Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers
-
materialist
- Forum-lid
materialist
24 okt 2012 14:02
amclassic-fan schreef:Ik zie er echt helemaal niets in:
- Aerodynamica, alle remkracht komt met een schijfrem op de spaken in het voorwiel terecht. Daarnaast rem je assymetrisch. 16 spaaks radiaal spaken van een voorwiel is out-of-the-question bij discs.
- Gewicht, voornaaf is zwaarder, voorvork moet veel sterker zijn (om de assymetrische remkracht op te kunnen vangen), langere remkabels. De velg kan dan misschien een klein beetje lichter, maar zoveel is dat ook niet.
- Huidige remkracht en doseerbaarheid is meer dan voldoende. Ik kan de grens prima vinden in een afdaling om net niet 't achterwiel los te remmen voor een haarspeldbocht.
- Een disc wiel wisselen in koers is op dit moment geen optie, te veel gedoe.
Als je harder wilt kunnen remmen dan moet je 1e eens bredere banden monteren dan de 23 mm die nog altijd standaard is. Daar zit de beperking.
hahaha Er zit geen woord frans bij, helder, dank je, al zat ik hier niet op te wachten
kun je ook zoon rijtje maken over tubeless banden voor de weg?
Do kin der mar druk mei weze
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
wasbeer2006
24 okt 2012 17:54
Dat zijn dan ook de nadelen. Ik kan ook een rijtje voordelen maken.
Al ben ik het er wel mee eens dat het voor een racer op een droge weg niet veel voordelen geeft.
Wielwisselen ben ik het niet mee eens, zolang ik een wiel met steekas sneller wissel als een hoop mecaniciens in de tour is dat in het peleton kennelijk niet belangrijk, anders zouden ze dat wel oefenen. Sommige kunnen het wel.
Maar de voordelen dan:
-Geen oververhitte velg waardoor de binnenband klapt ( is mij overiges nooit gebeurt)
-ook met full carbon veilig de bergen in.
-veel beter te doseren, met name in de regen
-bijna geen onderhoud
-remt beter in de regen ( als zal dat in een peleton met opspattend water minder zijn.
-betere/ lichte velgcontructie mogelijk
Ik rem overigens prima met mijn velgremmen en van mij hoeft het niet perse, maar het gaat er toch echt komen en op veel meer fietsen. Al vind ik de rem met dubbele bevestiging voor voorlopig beter.
Nou ben ik nog wel even benieuwd wat er gebeurt als je met 30 vol in je voorrem knijpt....... Bij mij iig niet veel bijzonders behalve dat de fiets hard remt.
-
wmc
- Forum-lid
wmc
24 okt 2012 20:05
Wat betreft die overhitte velg zie ik eigenlijk meer problemen in een overhitte remschijf. Zeker met de kleine schijven op een racefiets in combinatie met een lange afdaling. Dan heb ik toch echt liever 400 gram aluminium waar ik de warmte in kan stoppen.
-
wolly68
- Forum-lid
wolly68
24 okt 2012 20:12
Als remschijven niet dik genoeg zijn (om gewicht te besparen) kunnen ze in een lange afdaling ook te heet worden en mogelijk helemaal niet meer remmen.
-
materialist
- Forum-lid
materialist
25 okt 2012 11:05
Ik ben afgedaald met schijfremmen langs en door het verkeer heen. Xtr shimanos. Ze worden zo heet dat iedereen het ruikt als je stilstaat.
Do kin der mar druk mei weze
-
daniel1975
- Forum-lid HC
daniel1975
25 okt 2012 11:09
Das knap..... ik heb met de atb ook heel wat serieuze afdalingen in zuid frankrijk gedaan en mijn schijven nooit zo fikkend heet geremd dat je ze kon ruiken.
@wasbeer: mag ik VOL in jouw voorrem knijpen met 30km/u? Wedden dat je over de kop of op z'n minst hard op je plaat gaat? Het remvermogen wat je dan maximaal kunt ontwikkelen is domweg te groot en het wiel blokkeert. Denk dat je dat met 70km/u ook nog wel lukt. Vrijwilligers?
Less is bore
-
wmc
- Forum-lid
wmc
25 okt 2012 12:31
Het verschil tussen je MTB en een racer is dat je op een MTB al snel 180mm schijven en dus de bijbehorende hoeveelheid materiaal hebt. Een racer met 140mm schijven heeft duidelijk minder materiaal. Daar komt ook nog bij dat de snelheden op de racer over het algemeen hoger liggen.
-
geer
- Forum-lid
geer
25 okt 2012 14:07
wmc schreef:Het verschil tussen je MTB en een racer is dat je op een MTB al snel 180mm schijven en dus de bijbehorende hoeveelheid materiaal hebt. Een racer met 140mm schijven heeft duidelijk minder materiaal. Daar komt ook nog bij dat de snelheden op de racer over het algemeen hoger liggen.
160mm hebben we het over..niet 140mm; ik zie het probleem niet zo.
-
daniel1975
- Forum-lid HC
daniel1975
25 okt 2012 14:24
Met 160mm heb je meer dan genoeg power en warmteafvoer. Een ATB heeft dan wel een lagere snelheid als je offroad naar beneden gaat, maar je krijgt ook nooit de kans om even de boel een tijdje te laten lopen zonder de rem aan te raken (is afkoelen!). Ik heb ze zo warm gehad dat er al langzaam fading op begon te treden, maar ruiken nog nooit. Enige remmen die ik wel eens ruik zijn mensne op een racefiets met carbon velgen die lekker slepend naar beneden gaan.
Less is bore
-
wmc
- Forum-lid
wmc
25 okt 2012 14:37
geer schreef:wmc schreef:Het verschil tussen je MTB en een racer is dat je op een MTB al snel 180mm schijven en dus de bijbehorende hoeveelheid materiaal hebt. Een racer met 140mm schijven heeft duidelijk minder materiaal. Daar komt ook nog bij dat de snelheden op de racer over het algemeen hoger liggen.
160mm hebben we het over..niet 140mm; ik zie het probleem niet zo.
Met 160mm is er inderdaad minder aan de hand, ik ging even uit van het nieuwe paradepaardje van Colnago:
http://www.bikeradar.com/road/news/arti ... isc-33359/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
geer
- Forum-lid
geer
25 okt 2012 14:41
Italiaans heh..zit nix functioneels aan; alles voor de looks. (geintje!)
Zoals eerder gemeld..ik heb een cx met schijfen. Op mijn wegfiets komen ze nooit! De nadelen zijn echt groter dan de voordelen.