KlaasjeNL schreef:
Daarnaast ben ik niet de specialist, maar ik snap niet helemaal waarom het moeilijk is om van double/compact naar triple te gaan. Ik heb hier bijvoorbeelde prijslijst van Sensa liggen, waarbij men aangeeft dat de meerprijs van triple ten opzichte van double slechts 24,50 is. Mocht ik volgend jaar de bergen in gaan, ben ik dan zoveel meer geld kwijt aan het upgraden van m'n fiets?
Daarnaast snap ik ook niet helemaal waarom compact dan weer 34,50 goedkoper is dan double volgens de catalogus. :S
3 vragen: 1. en 2. kosten van na de koop veranderen is uiteraard van de gemonteerde groep afhankelijk. reken toch op minstens 300,00, alleen al voor de onderdelen, zoals eerder gemeld, dure onderdelen en nieuw. De oude onderdelen worden niet ingeruild! Dus als je nu kunt kiezen, doen! 2. compact goedkoper? ...begrijp ik ook niet (tenzij de compact van een lagere groep is), maar als je toch voor dubbele kettingbladen wilt gaan, kies dan voor compact, tenzij je gemiddeldes van 33km/u rijdt.
Advies: kijk eens wat losse onderdelen, zoals een set remschakelgrepen kosten (dual controls in shimano-jargon), dan begrijp je het wel. Of een achterderailleur. Als je een fiets bouwt van losse onderdelen wordt hij twee tot drie keer zo duur dan een complete fiets.