Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Nieuwe langere cranks

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 28 okt 2010 17:54

Amclassic-fan schreef:Je zadel lager zetten omdat je langere cranks neemt gaat natuurlijk niet op. Je been komt dan namelijk niet alleen 3 cm lager, maar ook 3 cm hoger.


De maximale hoogte van je zadel wordt bepaald door de stand van je been in de laagste positie. Als je been dan te ver uitgerekt is, kun je geen kracht zetten. Dus wordt dit maximum lager bij langere cranks.

Dat je been in de hoogste pedaalstand ook hoger komt maakt niet zoveel uit, zolang je jezelf niet raakt met je knieen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 okt 2010 19:23

Die redenatie deugt niet, zo simpel is 't niet. Je hebt een optimale zadelhoogte en die is onafhankelijk van je cranklengte, er is namelijk een lengte van je spieren waarbij je de meeste kracht kunt zetten. Als je je zadel lager moet zetten omdat je anders niet bij de crank komt aan de onderkant, dan zijn er 2 opties. 1 je zadel stond veel te hoog of 2 je cranks zijn veel te lang.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 okt 2010 19:29

Amclassic-fan schreef: Je zadel lager zetten omdat je langere cranks neemt gaat natuurlijk niet op. Je been komt dan namelijk niet alleen 3 cm lager, maar ook 3 cm hoger.


Natuurlijk wel! Hét doel van het monteren van langere cranks is namelijk het veranderen van de kniehoek waarin je kracht zet.
Het 'hefboomverhaal' (als in: langere crank=grotere hefboom=meer 'macht') is BS, want Gain ratio

Amclassic-fan schreef:Je hebt een optimale zadelhoogte en die is onafhankelijk van je cranklengte, er is namelijk een lengte van je spieren waarbij je de meeste kracht kunt zetten.
Als er een optimale kniehoek zou zijn om kracht te zetten zou je zadelhoogte én cranklengte zo aan moeten passen dat je met de pedalen horizontaal in die kniehoek zit.
Alleen in de praktijk gebeurt dat niet, want cranks zijn er van 165 tot 180mm (uitzonderingen als Zinn etc daargelaten), terwijl er fietsers zijn tussen pakweg 165 en 200cm. Ofwel: niet iedere fietser heeft bij dezelfde positie van de cranks dezelfde kniehoek omdat in de praktijk cranklengte niet proportioneel toeneemt met lichaamslengte. Daarom wordt in de praktijk de zadelhoogte niet afgesteld tov de bracketas maar tov het onderste pedaal. Ik zie niet waarom je dat opeens anders zou moeten doen als je 2,5mm langere cranks monteert.

Samenvatting: langere cranks = zadel omlaag. :p
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 28 okt 2010 19:30

Aapje schreef:
Amclassic-fan schreef:Je zadel lager zetten omdat je langere cranks neemt gaat natuurlijk niet op. Je been komt dan namelijk niet alleen 3 cm lager, maar ook 3 cm hoger.


De maximale hoogte van je zadel wordt bepaald door de stand van je been in de laagste positie. Als je been dan te ver uitgerekt is, kun je geen kracht zetten. Dus wordt dit maximum lager bij langere cranks.

Dat je been in de hoogste pedaalstand ook hoger komt maakt niet zoveel uit, zolang je jezelf niet raakt met je knieen.


Helemaal mee eens, het zadel moet lager bij langere cranks.

Echter, hier zou ook wel eens het antwoord in kunnen liggen, waarom er zo weinig met langere cranks gewerkt wordt.
Je zadel moet lager om onderin max. kracht te kunnen zetten, maar de efficiency van je slag wordt kleiner, omdat je bovenin minder kracht kunt zetten.

Nog een toevoeging: theorie over de juiste zadelhoogte op de website van de Schleck broertjes:
http://www.frankandandyschleck.com/Saddle-Height.html
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 okt 2010 19:44

Afbeelding
Kut, waarom post ik hier trouwens. Ik had me voorgenomen me niet meer te mengen in discussies over cranklengte (micro-accelerations idem) :rolleye:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 okt 2010 19:46

Scepticus schreef:
Amclassic-fan schreef: Je zadel lager zetten omdat je langere cranks neemt gaat natuurlijk niet op. Je been komt dan namelijk niet alleen 3 cm lager, maar ook 3 cm hoger.


Natuurlijk wel! Hét doel van het monteren van langere cranks is namelijk het veranderen van de kniehoek waarin je kracht zet.


De hoek van je knie verandert juist nauwlijks op het 0 graden punt als je langere cranks neemt. De afstand tot het zadel is neemt 1 mm toe (bij een zadelhoogte van 85 cm) als je van 175 naar 180 mm cranks gaat. Oftewel het punt waarop je kracht zet blijft nagenoeg gelijk. Terwijl het verschil als de cranks in het verlengde van de zitbuis staan wel (2x) 5 mm is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 okt 2010 19:47

Amclassic-fan schreef: De hoek van je knie verandert juist nauwlijks op het 0 graden punt als je langere cranks neemt.


Als je je zadel lager zet wel ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 okt 2010 19:49

Tja, maar dat kan je dan ook gewoon doen zonder langere cranks te monteren ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

eddie1802
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 aug 2010 21:26

eddie1802 28 okt 2010 19:49

Scepticus schreef: Natuurlijk wel! Hét doel van het monteren van langere cranks is namelijk het veranderen van de kniehoek waarin je kracht zet.


Ja dat lijkt mij ook. Des te langer de benen, des te groter het gebied waarin je kracht kan zetten (net als bij lopen: met langere benen kan je grotere stappen nemen). Door te korte cranks benut je dus niet het gehele krachtgebied.

Misschien denk ik nu wel te simpel maar het klinkt voor mij wel logisch. Maar goed, ik ben geen sport ergonoom.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 okt 2010 19:49

Tja, maar dat kan je dan ook gewoon doen zonder langere cranks te monteren ;)
Maar dan kun je je benen niet lekker strekken, en dat fietst weer zo irritant.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

kalkaanslag
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 aug 2006 13:15

kalkaanslag 28 okt 2010 20:05

@Eddie1802: 205-215mm cranks zijn de juiste voor jou.

Zelf rij ik met Zinn cranks. Geweldig spul. Helaas was ik conservatief bij de aanschaf en dacht met 190mm behoorlijk lange cranks te hebben. Nu vind ik ze te kort, idealiter met bbl 100cm is het bereik 194 - 216mm (bron) waarvan ik overtuigd ben dat dat een behoorlijk juiste benadering is voor een optimale cranklengte.
Lennard Zinn heeft een uitgesproken opinie mbt de geometrie en met name over de proportionele cranklengte, zie hier een artikel.
Verders heb ik getest met de 190mm cranks op de wielerbaan. Dat ging prima en ik vond het zeer comfortabel fietsen in vergelijking met mn 180mm cranks die ik er nu op heb zitten. Daarbij geen enkel probleem met souplesse.
Uiteindelijk heeft het lichaam een behoorlijk adaptievermogen, dus rijden met 170-180mm hoeft geen enkel probleem op te leveren. Maar het geheim van een serieuze sprong voorwaarts in je prestaties is vooral voor de langere jongens (lange benen) zeker te vinden in proportionele cranklengte.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 okt 2010 20:10

kalkaanslag schreef:(bron)


Wij van WC-eend.....
:D
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie