I.d.d. er is veel kennis onder forum-leden. Maar het wordt niet altijd op de juiste manier aangewend....Skate1966 schreef:Een frame leren opbouwen is best leuk, en je moet maar vooral veel vragen stellen hier, want er loopt hier op het forum meer kennis rond dan bij menig fietsemaker. Liever alles 3 keer vragen dan op een fiets gaan zitten straks die niet goed in elkaar zit!
![Embarrassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Ach. Sommige mensen reageren een beetje fel. Maar we bedoelen het goed.
Balhoofdlagers moet je normaal gesproken zelf kunnen zonder gereedschap (als ze niet in een keer er in willen, zijn er truukjes met koud maken en dergelijken die je hier op het forum terug kunt vinden met een beetje zoeken).
Als je een BB30 frame hebt zou ik de lagers inderdaad bij de fietsenmaker laten doen.
Derailleurhanger (pat) richten zou ik ook aan een professional overlaten, maar bij een nieuw frame zou ie normaal gesproken gewoon al recht moeten zijn (al weet je dat met chinese frames nooit 100% zeker). Dus ik zou zeggen: eerst derailleur er aan, helemaal opbouwen en afstellen, en mocht je zelfs met een goede afstelling niet goed kunnen schakelen, dan naar de locale fietsenmaker om eens naar het richten te kijken. Mijn chinees was perfect recht vanaf dag 1...