Schuddende fiets in afdaling
@Joseba: Ik heb het alleen meegemaakt in een afdaling, maar zal binnenkort eens testen of het ook op het vlakke voorkomt als ik wat aan het stuur wiebel. Heb ik tot op heden nog niets van gemerkt in elk geval.
Het belangrijkste vind ik dat het waarschijnlijk dus niet aan het materiaal ligt en dat ik nu dus weet hoe ik hiermee om moet gaan als het zich voordoet.
Het belangrijkste vind ik dat het waarschijnlijk dus niet aan het materiaal ligt en dat ik nu dus weet hoe ik hiermee om moet gaan als het zich voordoet.
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
Vaak lukt het nabootsen heel goed om rechtop te zitten met je handen los van het stuur waarbij je je gewicht achter je zadel brengt... maar pas op voor de veiligheid (draag een helm)em schreef:@Joseba: Ik heb het alleen meegemaakt in een afdaling, maar zal binnenkort eens testen of het ook op het vlakke voorkomt als ik wat aan het stuur wiebel. Heb ik tot op heden nog niets van gemerkt in elk geval.
Het belangrijkste vind ik dat het waarschijnlijk dus niet aan het materiaal ligt en dat ik nu dus weet hoe ik hiermee om moet gaan als het zich voordoet.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
@amclassic; Mag ik vragen of je zelf ervaring hebt met shimmy. Zo ja,wat was daar de oorzaak van, wat heb je er aan gedaan om het op te lossen en heb je daarna getest of hiermee daarwerkelijk de shimmy verdwenen was. Ik wil namelijk graag leren van iemand die het beter weet.
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
Nederlandse woord is shimmiën!senior schreef:@amclassic; Mag ik vragen of je zelf ervaring hebt met shimmy. Zo ja,wat was daar de oorzaak van, wat heb je er aan gedaan om het op te lossen en heb je daarna getest of hiermee daarwerkelijk de shimmy verdwenen was. Ik wil namelijk graag leren van iemand die het beter weet.
Fiets heeft ook al eens beschreven wanneer dit fenomeen opspeelt, vaak te maken met een lage torsiestijfheid, onbalans is wielen/banden http://www.fiets.nl/techniek-en-fysiek/ ... dsmetingen of http://www.bongersbikes.nl/framebouw
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40095
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Vast niet, want AMCF kan sturensenior schreef:@amclassic; Mag ik vragen of je zelf ervaring hebt met shimmy. .
De enige gevallen van shimmien die ik ooit om mij heen heb gehoord zijn altijd bij mensen geweest die onzeker/slecht sturen in een afdaling. Bij de huidige fietsen komt het gewoon zeer zelden uit de techniek en vooral uit de fietser.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13737
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nou Daniel, ik liet pas in een afdaling met de mtb met 60 km mijn stuur los en ik kon hem nog net optijd weer vastpakken, echt binnen twee seconden hevig schudden. Maar dat kunnen ook de wat grovere banden zijn?
Een te strak aangedraaid balhoofd kan wel eens een oorzaak zijn. Ik ken nogal een hoop mensen die denken hoe vaster hoe beter
Een te strak aangedraaid balhoofd kan wel eens een oorzaak zijn. Ik ken nogal een hoop mensen die denken hoe vaster hoe beter
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
Elke fiets kan shimmiën hoor, en kunnen diverse factoren zijn die samenkomen. Balhoofd te strak, onbalans in buitenband, onbalans in velg, geen laterale stijfheid in fietsframe,daniel1975 schreef:Vast niet, want AMCF kan sturensenior schreef:@amclassic; Mag ik vragen of je zelf ervaring hebt met shimmy. .
De enige gevallen van shimmien die ik ooit om mij heen heb gehoord zijn altijd bij mensen geweest die onzeker/slecht sturen in een afdaling. Bij de huidige fietsen komt het gewoon zeer zelden uit de techniek en vooral uit de fietser.
te lange/korte stuurpen of onjuiste houding, geen druk geven op het voorwiel..., regenjackje aan/uitdoen op de fiets en boem....
Genoeg reden om het niet persé aan de fietser te laten liggen
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
Balhoofd te strak lijkt mij helemaal niet een logische oorzaak. Dat geeft alleen maar weerstand aan de shimmy-beweging.
Je kan overigens vrij eenvoudig bij een afdaling je fiets in shimmy-mode krijgen door aan je stuur te schudden (heel korte stuurbewegingen, lukt het best met 1 hand). Bij een goede fiets krijg je geen opslingering (heftigere bewegingen terwijl je niets verandert aan het schudden aan het stuur) en dempt die shimmy direct weer uit binnen een paar seconden op het moment dat je stopt met schudden.
Je kan overigens vrij eenvoudig bij een afdaling je fiets in shimmy-mode krijgen door aan je stuur te schudden (heel korte stuurbewegingen, lukt het best met 1 hand). Bij een goede fiets krijg je geen opslingering (heftigere bewegingen terwijl je niets verandert aan het schudden aan het stuur) en dempt die shimmy direct weer uit binnen een paar seconden op het moment dat je stopt met schudden.
Ik had dit weekend een speed wobble of shimmy. Nooit eerder gehad met deze fiets icm de wielset. Met 55 km/uur best wel even schrikken. Ik zat te ver naar achteren en hoewel ik met de handen id beugels zat had ik toch te weinig druk op het voorwiel.
Daarna nog een paar afdalingen gedaan met meer druk op het voorwiel en alles voelde weer stabiel.
Hoewel een speed wobble veroorzaakt kan worden door het materiaal denk ik dat het eerder heeft te maken met een voor het dalen verkeerde positie op de fiets, lees dalen met het zwaartepunt te ver naar achteren waardoor de fiets ah ware gaat pivotten om het bracket.
Daarna nog een paar afdalingen gedaan met meer druk op het voorwiel en alles voelde weer stabiel.
Hoewel een speed wobble veroorzaakt kan worden door het materiaal denk ik dat het eerder heeft te maken met een voor het dalen verkeerde positie op de fiets, lees dalen met het zwaartepunt te ver naar achteren waardoor de fiets ah ware gaat pivotten om het bracket.
The wind is my friend
-
- Forum-lid
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 29 jul 2013 13:27
- Locatie: Wijchen
Goed op het zadel blijven zitten. Niet je kont liften.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Waarom niet?Frankfiets schreef:Goed op het zadel blijven zitten. Niet je kont liften.
Als je je kont iets lift, zet je druk op je pedalen. Je zwaartepunt verandert niet van positie, maar het aangrijpingspunt komt wel een stuk lager te liggen.
Net als duwen op je pedaal in een bocht voor betere stabiliteit.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013