Pagina 3 van 4

Geplaatst: 30 okt 2010 19:42
door amclassic-fan
Ik zou er toch niet aan moeten denken om hele dagen wielen te gaan vlechten.

Geplaatst: 30 okt 2010 19:54
door diogenes
Dat vlechten is het minste probleem.

Geplaatst: 30 okt 2010 19:59
door lvgh
Het mag ook in de avonduren ;)

Geplaatst: 30 okt 2010 20:24
door lugosi
Een tijdje geleden kocht ik een reserve-setje wielen, Cxp33 met ultegra naven voor een goede prijs bij een fietsenwinkel. Zoals algemeen geweten een geweldig combinatie, echter na twee ritjes een serieuze slag in 't wiel (achterwiel). Terug naar de winkel, kon wel gebeuren in het begin zei hij, moesten gewoon even nagetrokken worden. Tja... 50 km later was er alweer een slag in. Ben me er dan zelf maar wat mee gaan bezig houden, een hoop lectuur doorgenomen (Schraner, Brandt, Ernie,...) en zo'n spaakspanningmeter gekocht. Ik wist meteen wat het probleem van het wiel was, de spaakspanning was de helft te laag en erg ongelijkmatig verdeeld. Ik heb dan het wiel gelijkmatig op spanning gebracht en gerecht. Nu, enkele honderden km later, hebben ze nog geen krimp gegeven, ondanks stevige kasseistroken, putten,...
Mijn volgend setje, die maak ik gewoon zelf.
En ja hoor, als je wiel op spanning is en mooi recht, dan voel je je toch een beetje een kunstenaar als je dat wiel zo op een fractie van een mm van de voeler ziet spinnen.

Geplaatst: 30 okt 2010 21:01
door kees0251
Heel herkenbaar, mijn eerste wiel was ook te slap gespannen, gelukkig werd dat pas merkbaar NA de eerste wedstrijd die ik ermee reed (in 1975 ging ik nogal eens per fiets naar de koers)

Geplaatst: 30 okt 2010 22:04
door wtosser
En ook in de Randstad zitten genoeg goede wielbouwers. Als iemand zich niet niet op dit forum vertoont wil dat niet zeggen dat ie er niet is...

Geplaatst: 30 okt 2010 22:56
door lvgh
wtosser schreef:En ook in de Randstad zitten genoeg goede wielbouwers. Als iemand zich niet niet op dit forum vertoont wil dat niet zeggen dat ie er niet is...

Zoran zit heel af en toe op dit forum maar dat is zeker niet de reden van zijn bekendheid/populariteit. Veel goede ervaringen van fietsers op dit forum en andere fora zijn dat wel. Zelfde geldt voor Ernie Frieke.
Goede ervaringen met wielbouwers in de Randstad zijn denk ik zeer welkom op het forum. Namen mogen genoemd worden ;)

Geplaatst: 30 okt 2010 23:00
door jaapieo
Waarom per sé de randstad?

Geplaatst: 31 okt 2010 00:40
door aapje
jaapieo schreef:Waarom per sé de randstad?


Omdat Zoran in het noord-oosten zit en Frieke in het zuid-oosten. Dan mag er toch ook wel een befaamde wiel-bouwer komen in het westen? Zoetermeer zou bijvoorbeeld een mooi plekje zijn (tussen Rotterdam, Den Haag, Amsterdam en Utrecht in).

Geplaatst: 31 okt 2010 20:06
door wtosser
Ik zal de beste man eens vragen of ik zijn contactgegevens hier mag plaatsen. Tot die tijd kan je me bij echte interesse PM'en.

Geplaatst: 26 jan 2011 22:25
door harrydl
Heb mavic open pro wielen met 36 spaken en zonder in mijn optiek al te grote bulten in de weg toch een slag en 2 gebroken spaken na ca. 1500 km.

Fietsenmaker had hem met 2 nieuwe spaken en een kwartier weer perfect rond, maar hij nam afscheid met de woorden 'tot de volgende keer'. Spaakbreuk was volgens hem begin van het einde van een wiel. Ben beniewd.

Anders toch interesse in het wielenadres in Delft, toevallig mijn woonplaats.

Geplaatst: 27 jan 2011 00:12
door forcewheelz
Diogenes schreef:Spaakbreuk is meestal een fout in het bouwen, een spaakspanningsprobleem , of een kwestie van te grote belasting.


Ik heb in ruim 250.000 km nog nooit spaakbreuk gehad, maar ik spaak mijn wielen zelf en besteed er veel tijd aan. JE kan niet verwachten, dat een handgespaakt wiel perfect is, als het voor een bodemprijs geleverd moet worden. Goed bouwen kost tijd.

En de niet wedstrijdrijders kunnen natuurlijk ook veel beter op wielen met meer spaken rijden, want die zijn gewoon sterker.


Hier ben ik het HELEMAAL mee eens! Klopt 100% !!