Amclassic-fan schreef:
Je zadel lager zetten omdat je langere cranks neemt gaat natuurlijk niet op. Je been komt dan namelijk niet alleen 3 cm lager, maar ook 3 cm hoger.
Natuurlijk wel! Hét doel van het monteren van langere cranks is namelijk het veranderen van de kniehoek waarin je kracht zet.
Het 'hefboomverhaal' (als in: langere crank=grotere hefboom=meer 'macht') is BS, want
Gain ratio
Amclassic-fan schreef:Je hebt een optimale zadelhoogte en die is onafhankelijk van je cranklengte, er is namelijk een lengte van je spieren waarbij je de meeste kracht kunt zetten.
Als er een optimale kniehoek zou zijn om kracht te zetten zou je zadelhoogte én cranklengte zo aan moeten passen dat je met de pedalen horizontaal in die kniehoek zit.
Alleen in de praktijk gebeurt dat niet, want cranks zijn er van 165 tot 180mm (uitzonderingen als Zinn etc daargelaten), terwijl er fietsers zijn tussen pakweg 165 en 200cm. Ofwel: niet iedere fietser heeft bij dezelfde positie van de cranks dezelfde kniehoek omdat in de praktijk cranklengte niet proportioneel toeneemt met lichaamslengte. Daarom wordt in de praktijk de zadelhoogte niet afgesteld tov de bracketas maar tov het onderste pedaal. Ik zie niet waarom je dat opeens anders zou moeten doen als je 2,5mm langere cranks monteert.
Samenvatting: langere cranks = zadel omlaag. :p