Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Ultegra DI2 groep

tomtom
Forum-lid

tomtom 29 sep 2012 21:58

danny1407 schreef:Zand erover hoeft niet! :)

Ik zie, of bedoelde het niet als discussie.
Gewoon het delen van meningen, net zoals jij je mening hebt die ik ook respecteer en kan begrijpen.
Ik ben gevoelig voor leukigheidjes, gadgets, thing-a-magics en nieuwe techniek.
Di2 past wat dat betreft precies in mijn straatje en het "bezig zijn" met mooie fietsspulletjes is voor mij misschien wel 50% van het plezier van de hobby.
En daar ben ik het weer errug mee eens :D !! Daarnaast ben ik al ruim anderhalf jaar zeer enthousiast over het Di2 schakelen. Ik heb alle bijna alle groepen/merken in "alle" vormen gereden (alleen Campa EPS niet) en wat mij betreft komt niets in de buurt. Ik rijd op 2 fietsen met DA Di2 ook i.c.m. de tijdritschakelaars; helemaal super en zeer robuust. Het aardige is dat ik er ook nooit de nieuw/hoofdprijs voor betaald heb en het dus best bereikbaar is. 1 fiets is 5,9 kg en de andere 6,8 kg (power2max is nogal zwaar ;) ) dus ook hier is best een licht fietsje mee te maken. Voor wat betreft het uiterlijk; is idd lomper maar het valt vrijwel niemand in de groepen waarmee ik fiets (toch behoorlijk wat wielerliefhebbers) op, dat zegt dus blijkbaar ook wel wat. Als je er om wat voor reden niets in ziet is dat natuurlijk helemaal ok. Het vergelijk met de automaat is natuurlijk wel een aardige; ik ben (ook) een groot autoliefhebber en houd ook zeer zeker van schakelen maar puur praktisch, veiligheids technisch, DSG bakken zijn zelfs (veel) zuiniger etc etc is een automaat verre te prefereren boven handmatig schakelen..... En ook hier zijn de argumenten tégen vaak subjectief en emotioneel.....
Aeroad
Grail
Ultimate

gene
Forum-lid

gene 29 sep 2012 23:14

En even vaak zijn de argumenten "voor" subjectief en emotioneel.
Dat een DSG automaat (veel) zuiniger is dan een handgeschakelde versie moet je met een dikke korrel zout nemen.(alvast bij VW)

tomtom
Forum-lid

tomtom 30 sep 2012 10:16

gene schreef:En even vaak zijn de argumenten "voor" subjectief en emotioneel.
Dat een DSG automaat (veel) zuiniger is dan een handgeschakelde versie moet je met een dikke korrel zout nemen.(alvast bij VW)
Misschien dat dat in de praktijk tegenvalt; de cijfers zijn heel duidelijk dus ik ga ervan uit dat het verschil er wel degelijk is. In praktische autotests in diverse autobladen wordt dit ook gewoon zo vastgesteld. Datzelfde geld voor de Di2 groepen van Shimano; zonder uitzondering worden die als zeer positief (vaak als beste) beoordeeld; deze testen zijn objectief en navolgbaar..... De "voors" zijn uiteraard ook subjectief en emotioneel; dat staat ook duidelijk in de omschrijving van danny1407. Echter, afgaande op testen en objectieve beoordelingen zijn Di2 groepen "beter" dan mechanische....en iedereen mag daar weer zijn of haar mening/lering uit trekken :D !
Aeroad
Grail
Ultimate

gene
Forum-lid

gene 30 sep 2012 14:22

Testverslagen neem ik ook met een korrel zout, niet zelden spelen er andere belangen mee..
Ik lees ook enkele minder positieve dingen over DI2 zoals geen feedback over het schakelen (geen klick), knoppen moeilijk of niet te bedienen wanneer je het stuur onderaan vasthebt, knoppen moeilijk te bedienen met dikke handschoenen, slechts 1 kransje tegelijk schakelen.
Off topic: mbt tot DSG automaten: ik spreek enkel over VW. Deze geeft op haar site zelf hogere verbruikcijfers op voor DSG.

tomtom
Forum-lid

tomtom 30 sep 2012 21:05

Vreemd, ik lees dit op de site; "Bij de ontwikkeling van steeds zuinigere en dus ‘groenere’ auto’s speelt DSG een prominente rol voor Volkswagen. Deze versnellingsbaktechniek is een van de redenen dat Volkswagen zo veel groene energielabels en gunstige CO2-waarden scoort. DSG is een comfortabel en energie-efficiënt alternatief voor de automatische versnellingsbak en handmatige bediende transmissie. Een auto met DSG is tot 5% procent zuiniger met brandstof dan zo’n handbak en tot wel 20% zuiniger dan een conventionele automaat."

On topic; als je testverslagen door bladen als Tour met een korrel zout neemt dan wordt objectief vergelijken erg lastig. Nadelen zijn er trouwens uiteraard; als bij elk schakelsysteem en/of merk..... Het gaat om de objectieve, gemeten, kwantitatieve balans; die geeft aan dat het de beste groep is. De eindgebruiker dient alleen te bepalen of dat ook voor hem/haar geld....zoals met elk product :-)!
Aeroad
Grail
Ultimate

gene
Forum-lid

gene 01 okt 2012 11:08

Heel erg vreemd want de verbruikscijfers laten het omgekeerde zien bv de Passat. Dan zie je dat hun marketing een contradictie is..
http://be.volkswagen.com/vwcms/master_p ... tions.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kun je me eens uitleggen wat er zo "objectief" aan deze groep gemeten is? ( het hogere gewicht oa maar dat wist ik al , voor dezelfde prijs koop ik een gewone Dura Ace en win ik zo maar eventjes 400 gr.)

sigur-ros
Forum-lid

sigur-ros 04 okt 2012 12:24

dat je maar 1 kransje per klik kan schakelen is even wennen aan het begin maar je kunt wel heel snel 'klikken' voor meerder kransjes. Met handschoenen aan heb ik nog niet geprobeerd maar dat gaat vast niet lang meer duren :(
Verder ben ik uitermate tevreden en is het zeker een fikse upgrade ten opzichte van 105 5600 die ik hiervoor had! Ik ben nu altijd zeker van schakelactie, weet zeker dat het goed gaat en zit.
Argon 18 Gallium
Cannondale superX 105
Trek Speed Concept 2.5
Cannondale supersix i2 2012

bramdr
Forum-lid

bramdr 26 jun 2013 23:13

Mag je de batterij opladen wanneer je wilt? Of gaat deze dan minder lang mee?
Ik heb mijn groep 2dehands gekocht en na 1 ritje ( 170 km ) brand er een rood licht ( NIET- flikkerend ).

sigur-ros
Forum-lid

sigur-ros 26 jun 2013 23:59

Wanneer begint dat rode lichtje te branden? Wanneer je het knopje op de kabel indrukt? Das namelijk de instelmodus. Wanneer je de shifter ingedrukt houdt krijg je te zien hoe het met de batterij staat. Groen is 100%, knipperend groen is 50% en oranje 30% geloof ik en rood is leeg, geloof ik, zo uit mijn hoofd
Argon 18 Gallium
Cannondale superX 105
Trek Speed Concept 2.5
Cannondale supersix i2 2012

bramdr
Forum-lid

bramdr 27 jun 2013 10:11

sigur-ros schreef:Wanneer begint dat rode lichtje te branden? Wanneer je het knopje op de kabel indrukt? Das namelijk de instelmodus. Wanneer je de shifter ingedrukt houdt krijg je te zien hoe het met de batterij staat. Groen is 100%, knipperend groen is 50% en oranje 30% geloof ik en rood is leeg, geloof ik, zo uit mijn hoofd

Wanneer ik nakijk door de shifter ingedrukt te houden.

De batterij is een lithium-ion versie.
Deze mag je dus opladen voor ze helemaal leeg is. Goed om te weten.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 jun 2013 10:32

Ik laad de accu altijd op als het LEDje rood is, maar vaker opladen kan geen kwaad.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jcvoo
Forum-lid
Contact

jcvoo 27 jun 2013 17:03

Weet iemand een FM, in Zuid-Holland die de Firmware van Ultegra DI2 al kan upgraden?
Afbeelding

Plaats reactie