Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Schade verhalen

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 01 nov 2010 13:39

Alle schade aan alu kun je zien (deuken, frame opgestuikt onder balhoofdbuis) maar gewoon claimen en kijken wat de expert zegt.

gerrit-1963
Forum-lid
Berichten: 483
Lid geworden op: 07 aug 2009 23:20

gerrit-1963 01 nov 2010 14:49

Vermeulen schreef:Hoe moet ik dit aanpakken kwa verzekeringen enzo? werkt een europees schade formulier?moet ik een proces verbaal aanvragen? (de politie was ook nog terplekke)
hoeveel onzichtbare schade kan je fiets oplopen bij zo een crash? hoe zorg ik dat dat ook gerepareerd wordt? iemand evaring met dit soort ongein?


Hallo in mei soortgelijk ongeval gehad, dus kan "helaas' uit ervaring putten. Als je geen rechtsbijstand verzekering hebt, werkt het alsvolgt:
- autoschadeformulier invullen en jij zult op jouw gedeelte gewoon je fiets gegevens in
- als je fiets verzekerd is, je fietsverzekeringsgegevens invullen
- zorg er voor dat je goed en veel foto's van je fiets maakt, dat heeft tzt de expert nodig voor bevestigen van de door jou FM opgestelde schadenota
- maak ook "eigen aantekeningen" wat er volgens jou gebeurd is, nu zit het nog vers in je geheugen maar dat kan over paar weken weer anders zijn
- aansprakelijkheid lijkt me wel duidelijk, maar - wellicht ten overvloede - de fietser is (net als de voetganger) "beschermd" op basis van artikel 185 WvW en de verzekeraar van de bestuurster van de auto zal er dan ook vanuit gaan dat zij de "schadeafhandelende verzekeraar" zijn
- mogelijk krijg je ook een "letselschade" formulier wat je in moet vullen van de verzekeraar van de wederpartij, let bijv. er op of je geen last houdt van je nek etc
- als je enkele dagen uit de "running" bent vwb je werk, kun je ook die schade verhalen
- jou ziektekosten verzekeraar zal tzt de informatie van de wederpartij / verzekeraar willen hebben om ambulance en ziekenhuis kosten te kunnen verhalen
- politie moet een rapport opstellen als er "gewonden" zijn, dit rapport krijg jij niet te zien, wordt in een centraal register in zoetermeer opgeslagen, maar kan wel door verzekeraars worden ingezien
- normaliter kun je een "mutatie" rapport van de politie krijgen, ik heb daar wel aantal x over moeten bellen, maar daar staan dan de gegevens van eventuele andere betrokkenen in.
- vraag de bestuurster van de andere auto of zij weet heeft van andere getuigen

nou dat is even wat ik op dit moment aan kan leveren. als je er verder info over wilt of nader contact wilt, stuur me dan PM

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 01 nov 2010 15:26

LuukvD schreef:Volgens mij kan alu buigen, en kun je scheurtjes hebben. Ik zou het frame niet meer vertrouwen. Ook grote kans dat het scheef is. En dat je fiets dus vanaf nu altijd een beetje anders / raar fietst.


Als je na grondige bestudering van het frame geen ernstige schade vindt zou ik er gewoon op gaan fietsen. Aluminium heeft niet de eigenschap dat het plotseling faalt, in tegenstelling tot carbon.

hansmulder
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 29 dec 2006 15:49

hansmulder 01 nov 2010 21:32

hallo ik ben 4 jaar geleden ook een keer van de fiets gereden, maak gewoon een lijst met alles wat beschadigt is stuur stuurlint remhendels wielkrom helm broek jas enz maak een foto van de hechtingen enzo, en dien een claim in ,ik heb toen geen politie gebeld(van streek) maar dat is iets wat je zeker moet doen mocht het je ooit overkomen .

werkpaard
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 17 mei 2007 18:52

werkpaard 01 nov 2010 21:56

Amclassic-fan schreef: In de praktijk bepaald de FM dat gewoon. De schade expert van de verzekering heeft 9 van de 10 keer alleen verstand van motorvoertuigen en echt geen benul van een racefiets. Dus wat de FM 'm wijs maakt wordt bijna altijd ook uitgekeerd.
Zolang de FM overal adviesprijzen voor schrijft kom je er als slachtoffer niet slechter uit. De verzekering rekent namelijk afschrijving. En als ze uitgaan van adviesprijzen is er genoeg ruimte om daarna alles kosteloos te vervangen.


Bij de NTFU verzekering weet ik dat er bij een behoorlijk schadebedrag een expert komt die echt wel weet waar ie over praat. Bij kleinere bedragen neemt hij het advies van de FM over.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 02 nov 2010 10:48

hans mulder schreef:hallo ik ben 4 jaar geleden ook een keer van de fiets gereden, maak gewoon een lijst met alles wat beschadigt is stuur stuurlint remhendels wielkrom helm broek jas enz maak een foto van de hechtingen enzo, en dien een claim in ,ik heb toen geen politie gebeld(van streek) maar dat is iets wat je zeker moet doen mocht het je ooit overkomen .


De politie was ter plekke, omdat er ook een abulance was; dan komen ze schijnbaar altijd. Van de hechtingen en rontgenfoto's heeft de EHBO-arts vast een factuurtje als bewijs, mocht dat in twijfel getrokken worden.

Ik heb nog geen verzekering ingelicht trouwens, moet ik mijn zorgverzekering bellen of mijn WA verzekering, of allebei?

Ben trouwens wel een beetje bang voor mijn schouder, ik kan er nog bijna niets mee =s

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 02 nov 2010 12:28

Ik zou ze beiden inlichten, je zorgverzekeraar krijgt waarschijnlijk de rekening van het ziekenhuis en die kan dan eventueel gaan claimen bij de tegenpartij. Als je je WA hebt opgegeven op het schadeformulier, dan zou het kunnen dat de tegenpartij jou aansprakelijk probeert te stellen voor de schade (is dus bij mij gebeurt, hieronder meer daarover).

Veel succes met je herstel in ieder geval, eerst jezelf en dan je fiets!

In augustus ben ik tegen een openslaand autoportier gereden, misschien kan mijn ervaring je helpen.

Materiële schade: enkele krassen op de fiets, scheurtje in de helm
Lichamelijke schade: Flinke schaafwond waar ik de deur heb geraakt op mijn schouder, beurse schouder en vinger

Direct na het ongeval:
- Europees schadeformulier ingevuld (mijn WA verzekeringsgegevens een dag later bij de tegenpartij in de bus gestopt)

De eerste dagen:
- Fiets & helm naar FM voor schaderapport
- Checkup bij de huisarts, voor het geval dat
- Politie gebeld om aangifte /melding te doen maar blijkbaar kunnen ze daar niets mee...
- Eigen WA opgebeld wat ik moest doen, aanrijdingsformulier naar hun opgestuurd

De week erna:
- Telefoon gehad van verzekering tegenpartij met de vraag om het schaderapport van de FM door te sturen
- Rapport van de fietsenmaker opgestuurd (klein beetje schade aan de fiets, nieuwe helm)

Enkele weken later:
- Brief van mijn WA met de vraag om te reageren op een verklaring van een getuige (schoonmoeder van de bestuurder) en daarbij een kopie van een brief waarin de tegenpartij mij aansprakelijk stelt voor de schade aan de deur.
- Verzekering van de tegenpartij belde me op om te vertellen dat mijn schade wordt uitgekeerd. Omdat ik een litteken heb overgehouden krijg ik nog een extra schadevergoeding
- Antwoord gestuurd naar mijn WA (kort door de bocht: getuige liegt :-))

Nog een week later:
- Geld op mijn rekening van de fiets en bevestiging van de extra schadevergoeding
- Door mij ondertekende verklaring opgestuurd dat hiermee de claim afgerond is.

Van mijn eigen WA heb ik niets meer gehoord, ik denk niet dat zij hebben uitgekeerd.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 02 nov 2010 13:11

bibske schreef:Ik zou ze beiden inlichten, je zorgverzekeraar krijgt waarschijnlijk de rekening van het ziekenhuis en die kan dan eventueel gaan claimen bij de tegenpartij. Als je je WA hebt opgegeven op het schadeformulier, dan zou het kunnen dat de tegenpartij jou aansprakelijk probeert te stellen voor de schade (is dus bij mij gebeurt, hieronder meer daarover).

Veel succes met je herstel in ieder geval, eerst jezelf en dan je fiets!

In augustus ben ik tegen een openslaand autoportier gereden, misschien kan mijn ervaring je helpen.

Materiële schade: enkele krassen op de fiets, scheurtje in de helm
Lichamelijke schade: Flinke schaafwond waar ik de deur heb geraakt op mijn schouder, beurse schouder en vinger

Direct na het ongeval:
- Europees schadeformulier ingevuld (mijn WA verzekeringsgegevens een dag later bij de tegenpartij in de bus gestopt)

De eerste dagen:
- Fiets & helm naar FM voor schaderapport
- Checkup bij de huisarts, voor het geval dat
- Politie gebeld om aangifte /melding te doen maar blijkbaar kunnen ze daar niets mee...
- Eigen WA opgebeld wat ik moest doen, aanrijdingsformulier naar hun opgestuurd

De week erna:
- Telefoon gehad van verzekering tegenpartij met de vraag om het schaderapport van de FM door te sturen
- Rapport van de fietsenmaker opgestuurd (klein beetje schade aan de fiets, nieuwe helm)

Enkele weken later:
- Brief van mijn WA met de vraag om te reageren op een verklaring van een getuige (schoonmoeder van de bestuurder) en daarbij een kopie van een brief waarin de tegenpartij mij aansprakelijk stelt voor de schade aan de deur.
- Verzekering van de tegenpartij belde me op om te vertellen dat mijn schade wordt uitgekeerd. Omdat ik een litteken heb overgehouden krijg ik nog een extra schadevergoeding
- Antwoord gestuurd naar mijn WA (kort door de bocht: getuige liegt :-))

Nog een week later:
- Geld op mijn rekening van de fiets en bevestiging van de extra schadevergoeding
- Door mij ondertekende verklaring opgestuurd dat hiermee de claim afgerond is.

Van mijn eigen WA heb ik niets meer gehoord, ik denk niet dat zij hebben uitgekeerd.


Een erg helder verhaal, ik ga er van uit dat ik mijn WA verzekering niet hoef in te lichten, want ik heb hem nergens in hoeven te vullen. Die mevrouw leek ook niet echt van plan te zijn om mij aansprakelijk te gaan stellen.
Ik zal mijn zorgverzekering wel even op de hoogte stellen.

Aisha
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mei 2016 17:25

Aisha 12 mei 2016 11:29

modbreak: spam
Laatst gewijzigd door monsieurpinot op 12 mei 2016 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: spam

Plaats reactie