Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Veltec Benelux failliet

mtbfool
Forum-lid

mtbfool 11 feb 2013 07:18

lcsmt schreef:
amclassic-fan schreef:Ben je de smiley vergeten? Met de marges die Veltec richting de normale dealers rekende was echt niets mis, het was eerder wel erg veel voor sommige merken.
Nee, Veltec levert materiaal aan een normale prijs aan de gewone fm.

Op het forum echter, en daar hoor ik ook bij, schakelen we soms de tussenpersoon (de fm) uit door rechtstreeks in China te kopen.
Als we het al niet rechtstreeks uit China halen zoeken we achter de goedkoopste, al dan niet internet, aanbieder.

De fm die dan aan normale inkoopprijzen bij Veltec aankoopt en ook nog eens een normale marge neemt valt dan nogal eens dikwijls uit de boot.
Als de fm minder afneemt bij Veltec probeerde deze zijn stocks toch kwijt te raken.

En dan komen Vos en dergelijke in beeld.

Een vicieuze cirkel.

Verder zal Veltec ook zelf wel fouten gemaakt hebben maar daar is in de eerste plaats het gewone Veltec personeel slachtoffer van. Hopelijk vinden ze snel een nieuwe baan.
Zoals LCSMT het stelt is een scenario wat binnen nu en 2 jaar heel wel mogelijk is.
De verkopen vanuit China rechtstreeks exploderen momenteel omdat en de douane bijna niets doet aan het hele vervalsen en de consument ziet hoeveel het scheelt.
Heb er zelf ook veel last van en heb mijn zaak al omgebouwd naar andere speerpunten dan verkoop van Fietsen, wielen en onderdelen.
Het nadeel is dat Internet echt erg veel kapot maakt en ik zit zelf momenteel elke dag op de baan en zie dat ook bij de grote zaken er mensen uit moeten en dat er mensen ontslagen worden.
Feit is wel dat zeker in de fabriekswielen er niet echt veel meer verkocht word door de reguliere handel omdat dat al helemaal overgenomen is door de grote webshops , zo ook met de onderdelen ( iedereen kijkt waar het het goedkoopste te halen is en dat gaat een nog grotere vlucht nemen.)
Service modellen aanpassen dat is momenteel erg hot en zorgen dat wat je klant ook heeft er service en onderhoud gegeven word daar win je het mee.

Grtz; Mtbfool
250 KM vaste mtb route rond Helmond.
jvandijk1962@gmail.com
http://www.offroadbikers.eu

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 11 feb 2013 08:29

Lang niet iedereen haalt de spullen goedkoop op het internet. Er zijn hele volksstammen die niet in staat zijn om zelf kabels te wisselen, een ketting te ponsen, etc. Die gaan gewoon naar de FM. Als ik bijv zie wat er altijd aan werk klaar staat bij een zaak als Van Herwerden, Everse Sport en Bike2Build (3 totaal verschillende zaken) dan is er dus absoluut nog een markt. Hier op het forum heeft een flinke hand vol mensen het wel over china import, maar als je ziet hoeveel (-weinig) dat er zijn op het totaal?
En het percentage fietsen wat op internet wordt gekocht is helemaal te verwaarlozen. Die worden toch gewoon bij FM's gekocht. En als je goede (populaire) spullen hebt zijn mensen nog bereid om daar heel veel geld (adviesprijs) voor te betalen zonder onderhandelingsruimte (Specialized bijv).
FM's die simpelweg internet overal de schuld van geven moeten volgens mij als eerste eens investeren in een mooie spiegel en daar eens goed in kijken.
Less is bore

elefantino
Forum-lid

elefantino 11 feb 2013 09:14

Ik krijg ook de indruk dat de FM's hier in de omgeving (Groningen) nog best wat verdienen aan onderhoud. Er is altijd een redelijke wachttijd voordat je fiets aan de beurt is. Daarnaast moet je niet vergeten dat hier op het forum veel fanatiekelingen zitten, die ook vaker dan gemiddeld zelf zullen klussen aan hun fiets. Er zijn nog steeds hele volksstammen (geen waardeoordeel) die hun fiets voor onderhoud naar een FM brengen, en dat ook zullen blijven doen. Simpelweg omdat ze het niet kunnen of er geen tijd voor hebben (aan willen besteden).

Tot slot, als branche ga je het internet echt niet tegenhouden. Een goede ondernemer zal tijdig proberen in te spelen op de ontwikkelingen m.b.t. het internet, zoals "mtbfool" hierboven dus ook al (deels?) heeft gedaan.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 feb 2013 10:19

De verkoop uit China kan wel vertienvoudigen en dan is het nog steeds praktisch niets. Als ik hier zie dat de plaatselijke FM nog gewoon in een X5 rond rijdt, z'n zaak compleet kan verbouwen en de fietsen als warme broodjes over de toonbank gaan (tegen adviesprijzen) dan krijg ik nog niet veel medelijden met 'm. Als ik dan zo'n verhaal van MTBfool lees, waar China, de douane en het internet de grote boosdoeners zijn bekruipt mij een calimero gevoel.

Veltec vroeg voor vele merken zo'n belachelijke prijs, dat het wel erg aantrekkelijk werd om de boel als consument zelf in Amerika te kopen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

joeywl
Forum-lid

joeywl 11 feb 2013 10:44

Wat Mtb fool zegt klopt wel deels. Als FM verkoop je weinig groepen en fabrieks wielen. Maar onderhoud blijf je altijd houden. Mensen kopen ook niet gauw een remblokkie of een kabel op internet.

spook
Forum-lid

spook 11 feb 2013 11:04

amclassic-fan schreef:De verkoop uit China kan wel vertienvoudigen en dan is het nog steeds praktisch niets. Als ik hier zie dat de plaatselijke FM nog gewoon in een X5 rond rijdt, z'n zaak compleet kan verbouwen en de fietsen als warme broodjes over de toonbank gaan (tegen adviesprijzen) dan krijg ik nog niet veel medelijden met 'm. Als ik dan zo'n verhaal van MTBfool lees, waar China, de douane en het internet de grote boosdoeners zijn bekruipt mij een calimero gevoel.

Veltec vroeg voor vele merken zo'n belachelijke prijs, dat het wel erg aantrekkelijk werd om de boel als consument zelf in Amerika te kopen.
+1

Natuurlijk veranderd de markt door internet. Maar als het relatief kleine aandeel mensen dat zijn spullen via de Chinees haalt, die spullen bij Veltec had gehaald, was Veltec evenzogoed omgevallen. China en internet maken de klant prijsbewuster, en daar lijkt mij niets mis mee.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

flores
Forum-lid

Gebruikersavatar flores 11 feb 2013 13:27

daniel1975 schreef: FM's die simpelweg internet overal de schuld van geven moeten volgens mij als eerste eens investeren in een mooie spiegel en daar eens goed in kijken.
+2
(off topic waarschijnlijk) Ondernemen is vooruit kijken. Veel fm-ers zijn misschien wel goed in sleutelen maar hebben geen kaas gegeten van communicatie/marketing en hoe behoud ik klanten of hoe krijg ik nieuwe klanten (marktwerking).
Ze zijn veelal blijven steken in het/hun oude oudbollige stramien. Klanten zijn verwend en zo moet je ze ook behandelen.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

joeywl
Forum-lid

joeywl 11 feb 2013 14:20

flores schreef:
daniel1975 schreef: FM's die simpelweg internet overal de schuld van geven moeten volgens mij als eerste eens investeren in een mooie spiegel en daar eens goed in kijken.
+2
(off topic waarschijnlijk) Ondernemen is vooruit kijken. Veel fm-ers zijn misschien wel goed in sleutelen maar hebben geen kaas gegeten van communicatie/marketing en hoe behoud ik klanten of hoe krijg ik nieuwe klanten (marktwerking).
Ze zijn veelal blijven steken in het/hun oude oudbollige stramien. Klanten zijn verwend en zo moet je ze ook behandelen.
Klopt, je moet op social media actief zijn, webshop hebben en veel acties ondernemen.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 feb 2013 14:40

Die webshop heb je helemaal niet nodig en social media al helemaal niet, het kan allicht helpen, maar het zijn toch echt niet de belangrijkste ingrediënten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

joeywl
Forum-lid

joeywl 11 feb 2013 15:27

Mensen moeten weten dat jou bedrijf bestaat, innovatief is. Met een goede service alleen red je het niet.

spook
Forum-lid

spook 11 feb 2013 15:57

Een goed kopje koffie schijnt volgens Vos wonderen te doen :-)
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 11 feb 2013 16:10

joeywl schreef:Mensen moeten weten dat jou bedrijf bestaat, innovatief is. Met een goede service alleen red je het niet.
"Vroeger" wist men ook van het bestaan zonder twitfacehyveboek.
Less is bore

Plaats reactie