Pagina 3 van 4

Re: Geometrie vs metingen

Geplaatst: 20 mar 2013 15:40
door lvgh
Meet anders eens na of jouw fiets wel zo is afgesteld als volgens dat bikefitting plaatje.

Re: Geometrie vs metingen

Geplaatst: 20 mar 2013 16:03
door sjoerdth
Goeie, ik ga dat vanavond inderdaad eens meten, hebben jullie een afbeelding van een schema wat ik kan aanhouden waar ik mijn metingen dan bij in kan vullen, of kan ik bijvoorbeeld die van beone uit mijn begin post daarvoor gebruiken?

Re: Geometrie vs metingen

Geplaatst: 20 mar 2013 22:23
door sjoerdth
Ok, ben aan het meten geweest, het is nog best lastig heel precies te meten, maar denk i kwel goed genoeg om een aardig beeld te vormen. Sommige maten heb ik er zelf denk ik bij verzonnen, maar beter te veel dan te weinig.
Afbeelding

  • a: 78cm
    b: 42,5cm
    c: 57cm
    d: 17,5cm
    e: 18cm
    f: 58cm
    g: 71,5cm
    h: 54cm
    i: 73cm
    j: 100cm


Frame maat is dus zelfs een 54 ipv. een 55 zoals ik eerst dacht.
Nog voor de volledigheid mijn afmetingen:
Lengte 1,86m
BBL 86 cm

Re: Geometrie vs metingen

Geplaatst: 20 mar 2013 22:55
door rodger
Misschien kun je hier iets mee doen.

http://dl.dropbox.com/u/687366/mtb%20maten.xls" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Geometrie vs metingen

Geplaatst: 20 mar 2013 23:00
door sjoerdth
rodger schreef:Misschien kun je hier iets mee doen.

http://dl.dropbox.com/u/687366/mtb%20maten.xls" onclick="window.open(this.href);return false;
Het bestand heet MTB maten en ik krijg een "malicious" waarschuwing als ik hem probeer te openen... Ik ben een beetje sceptisch.

Re: Geometrie vs metingen

Geplaatst: 21 mar 2013 07:31
door kenben
18cm balhoofdbuis bij een framemaat 54 lijkt mij n aardig relaxte zit.. voordeel is wel dat je geen spacers nodig hebt (denk ik).
Is die 54cm uitgaande een klassiek frame of een sloping frame zoals op t plaatje? Lijkt op het laatste..gezien de zithoogte van 78cm.. bij klassiek frame kom je dan waarschijnlijk uit op n 56,5 - 58 cm frame? Maar dat is mijn grove inschatting, denk dat hier mannen (en vrouwen) zijn die daar een iets gefundeerde maatvoering over kunnen geven. Succes met je zoektocht naar je nieuwe ultieme frame!

Re: Geometrie vs metingen

Geplaatst: 21 mar 2013 08:44
door de zwarten
Kunnen de slechtzienden en driehoeksmetingonkundigen even die 54cm negeren, want het is een sloping.

Je zit dus (indien je goed zit op je huidige fiets) nu op een 57cm bovenbuis (meting C), en 18cm balhoofdbuis (E) met een lange stuurpen en zeker 2cm spacers (zoals ik toch zag op de storm afbeelding in link).
Je kan dus gerust een frame met 58 of 59cm horizontale bovenbuis nemen, dus gemeten volgens klassieke geometrie, met een 19-20cm balhoofdbuis.

kijk dus altijd naar de horizontale bovenbuislengte en de balhoofdbuislengte in geometrietabellen, zeker voor sloping frames, en vooral NIET naar de zitbuislengte!

Nog enkele opmerkingen:
D: meet je center-center, waarschijnlijk 13cm in jouw geval?
I: lijkt me heel laag. Ik heb 76cm voor 83cm binnenbeenlengte, jij hebt 73cm voor 86cm binnenbeen.

Re: Geometrie vs metingen

Geplaatst: 21 mar 2013 11:08
door sjoerdth
Nog even voor de mensen die niet alles hebben gelezen, die Trek is niet mijn huidige fiets, dat is de Storm van een paar posts erboven. Echter heb ik de Trek in het schemaatje gebruikt omdat ik die qua vorm redelijk overeen vind komen.

Alles in de afbeelding heb ik precies zo gemeten zoals de streepjes aangeven, dus het zou kunnen (zoals ik van de zwarten begrijp bv. bij de stuurpen) dat ik dingen niet CC heb gemeten, terwijl dat wel de norm is.
Je zit dus (indien je goed zit op je huidige fiets) nu op een 57cm bovenbuis (meting C), en 18cm balhoofdbuis (E) met een lange stuurpen en zeker 2cm spacers (zoals ik toch zag op de storm afbeelding in link).
Je kan dus gerust een frame met 58 of 59cm horizontale bovenbuis nemen, dus gemeten volgens klassieke geometrie, met een 19-20cm balhoofdbuis.
Ok, dus C kan volgens jou makkelijk 1cm langer, misschien wel 2? En dan de balhoofdbuis ook 1 à 2cm groter. Ik neem aan dat als je dan een groter frame hebt de balhoofdbuis ook automatisch groter wordt? En als die verhoudingen niet zo liggen, dan is het frame dus blijkbaar minder/niet geschikt voor mij?
kijk dus altijd naar de horizontale bovenbuislengte en de balhoofdbuislengte in geometrietabellen, zeker voor sloping frames, en vooral NIET naar de zitbuislengte!
Dat is een bruikbare tip, bij een sloping frame wil ik dus, volgens jouw schattingen, gaan voor een bovenbuis 58/59 en een 19/20 balhoofdbuis. Je zegt vooral bij sloping frames, maar is dat ook toepasbaar bij klassieke, of zijn het dan minder betrouwbare uitgangspunten?
Nog enkele opmerkingen:
D: meet je center-center, waarschijnlijk 13cm in jouw geval?
I: lijkt me heel laag. Ik heb 76cm voor 83cm binnenbeenlengte, jij hebt 73cm voor 86cm binnenbeen.
D heb ik gemeten zoals de streepjes op de afbeelding, niet center center, dus ik denk dat je er dan 3/4 cm af kunt halen waarmee je idd rond de 13/14 komt. Die maten zullen vast standaard zijn, dus als 13cm een standaard is dan zal dat hem zijn.
I: Dat vind ik dan inderdaad een enorm verschil! Ook omdat ik dus last heb van mij heupen sinds ik mijn nieuwe fiets heb, dan begin ik toch sterk te vermoeden dat dat gerelateerd is aan mijn zadelhoogte :(

Benieuwd of de andere experts het globaal met je eens zijn, want dan heb ik morgen wat om mee te schermen al ik naar de FM ga.

Overigens wil ik iedereen bedanken voor de reeds gegeven en nog komende adviezen, dit is zeer leerzaam.

Re: Geometrie vs metingen

Geplaatst: 21 mar 2013 11:09
door rodger
sjoerdth schreef:
rodger schreef:Misschien kun je hier iets mee doen.

http://dl.dropbox.com/u/687366/mtb%20maten.xls" onclick="window.open(this.href);return false;
Het bestand heet MTB maten en ik krijg een "malicious" waarschuwing als ik hem probeer te openen... Ik ben een beetje sceptisch.
Ik doe hem wel open en onderaan kun je de afstelling van racefiets zien.

Re: Geometrie vs metingen

Geplaatst: 21 mar 2013 11:15
door de zwarten
Even resumeren:
Je huidige fiets is een beetje te klein, en dat wordt gecompenseerd door een relatief lange stuurpen en enkele spacers onder die stuurpen.
Indien je op een gepaste fiets zit (58-59), resulteert dit in langere bovenbuis en hogere balhoofdbuis. Dus in dat geval hoeven er minder spacers onder de stuurpen, en, als je nu op gepaste lengte zit, moet je stuurpen korter om die langere bovenbuis te compenseren.
D meet je normaal center center (dat is gewoon de stuurpenlengte, en die is altijd zo gemeten en gespecifieerd).
I vind ik behoorlijk laag, maar daar zit ook een factor persoonlijke voorkeur in (als je zegt dat je last hebt, kan ik het echter goed begrijpen!). Hoe hoger, hoe geknikter de heup wordt, en de hele beenbeweging wordt anders. Dit is de grootste aanpassing voor jouw lichaam, omdat alle been/heup/rugspieren plots anders gaan beginnen reageren, doe dit dus geleidelijk als je veel fietst. Het resulteert ook in een andere verhouding stuur-zadelhoogte. Mogelijks wil je dit in het begin ook opvangen door je stuur ook iets hoger te zetten.

Re: Geometrie vs metingen

Geplaatst: 21 mar 2013 11:30
door sjoerdth
de zwarten schreef:Even resumeren:
Je huidige fiets is een beetje te klein, en dat wordt gecompenseerd door een relatief lange stuurpen en enkele spacers onder die stuurpen.
Hm, ik vind toch dat als ik nieuw een fiets koop voor een hoop geld dat ze me dan een framemaat moeten verkopen waarbij geen compensatie nodig is. Dan hadden ze gewoon moeten zeggen dat ik beter een andere kon nemen, vind deze wel erg mooi, maar het begint bij een frame dat past natuurlijk.

Re: Geometrie vs metingen

Geplaatst: 22 mar 2013 23:09
door sjoerdth
Net uitgebreide metingen gedaan en ik ben er nu toch van overtuigd dat het frame goed is. Aanpassingen die zijn gedaan:
- Zadel hoger, ik rij erg met mijn hiel omhoog waardoor je je been dus kunstmatig verlengd. Nu is hij ongeveer 1,5 cm hoger, hoger kon echt niet want dan moest ik heen en weer schokken om mijn been niet te overstrekken
- Zadel rechter gezet, voorheen stond hij ietwat naar achteren gekanteld
- Zadel meer naar voren gezet
- Stuurpen is inderdaad verkort, voorheen zat ik met mijn armen voluit gestrek als ik op de shifters reed, nu zit er een kleine knik in waardoor ik niet constant met mijn arm gespannen rij.
- Stuur iets achter over gekanteld zodat ik makkelijker op mijn shifters kan leunen

Al met al voelt deze positie veel natuurlijker, geen idee nog wat het met mijn heupen doet uiteraard, daar zullen we op de lange termijn wel achter komen.

Hier nog een aantal afbeeldingen met alle fietsmaten, lichaamsmetingen en een voor en na foto:
http://imgur.com/a/eCoUn#0