad toen de vakantie voorbij was. De FM adviseerde mij om ergens anders een velg te bemachtigen hetgeen mij uiteindelijk gelukte. Het wiel in klaar en er is uiteraard geen kraakje meer te horen.perik schreef:Bovengenoemde handgespaakte wielsetjes van Rose zijn een heel goede keuze. Niet gaan klooien met fabriekswielen en weinig spaken.
Mijn zoon had ik destijds ook aangeraden CXP 33 velgen te nemen ( foutje!) hetgeen hij deed., 32 spaaks dan. Ook hier ellende mee gehad.Hoogteslag en na 1 koers slag in wiel. 4x terug geweest bij toenmalige FM, maar het probleem bleef. Andere FM zei dat de velg krom was. Ook toen kon ik geen velg bemachtigen. Ook toen moest ik zelf de boer op om een nieuwe velg te kopen. Bij andere wielen van de Rose bike, ook Mavics met hoge plastic nep velgen, problemen. Scheur in de velg bij een spaakgat. Onder garantie vervangen. Nieuwe velg kraken !. Spaken liepen tegen de plastic hoge nep velg! Die plastic kap zat gewoon verkeerd gelijmd !Ook die werd vervangen onder garantie. Allemaal ellende dus met Mavic velgen. Van scheurtjes tot kromme velgen. Mijn huidige FM werkt zelf nooit met Mavic om dat hij geen ellende wil hebben zoals wij ervaren hebben.
Mijn vraag: Wat zijn gelijkwaardige velgen die overeenkomen met de Mavic CXP 33 ? Maar dan wel velgen die niet scheuren! DT Swiss misschien?
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
Hoeveel km hadden die gescheurde cxp 33 velgen erop zitten? Na 7 jaar kan het best eens zijn dat de velgen gewoon op zijn.
De kwaliteit van een handgespaakt setje met cxp33 hangt af van de kwaliteiten van degene die het wiel maakt. Die velgen staan bekend als de beste ik zijn klasse, iets wat inderdaad niet voor alle mavic wielen geld helaas...
De kwaliteit van een handgespaakt setje met cxp33 hangt af van de kwaliteiten van degene die het wiel maakt. Die velgen staan bekend als de beste ik zijn klasse, iets wat inderdaad niet voor alle mavic wielen geld helaas...
Mijn wielen zullen ongeveer 20.000 km of iets meer hebben rondgedraaid. Zoals ik schreef rij ik altijd rustig en ontwijk kuilen e.d. zoveel mogelijk.StefanJ schreef:Hoeveel km hadden die gescheurde cxp 33 velgen erop zitten? Na 7 jaar kan het best eens zijn dat de velgen gewoon op zijn.
De kwaliteit van een handgespaakt setje met cxp33 hangt af van de kwaliteiten van degene die het wiel maakt. Die velgen staan bekend als de beste ik zijn klasse, iets wat inderdaad niet voor alle mavic wielen geld helaas...
Die CXP 33 van mijn zoon amper 3000 km.Dat achterwiel was al een mislukking vanaf het maken van dat wiel. ( Bij een gerenommeerde FM laten maken!)
Die Mavics met hoge plastic nep velg die scheurde was pas enkele maanden in gebruik.
De vervangende set had ook al een probleem omdat de spaakgaten van de alu velg en de nep hoge plastic velg niet correspondeerden waardoor de spaken klem zaten tegen het plastic en vreselijk piepten.
De QC bij Mavic schijnt een onbekend item te zijn!
Ik koos die Mavics ook omdat ze zo goed bekend staan.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955