Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

spaakbreuk, wat is waar?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 okt 2010 19:42

Ik zou er toch niet aan moeten denken om hele dagen wielen te gaan vlechten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 30 okt 2010 19:54

Dat vlechten is het minste probleem.
Velgenfluisteraar

Florezido

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 30 okt 2010 19:59

Het mag ook in de avonduren ;)

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5157
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 30 okt 2010 20:24

Een tijdje geleden kocht ik een reserve-setje wielen, Cxp33 met ultegra naven voor een goede prijs bij een fietsenwinkel. Zoals algemeen geweten een geweldig combinatie, echter na twee ritjes een serieuze slag in 't wiel (achterwiel). Terug naar de winkel, kon wel gebeuren in het begin zei hij, moesten gewoon even nagetrokken worden. Tja... 50 km later was er alweer een slag in. Ben me er dan zelf maar wat mee gaan bezig houden, een hoop lectuur doorgenomen (Schraner, Brandt, Ernie,...) en zo'n spaakspanningmeter gekocht. Ik wist meteen wat het probleem van het wiel was, de spaakspanning was de helft te laag en erg ongelijkmatig verdeeld. Ik heb dan het wiel gelijkmatig op spanning gebracht en gerecht. Nu, enkele honderden km later, hebben ze nog geen krimp gegeven, ondanks stevige kasseistroken, putten,...
Mijn volgend setje, die maak ik gewoon zelf.
En ja hoor, als je wiel op spanning is en mooi recht, dan voel je je toch een beetje een kunstenaar als je dat wiel zo op een fractie van een mm van de voeler ziet spinnen.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 30 okt 2010 21:01

Heel herkenbaar, mijn eerste wiel was ook te slap gespannen, gelukkig werd dat pas merkbaar NA de eerste wedstrijd die ik ermee reed (in 1975 ging ik nogal eens per fiets naar de koers)
Cheap light strong, choose two

wtosser
Forum-lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 apr 2010 12:59

wtosser 30 okt 2010 22:04

En ook in de Randstad zitten genoeg goede wielbouwers. Als iemand zich niet niet op dit forum vertoont wil dat niet zeggen dat ie er niet is...

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 30 okt 2010 22:56

wtosser schreef:En ook in de Randstad zitten genoeg goede wielbouwers. Als iemand zich niet niet op dit forum vertoont wil dat niet zeggen dat ie er niet is...

Zoran zit heel af en toe op dit forum maar dat is zeker niet de reden van zijn bekendheid/populariteit. Veel goede ervaringen van fietsers op dit forum en andere fora zijn dat wel. Zelfde geldt voor Ernie Frieke.
Goede ervaringen met wielbouwers in de Randstad zijn denk ik zeer welkom op het forum. Namen mogen genoemd worden ;)

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 30 okt 2010 23:00

Waarom per sé de randstad?
mijn Flickr

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 31 okt 2010 00:40

jaapieo schreef:Waarom per sé de randstad?


Omdat Zoran in het noord-oosten zit en Frieke in het zuid-oosten. Dan mag er toch ook wel een befaamde wiel-bouwer komen in het westen? Zoetermeer zou bijvoorbeeld een mooi plekje zijn (tussen Rotterdam, Den Haag, Amsterdam en Utrecht in).

wtosser
Forum-lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 apr 2010 12:59

wtosser 31 okt 2010 20:06

Ik zal de beste man eens vragen of ik zijn contactgegevens hier mag plaatsen. Tot die tijd kan je me bij echte interesse PM'en.

harrydl
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jan 2011 22:03

harrydl 26 jan 2011 22:25

Heb mavic open pro wielen met 36 spaken en zonder in mijn optiek al te grote bulten in de weg toch een slag en 2 gebroken spaken na ca. 1500 km.

Fietsenmaker had hem met 2 nieuwe spaken en een kwartier weer perfect rond, maar hij nam afscheid met de woorden 'tot de volgende keer'. Spaakbreuk was volgens hem begin van het einde van een wiel. Ben beniewd.

Anders toch interesse in het wielenadres in Delft, toevallig mijn woonplaats.

forcewheelz
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 dec 2010 12:11

forcewheelz 27 jan 2011 00:12

Diogenes schreef:Spaakbreuk is meestal een fout in het bouwen, een spaakspanningsprobleem , of een kwestie van te grote belasting.


Ik heb in ruim 250.000 km nog nooit spaakbreuk gehad, maar ik spaak mijn wielen zelf en besteed er veel tijd aan. JE kan niet verwachten, dat een handgespaakt wiel perfect is, als het voor een bodemprijs geleverd moet worden. Goed bouwen kost tijd.

En de niet wedstrijdrijders kunnen natuurlijk ook veel beter op wielen met meer spaken rijden, want die zijn gewoon sterker.


Hier ben ik het HELEMAAL mee eens! Klopt 100% !!
Need good, tight wheels? Drop me a line!

Set-up:
Race: Specialized Roubaix Pro, SRAM Red/Force, ZIPP 404 / Dura Ace-Mavic handbuilt
MTB: IdWorx SM, Sram X-0, Mavic Crossmax / XT-Mavic handbuilt
Flickr: http://tinyurl.com/6hgfea6" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie