Alles over vakanties op én met de fiets

Winterberg

flores
Forum-lid

Gebruikersavatar flores 20 mei 2013 18:42

stephan68 schreef: Dus via Winterberg afdalen naar Züschen. Voor Hallenberg bij Liesen linksaf richting Hesborn. Door Medelon naar Medebach. Via Küstelberg naar Niedersfeld langs de Hillestausee. Teruggedraaid richting Grönebach. Door Elkeringhausen naar Winterberg en terug naar het Landalpark. Heuvels over het algemeen goed te doen op mijn eigen tempo. Stijgingspercentage meestal tussen 2%-5%. Twee langere "beklimmingen" gehad van 2-4 kilometer lang met een stijgingspercentage van 7%-9%. Dat was wat minder haha. Totale rit was 75 kilometer met totaal 1116 hoogtemeters. Wat een prachtige omgeving om te fietsen. Hoop op nog een mooi dagje van de week!
Aangezien je de route eerst richting Hallenberg bent gereden en niet via Elkeringhause-Kustelberg heb je de bordjes 12% en 15% waarschijnlijk alleen maar van de achterkant gezien :P Btw. Het Chinees restaurant in Winterberg is aan te bevelen (a'la carte-krokant gebakken kip) en de thaise massage aan de overkant 8-)
Veel plezier nog!
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

stephan68
Forum-lid

Gebruikersavatar stephan68 20 mei 2013 20:30

@Flores: die bordjes heb ik wel gewoon van de voorkant gezien hoor! Maar inderdaad ben ik die weg afgedaald en daar wordt dan het dalingspercentage aangegeven op de bordjes haha. ;-) Erg pittig stukje om te klimmen lijkt me, pfoe. Van de week wil ik nog een ritje maken en dan de Kahler Asten oprijden.

stephan68
Forum-lid

Gebruikersavatar stephan68 21 mei 2013 17:47

Zojuist gepost in vandaag gefietst in 2013, voor de volledigheid ook maar hier!

Droog vandaag in Winterberg, de rest van de week wordt regen voorspeld, dus weer een rit gemaakt.

Vanaf het park naar het centrum van Winterberg gereden. Vanaf daar de Kahler Asten opgereden. Met 842 meter het hoogste punt van Sauerland. Na de afdaling doorgereden naar Altastenberg en vanaf daar een hele lange afdaling naar Siedlinghausen. Via Brunskappel en Wulmeringhausen richting Olsberg gereden, maar eerder afgeslagen terug richting Winterberg.

Door Wiemeringshausen, Niedersfeld en Gronebach de weg weer omhoog terug naar het park gereden. Onderweg nog gestopt bij de Ruhrquelle (plaats waar de Ruhr ontspringt) en bij de skischans van Winterberg.

Vandaag 62 kilometer gefietst met totaal 802 hoogtemeters.

Kahler Asten
Afbeelding

Winterberg
Afbeelding

St. Georg-Schanze
Afbeelding

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 27 mei 2013 17:23

Even reclame maken voor Sauerland want dat verdienen ze namelijk.
Ik ben net terug uit Altastenberg, en ik had veel eerder moeten weten wat ik nu weet.
Ok het is iets (zeg 45 minuten) verder rijden dan anders naar de Ardennen vanuit de Randstad maar je krijgt er wel wat voor terug.
VEEL betere wegen.
Veel minder verkeer op de wegen.
Verkeer dat voor 99% rekening met je houdt.
Veel langere en als je wilt steilere klimmen.
Geen chagrijnige Walen.
Uit eten spot goedkoop.
Overal super schoon.
Voor mij dus geen Ardennen meer maar het veel betere Sauerland en nu maar hopen dat er niet te veel naar deze post word gekeken.
O ja min punten?, ja eentje.
Hoewel? ons is twee keer overkomen dat om over de top van een berg te komen er een onverharde pad bereden moest worden, ik zelf zit daar niet zo mee (na PR ben je snel tevreden) maar een enkele mede rijden vond het minder. Volgende keer maar eens beter de route uit zetten.

rinke
Forum-lid

rinke 27 mei 2013 21:40

+200 voor Mao! Ik zit op dit moment in Medebach en heb alweer 2 zalige tochten van 72.5 en 70 km gefietst met 1450 en 1325 hoogtemeters. Zalige wegen en mooie lange klimmen afgewisseld met kortere 15% klimmetjes. Echt genieten. Morgen nog een goede dag en dan helaas 2 dagen regen :(

stephan68
Forum-lid

Gebruikersavatar stephan68 27 mei 2013 21:40

Heb nooit in de Ardennen gefietst, maar kan je verhaal over Sauerland alleen maar beamen mao.

Fietspaden zijn een enkele keer verhard (asfalt). Vaker wordt je met een fietspadbordje naar een onverhard (grof grint) pad gestuurd. Persoonlijk heb ik het daar ook niet zo op, dus hield ik me maar gewoon op de doorgaande wegen.

Maar denk dat ik er ook vaker naar terug ga!

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 16 jul 2013 10:11

Even het topic nieuw leven inblazen!

In september zit ik met zwangere vrouw en zoontje op het Landal park :)
Heb met interesse de routes gelezen. Ik heb er zin in!!
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

steven250
Forum-lid

Gebruikersavatar steven250 16 jul 2013 12:12

Afgelopen weekend heb ik 2 dagen rond Winterberg getraind samen met mijn fietsmaat. Zaterdag deden wij mee aan de 150km RTF Hochsauerlandklassier.

Het was een mooie tocht met een paar leuke beklimmingen. De verzorging was uitstekend, 5 euro vragen en dan o.a. boven de Kahler Asten onbeperkt taart, cakes en andere lekkernijen aanbieden vond ik wel ongekend.

Het parcours was goed te doen in mijn ogen, de wegen waren soms wat midern, maar over de hele linie heb ik gene klachten. Met een graadje of 22 was het prima fietsweer.

http://app.strava.com/activities/67059239

Zondag hebben wij zelf een route via de Garmin gevolgd, totaal 120km. Dit keer hadden we wat meer 'lange' beklimmingen op het programma, in voorbereiding op onze fietsvakantie in de Alpen over 2 weken.

Het weer werkte nogmaals goed mee en gezien de rustige wegen en mooie natuur gaan wij hier zeker nog eens terug komen in dit gebied! :)

http://app.strava.com/activities/67060962
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 16 sep 2013 15:25

Ik ga weer even reklame maken voor Sauerland!
1,5 week in een huisje op het Landal park gezeten met het gezin en ik heb 6 fietstochtjes gemaakt met in totaal 400km en 6500 hm. Eerste week van september was het weer fantastisch, de tweede week iets minder maar had toch nog best aardige momenten waarop gefietst kon worden.

Je hebt er eigenlijk vanalles: lopende hellingen, steile hellingen (Grosse Butterberg!!). Niet overal zijn de wegen in allerbeste staat en soms zijn de grotere wegen druk al heb ik mij ook daar nooit onveilig gevoeld.

Heb gebruik gemaakt van de tips in dit topic en daar variaties op gemaakt.
Mooie route vond ikzelf die van kennya: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 94#p678294. Die landweggetjes waren inderdaad leuk en steil :)

Mooiste beklimming vond ik die van Brunskappel naar Elpe. Het was een mooi gebied en eerlijk gezegd was ik toch positief verrast. Wij komen hier zeker weer terug!
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

rinke
Forum-lid

rinke 16 sep 2013 16:00

die klim bij brunskappel is inderdaad schitterend :) Mooie vergezichten ook :) Winterberg is wat mij betreft een top locatie om lekker te fietsen!
De mooiste en zwaarste klim is denk ik wel bij Titmaringhausen (een doodlopend dal), hier kan je de weg 'Am Kahlen Pon' omhoog richting Willingen. Werkelijk de zwaarste klim uit de omgeving 1.9 km a 11% gemiddeld. In het begin ongeveer 20% daarna afvlakkend naar 6-10% vervolgens weer loeisteil naar 20%.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 16 sep 2013 16:17

mrcoffee schreef:Ik ga weer even reklame maken voor Sauerland!
1,5 week in een huisje op het Landal park gezeten
Hehehe, altijd een lekkere finaleklim gegarandeerd :mrgreen:
Less is bore

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 16 sep 2013 17:24

daniel1975 schreef:
mrcoffee schreef:Ik ga weer even reklame maken voor Sauerland!
1,5 week in een huisje op het Landal park gezeten
Hehehe, altijd een lekkere finaleklim gegarandeerd :mrgreen:
Hahahah ja inderdaad... gezellig zo'n huisje bovenaan :)

Die klim was onderaan naar de slagbomen toe eigenlijk het ergst.

Plaats reactie