Als er scherpe hoeken bij de balhoofdbuis zitten kunnen er flinke wervelingen ontstaan. De benen zitten redelijk dicht bij het frame, dus kunnen die wervelingen daar ongetwijfeld komen.litespeed schreef:Daarom vraag ik mij af in hoeverre er van een traditionele balhoofdbuis wervels bij de benen terecht komen.
Daarnaast denk ik dat aerodynamica voor fietsframes zwaar overschat wordt. Het zijn niet bepaald F1-auto's die ruim over de 300km/u rijden...
Dat hangt er vanaf of je het over tijdritten hebt of over gewone fietsen. Op een gewone fiets zal zelfs Cancellara geen tijdritten meer winnen (bij de elite dan). Maar bij een gewone wegwedstrijd zal het weinig uitmaken. Ook een amateur die snel wil fietsen kan beter een ligstuur monteren op een niet-aerodynamische fiets, dan een aerodynamische fiets kopen en vrolijk met de handjes op het stuur gaan rijden in een wapperend fietsshirt.
Feit blijft dat dat er veel te winnen is met aanpassingen om de luchtweerstand te verlagen, maar een aero-frame is zeker niet de oplossing die het meest kosteneffectief is om dat te bereiken. Een betere houding op de fiets, aerohelm, skinsuit, overschoentjes, etc zijn allemaal zaken die je beter eerst kan doen.
Grappig genoeg heeft een langzame (tijdrit)rijder in tijd gemeten veel voordeel van zulke oplossingen, omdat hij langer rijdt. Hij wint daardoor meer secondes dan een snellere rijder.