kettinglengte compact
- arnoudrace
- Forum-lid
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
- Locatie: Delft
Ik wissel ook tussen 23 en 27 cassette met een compact crankstel, geen probleem hoor. Gewoon afstellen op je grootste cassette en rijden maar.
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF
Canyon Inflite CF
Beste,
Ik ga een nieuwe ketting monteren op mijn race fiets. Ik ga alleen van een 12-25 naar een 11-23. Dan ben ik een formule tegen gekomen. Voor heb ik een 52
hierbij de formule voor het berekenen van de lengte van een ketting.
LengteKetting = 0,157*a + 0,5*Z1 + 0,5*Z2 + 2(schakels).
a is afstand in mm van middelpunt trapas tot middelpunt achternaaf.
Z1 is aantal tanden grootste voorblad.
Z2 is aantal tanden grootste achtertandwiel.
Uit deze formule krijg je de lengte ketting in aantal schakels. Bij oneven aantal een extra optellen.
Mijn getallen waten a: 410 z:52 z:23
Mijn uitkomst is 103,87 Moet ik er dan 104 van maken en kan dat kloppen?
Graag hoor ik jullie ming en advies
Alvast bedankt groeten
Ik ga een nieuwe ketting monteren op mijn race fiets. Ik ga alleen van een 12-25 naar een 11-23. Dan ben ik een formule tegen gekomen. Voor heb ik een 52
hierbij de formule voor het berekenen van de lengte van een ketting.
LengteKetting = 0,157*a + 0,5*Z1 + 0,5*Z2 + 2(schakels).
a is afstand in mm van middelpunt trapas tot middelpunt achternaaf.
Z1 is aantal tanden grootste voorblad.
Z2 is aantal tanden grootste achtertandwiel.
Uit deze formule krijg je de lengte ketting in aantal schakels. Bij oneven aantal een extra optellen.
Mijn getallen waten a: 410 z:52 z:23
Mijn uitkomst is 103,87 Moet ik er dan 104 van maken en kan dat kloppen?
Graag hoor ik jullie ming en advies
Alvast bedankt groeten
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
Dan ga jij er vanuit dat iedereen 52-11 heeft. Op blz. 1 van dit topic staat wat mij betreft de meest bruikbare vuistregel: Groot-groot schakelen en dan de ketting zo lang maken dat de derailleur niet helemaal uit elkaar getrokken wordt en in de praktijk de vakantie over is. Als dan blijkt dat je bij klein klein een ratelende ketting hebt is dat niet erg, die combi gebruik je toch niet bij compact.amclassic-fan schreef:Hoe onnodig complex sommige mensen het willen maken. Gewoon de ketting er om heen leggen en zorgen dat de derailleur netjes verticaal staat op 52x11.
Ik ga er vanuit dat je bij een compact crankstel op 'vlak' terrein alles op 't grote blad voor doe; als 't dan begint te stijgen schakel je over naar het kleine tandwiel voor en zit je meestal achter ergens halverwege je cassette en is je ketting kort genoeg om zonder geratel verder te fietsen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16482
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
amclassic-fan schreef:Hoe onnodig complex sommige mensen het willen maken. Gewoon de ketting er om heen leggen en zorgen dat de derailleur netjes verticaal staat op 52x11.
Dat is de makkelijkste manier.
En voor diegenen die het niet volledig begrijpen.
- Vooraan het grootste tandwiel en achteraan het kleinste
Zie ook de tekening op de eerste pagina van dit topic.
Er zal natuurlijk ook wel een formule zijn met een uitkomst tot wel 9 cijfers na de komma.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend