Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

fietsenmaker worden

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 17 dec 2012 10:42

Ernie C. schreef:Om in een branche te overleven waar fabrikanten en importeurs een dusdanig prijsverschil hanteren tussen groot inkopen en het afnemen van een paar stuks is moeilijk.
Dit deel van het betoog van mtbfool ben ik het wel mee eens.
Het is natuurlijk te gek voor woorden dat een FM op de hoek beter bij Hopmans tegen consumentenprijs kan gaan kopen dan bij de importeur.
Less is bore

rikkert
Forum-lid

rikkert 17 dec 2012 11:00

Kocht pas bij mijn FM een cyclo-cross-derailleur, moest ik voor 65 euro betalen. Bij Rose kast ie 31 euro. Daar kan hij m nog niet eens voor inkopen. Mijn FM begrijpt me prima als ik m bij rose haal (hij zegt idd dat ie als consument hetzelfde zou doen). Ik heb m uiteindelijk met een beetje korting bij de FM gekocht omdat ik m dat wel gun. Maar het is natuurlijk wel krom mijn FM meer winst maakt als spullen bij rose zou kopen en die aan mij doorverkoopt dan wanneer hij zijn eigen inkoopkanaal gebruikt.

Naar mijn mening is dit iets wat de groothandels en fabrikanten aan te rekenen is, de consument is best bereid iets meer te betalen. Echter bij dit soort verschillen, zou ie een dief van eigen portomonnaie zijn.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 dec 2012 11:12

Bij Veltec zijn ze uiteindelijk hard afgestraft voor het telkens maar weer dumpen van de oude voorraad bij de Vos. Die zijn BMC en Cervelo kwijt geraakt en hebben nu nog maar weinig meer over.

Maar goed volgens mij wordt 't klagen voor de rest wel een beetje overdreven. Er zijn de laatste jaren meerdere forumleden voor zich zelf begonnen met een fietsenzaak en die hoor ik hier niet klagen. Je moet je gewoon onderscheiden in de markt en dan hoef je niet op de laagste prijs te concureren. Daarnaast is enige creativiteit toch ook wel een vereiste, als Shimano Benelux onmogelijke prijzen vraagt voor groepen kan je ook op zoek naar een andere leverancier. Of koop gezamenlijk met een aantal andere kleine FM's in de regio in, dan dalen je inkoop prijzen ook.

Het internet van alles de schuld geven is veel te makkelijk.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 17 dec 2012 11:18

Ernie C. schreef:.
De enige kans lijkt mij dat de fietsenmakers zich gaan verenigen en samen gaan inkopen, en zo zelf direct met de fabrikanten gaan handelen.
Dan wijkt de consument -via internet- gewoon uit naar landen waar 't nòg goedkoper is.

O ja Daniel, zolang vervangen goedkoper is dan repareren is de door jou zo bejubelde vakman kansloos. De twintig jaar dat ik dit werk nu doe zie ik 't steeds verder achteruit hollen. Dat er op arbeid een gunstiger BTW-tarief zit heeft weinig geholpen.
En ik zie 't ook niet beter worden met de nieuwe generatie fietsenmakers die 't 'vak' leren op 't ROC: die wordt alleen geleerd hoe je een onderdeel uit 't magazijn kan halen en 't op de fiets kan schroeven, dat heeft met vakmanschap weinig te maken.
Vandaar ook dat je bij Vos in Halfweg alleen maar lageloon gasten uit 't oostblok de fietsen ziet opbouwen. Een derailleurtje of een zadel eropschroeven is gewoon een handeling. Meer niet.

tennisser
Forum-lid

tennisser 17 dec 2012 16:03

mtbfool schreef:(...) Ik klaag niet want ik verdien nog steeds geld met mijn hobby maar mijn vrouw en ik samen werken 150 uur per week in de zaak en je moet verschrikkelijk flexibel zijn.
Zat even te rekenen, ...samen 150 uur per week, dus 75 uur per persoon per week, da's, uitgaande van 6 werkdagen per week, 12,5 uur per dag. Stel je slaapt 7,5 uur per dag en hebt 1 uur nodig om vanuit je bed aan het werk te komen, dan zit je dus al aan (7,5 + 1 + 12,5 =) 21 uur per dag. Hou je welgeteld 3 uur per dag over om te eten, te koken, boodschappen te doen, het huishouden te doen, je met je kinderen bezig te houden (indien je kinderen hebt) en aan 'vrijetijdsbesteding' te doen. Wow! :shock:
Klopt dit!?!? ....zo ja, dan heb ik met je te doen.

ajhoff
Forum-lid

ajhoff 17 dec 2012 18:07

Ik ben ook zelfstandige (andere sector) maar maak ook makkelijk 60 uur of meer. Het werk zelf 40 uur, dan studie 15 à 20 uur en de rest (boekhouding, etc.). Omgerekend per uur moet je eigenlijk gek zijn om zelfstandig te willen zijn. Je hebt geen sociale verzekeringen en je draait overal zelf voor op. Toch zou ik niet anders willen, dus ik zal wel gek zijn ;-)

Wat betreft de concurrentie aangaan met het internetkanaal: dat is volgens mij een zinloze missie. Je verliest het altijd. Waar nog wel wat mee te doen is, is onderscheiden van de rest. Dat wordt voor iedereen steeds belangrijker, maar voor zelfstandigen helemaal. Aan eenheidsworst verdien je geen cent meer. Daar zijn de Chinezen beter in. Als je toch zelfstandig wilt worden, moet je naar een niche zoeken en daar heel erg goed in worden.

marsman
Forum-lid

marsman 17 dec 2012 19:50

Als je niet onderscheidend en innovatief bent red je het in geen enkele branche. Ik vind dat de fietsmarkt in grote lijnen veel te conservatief is en veelal te kleinschalig. Een paar slimme ondernemers hebben dat ingezien en zijn met schaalvergroting in staat om goedkoper te leveren en soms ook in combinatie met een goede service. Als consument juich ik dat toe, mijn hobby is fiks goedkoper geworden.

Weet je waar ik als prijsbewuste fietser (naast een goede prijs) echter ook behoefte aan heb? Een goede FM die mijn fiets tot in de puntjes verzorgd. Dat kan geen enkele internetboer leveren, maar ook de Vossen, Salden en Hopmans etc niet. Een praatje, goed advies, bakkie etc. Die van mij vindt het prima als ik zelf onderdelen aanlever, hij zet ze tegen een prima uurtarief met liefde en zorg op mijn fiets. Voor alle andere klanten levert hij zijn onderdelen tegen adviesprijs en pakt zijn marge. Soms als klanten wat geduld hebben, koopt hij zelf ook goedkoop in op internet en zet de onderdelen dan op de fiets. Dat is een service waarvoor ik hem nooit meer ga verlaten.Ik voel verschrikkelijk mee met de mensen met een eigen zaak die hun brood zien verdwijnen, maar zonder een andere instelling ga je het niet halen.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

mtbfool
Forum-lid

mtbfool 18 dec 2012 20:24

tennisser schreef:
mtbfool schreef:(...) Ik klaag niet want ik verdien nog steeds geld met mijn hobby maar mijn vrouw en ik samen werken 150 uur per week in de zaak en je moet verschrikkelijk flexibel zijn.
Zat even te rekenen, ...samen 150 uur per week, dus 75 uur per persoon per week, da's, uitgaande van 6 werkdagen per week, 12,5 uur per dag. Stel je slaapt 7,5 uur per dag en hebt 1 uur nodig om vanuit je bed aan het werk te komen, dan zit je dus al aan (7,5 + 1 + 12,5 =) 21 uur per dag. Hou je welgeteld 3 uur per dag over om te eten, te koken, boodschappen te doen, het huishouden te doen, je met je kinderen bezig te houden (indien je kinderen hebt) en aan 'vrijetijdsbesteding' te doen. Wow! :shock:
Dit sommetje klopt.
Het is wel dat je 7 dagen per week bezig bent met je zaak.
Je hoort me ook niet klagen ondanks dat het geen vetpot is momenteel , maar we hebben vrijheid en die is erg veel waard. :mrgreen:

Grtz; Mtbfool
250 KM vaste mtb route rond Helmond.
jvandijk1962@gmail.com
http://www.offroadbikers.eu

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 dec 2012 21:30

Het klinkt voor mij niet als heel veel vrijheid.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 18 dec 2012 22:47

marsman schreef:
Weet je waar ik als prijsbewuste fietser (naast een goede prijs) echter ook behoefte aan heb? Een goede FM die mijn fiets tot in de puntjes verzorgd. Dat kan geen enkele internetboer leveren, maar ook de Vossen, Salden en Hopmans etc niet. Een praatje, goed advies, bakkie etc. Die van mij vindt het prima als ik zelf onderdelen aanlever, hij zet ze tegen een prima uurtarief met liefde en zorg op mijn fiets. Voor alle andere klanten levert hij zijn onderdelen tegen adviesprijs en pakt zijn marge. Soms als klanten wat geduld hebben, koopt hij zelf ook goedkoop in op internet en zet de onderdelen dan op de fiets. Dat is een service waarvoor ik hem nooit meer ga verlaten.Ik voel verschrikkelijk mee met de mensen met een eigen zaak die hun brood zien verdwijnen, maar zonder een andere instelling ga je het niet halen.
Wat een mooi verhaal, ik voelde echt de waterlanders komen........

Wij gaan 't niet halen maar is dat erg? Nee hoor, mijn tijd zal 't wel duren, en anders ga ik toch lekker de ww in? Die kunnen jullie dan mooi gaan financieeren :D .
Het vergelijk van Ernie C. vond ik wel heel treffend: Net zoals er geen plek meer is voor dat leuke groenteboertje met zijn goeie adviezen en recepten is er ook geen plek meer voor dat leuke fietsenwinkeltje met z'n unieke service. Want met repareren en 't monteren van meegebrachte onderdeeltjes kan je geen zaak draaien, tenzij je geen personeel hebt en 't pand waar je inzit al jaaaaaaren familie bezit is en al eeuwen is afbetaald.

Tel je zegeningen Marsman, breng die beste man op ouwejaar een knappe fles jenever en een doos sigaren.

Zit ik alleen een beetje met je laatste opmerking, over die andere instelling. Kan je me dat uitleggen?

tennisser
Forum-lid

tennisser 19 dec 2012 02:37

mtbfool schreef:
tennisser schreef:
Dit sommetje klopt.
Het is wel dat je 7 dagen per week bezig bent met je zaak.
Je hoort me ook niet klagen ondanks dat het geen vetpot is momenteel , maar we hebben vrijheid en die is erg veel waard. :mrgreen:

Grtz; Mtbfool
Dat het sommetje klopt, dat weet ik ook wel, ik kan immers rekenen, maar komt het ook overeen met jouw werkelijkheid? ;)
Dan concludeer ik dat je geen kinderen hebt. :?:
En inderdaad, waar zit 'm die 'vrijheid' precies in? (...gewoon uit nieuwsgierigheid)

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 19 dec 2012 06:52

75 uur pw werken is geen leven en van vrijheid is al helemaal geen sprake meer. Je doet wat je leuk vindt is een dooddoener, als je zoveel werkt is het echt niet leuk meer. Bovendien heeft elk vak z'n mindere kant, zelfs als je Chris Zegers of Floortje Dessing heet of desnoods rentenier bent.

Je hoort vaker ondernemers die > 60 uur pw moeten werken om rond te komen. Mijn ongezouten mening is dat dit simpelweg trekken aan een dood paard is. Natuurlijk, ondernemen is hard werken. Maar de échte ondernemer verdient geld zonder zich dood te werken. Daar word je overigens ook gelukkiger van, meer tijd voor contacten met vrienden, vakantie en het krijgen van kinderen - zaken die er bij de 60-uurs-ondernemer doorgaans niet inzitten.

Plaats reactie