Alles over vakanties op én met de fiets

Meerdaagse tochten: wat neem je mee?

kennya
Forum-lid

kennya 11 jun 2013 18:24

lnnrtlnnrt schreef:Er bestaat ook een couchsurfing speciaal voor fietsers, dat heet warmshower.com
Goeie tip! Alleen moet het juiste adres volgens mij http://www.warmshowers.org/ zijn.

materialist
Forum-lid

materialist 11 jun 2013 18:39

Misschien de belangrijkste tip?

When cycling, take half the lugage and twice the money

joopi
Forum-lid

joopi 11 jun 2013 21:02

Een van de Duitse blaadjes had een keer een verhaal over twee gasten die van Wenen naar Marseille fietsten met zoveel mogelijk passen. Eén overduidelijke conclusie was: een rugzakje gebruiken, geen stuurtas. Stabieler, geen extra dode massa aan de fiets en dus veel prettiger rijden. Overigens hadden ze ook geexperimenteerd met regenkleding. Eentje had goed, duur en relatief zwaarder spul in de hoop waterdicht te zijn, de ander had relatief licht en dun spul om in ieder geval de wind tegen te houden en wat licht gespetter. Ook hier een duidelijke conclusie: doe het zo licht mogelijke spul, want nat word je uiteindelijk toch, is het niet van buiten dan is het wel van binnen van de condens.

lange63
Forum-lid

lange63 14 jun 2013 14:49

Heb zelf net zo'n zadelpendragertje aangeschaft. Vertrek dinsdag voor een tocht vanuit Lugano, door de Dolomieten naar Innsbruck. Nachtje in de trein, 5 dagen fietsen, nachtje in de trein....

Fietsen met een rugzakje lijkt me helemaal niets als ik eerlijk ben. Zeker niet als er een paar passen op het menu staan. Kortom: dood gewicht aan de fiets is voor mij onontkoombaar.

Wat wel helpt is alles wat op de paklijst staat op tafel leggen en eens kritisch kijken of je het wel écht nodig is. Daarna eens kijken of van wat wel mee gaat er een alternatief bestaat dat minder grammen weegt (nooit geweten dat die ene onderbroek zwaarder is dan die andere :? ). Werkelijk alles is op de weegschaal gegaan :D

Zal als ik terug kom wel eens wat evaringen posten......
staal.....what else.....??

lnnrtlnnrt
Forum-lid

lnnrtlnnrt 16 jul 2013 14:57

Hee Knutmo, krijgen we nog een verslagje van je reis naar Londen?

Ik ben een beetje aan het fantaseren over een volgende tocht, en Engeland trekt me wel, dus ben benieuwd naar je ervaringen daar. Vooral het links fietsen ;)

Ik heb nu zoiets in gedachten:

Start Finish Bijzonderheden Km.
Utrecht Middelburg 149
Middelburg Dunkerque Boot Dunkerque - Dover 130
Dover Brighton Via Canterbury 138
Brighton Amesbury Stonehenge 141
Amesbury Oxford 87
Oxford Camebridge 123
Camebridge Harwich Boot Harwich - Hoek van Holland 100
Hoek van Holland Utrecht 79

(tabel zal wel slordig overkomen, maar het geeft een beeld)

johoop
Forum-lid

johoop 16 jul 2013 21:56

Afgelopen vrijdag, zaterdag en zondag 480 km gefietst. via Duitsland naar Stolberg nabij Aken, vervolgens door Belgisch Limburg en de Voerstreek naar Bree en de laatste dag via de Peel weer terug. Spontaan gepland met minimaal aan spullen in onze rugzakken.Alles is perfect gegaan ,alleen toen ik thuis mijn mooie zwarte Assos uit de was haalde zag ik slijtage plekken door de banden van de rugzak op mijn buik en schouder,waarschijnlijk door het bewegen tijden het fietsen ,misschien dat jullie er iets aan hebben ?trek een oud shirt aan.
Afbeelding
Afbeelding

lnnrtlnnrt
Forum-lid

lnnrtlnnrt 17 jul 2013 10:46

Dat is geen misselijke afstand johoop!

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 17 jul 2013 12:11

@lnnrtlnnrt
Ik heb zelf jaren geleden in New Zealand gefietst. Het linksrijden went heel snel. Vooral als er ander verkeer in de buurt is en of bewegwijzering zichtbaar is. Dan vergis je je niet zou snel in de kant van de weg die je dient te volgen.
Enige keer dat ik de mist in ging was toen ik opstapte in de ochtend en er geen ander verkeer op de weg reed.

@johoop
Dat geeft de burger weer moed, al is het voor mij als solofietser toch altijd weer anders dan voor mensen die met 2 of meer rijden.

@slijtage op shirt
Ik heb dezelfde ervaring met een Cannondale shirt dat wat pluizig is geworden na 6 dagen met een rugzak fietsen.

Zadelpendrager ben ik vanaf gestapt, dat gaf op de racefiets een ongewenste verdeling van het gewicht waardoor de druk op het voorwiel soms gevoelsmatig wat erg laag was en de fiets enigszins onderstuurd aanvoelde.

Wat ik trouwens in de lijst nog mi sis de telefoonoplader.
Vorig jaar ben ik zelf 6 dagen onderweg geweest waarbij ik de telefoon gebruikte voor de ritregistratie. Probleem wat veel telefoons hebben, ze naderen de stand leeg nog voordat je je dagbestemming hebt bereikt. Ik heb toen zelf een battery pack geknutseld met een usb aansluiting zodat ik onderweg mijn telefoon kon bijladen.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 19 jul 2013 00:28

Nog even in aanvulling op kleren drogen.

Wat ik onderweg met tent nog wel eens deed was de fietsbroek en eventueel fietstrui op mijn slaapzak leggen.
In veel gevallen merkte ik dat bij wakker worden mijn lichaamswarmte ervoor had gezorgd dat de kleding zo goed als droog was.

kennya
Forum-lid

kennya 26 aug 2013 11:21

Ik ben 2 weken geleden met de nachttrein naar Basel gereisd en in 6 dagen (krap 700 km) terug naar Valkenburg gefietst. Ontzettend gaaf om een keer te doen, al hebben we 6 dagen perfect weer gehad en dat helpt natuurlijk.

Ik had het volgende mee:

Rugzak
- 2 onderbroeken
- 2 t-shirts
- Licht wandeljack (300 gram)
- 2 paar sokken
- 2 paar wielersokken
- 1 extra koersbroek
- Armstukken/beenstukken
- Windjack
- klein handdoekje (microfiber)
- sandalen/slippers
- A4-tjes met uitgeprinte Viamichelin kaarten

Zadelpendrager (topeak dynapack)
- Zonnebrand (100 ml)
- kabelslot
- mini deo/shampoo/tandpasta
- tandenborstel
- opladers garmin/camera/telefoon
- stukje touw (voor waslijn)
- Uierzalf
- Paar pleisters/gaas en ontsmettingsmiddel (van dat spul waarmee je zonder water je handen kunt wassen)
- Klein pocketboekje om te lezen
- labello
- wasmiddel (kleine "blaadjes" die je kunt oplossen in water, te verkrijgen bij bever geloof ik)

frametasje
- geld
- creditcard
- camera
- telefoon

Op de fiets zag dat er zo uit:

Afbeelding

Ik moet zeggen dat die zadelpendrager me niet tegenviel. Bleef keurig recht zitten (ook in slechte afdalingen en kasseienstrookjes) en je kunt er een hoop zooi in kwijt (+/- 2,5 kg). Ik merkte wel dat het plastic klepje waarmee je het klik-mechanisme dichtmaakt soms omhoog schoot. Echt een probleem was dat niet (het was trouwens een marktplaats-aankoop, misschien was dat ding al gaar), want ik heb geen moment het idee gehad dat het tasje los zou komen. Het zit vrij stevig vergrendeld. Op steile stukken (merkte ik op de keutenberg) merk je wel dat je (ook rugzak) extra gewicht achterop hebt zitten. Ik vond hem ook prettig afdalen.

Is al genoeg discussie over geweest, maar stop niet teveel in je rugzak. Bij mij was het precies goed, maar m'n fietsmaat had maar liefst 6-7 kg bij zich. Dat ging dus niet en ik heb noodgedwongen wat spul van hem moeten dragen. Uiteindelijk soms toch behoorlijk wat last van het zitvlak gehad.

We verbleven trouwens in hotelletjes/chambre d'hotes/tables en 2x in hostels (Trier en Sankt Vith). In Trier trouwens ook nog even alle zooi in de wasmachine gegooid, das wel prettig.

lnnrtlnnrt
Forum-lid

lnnrtlnnrt 08 nov 2013 15:30

Beetje late reactie, maar enfin:

Ha kennya, dat is grappig. Ik ben in mei van Maastricht naar Basel gefietst, ook in 6 dagen en ongeveer met dezelfde uitrusting. Helaas hadden wij de hele weg regen, maar verder was het een prachtige tocht die ik iedereen kan aanraden die een keer in een week tijd ergens heen wil fietsen.

lnnrtlnnrt
Forum-lid

lnnrtlnnrt 08 nov 2013 15:33

Ik kwam weer in dit topic, omdat ik een vraag heb over fietsen in Engeland.

De plannen om volgend jaar een ruime ronde om Londen heen te fietsen worden steeds concreter. Ik ben echter nog nooit in Engeland geweest (alleen een paar keer in Londen zelf, maar dat is een land op zich). Ik ben daarom zeer benieuwd naar ervaringen van mensen die in Engeland gefietst hebben. Met name over welke wegen goed te fietsen zijn, en welke je echt moet vermijden. Zoals de N wegen (routes national) in Frankrijk niet heel prettig zijn om te fietsen, kan ik me voorstellen dat in Engeland ook niet ieder type weg waar je mag fietsen ook daadwerkelijk prettig is om te fietsen.

Iemand tips?

Plaats reactie