Voor het eerst zelf wielen bouwen
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ok zou kunnen moet zeggen dat ik dit probleem niet ken maar ik gebruik ook alleen competition spaken of aero spaken.
Misschien heb ik ook wel gelezen wat amclassic-fan zegt, want ik las er op meerdere plekken wat over. Maar wat ik nu concreet in het wheelpro boek heb gevonden is iets ander, hij zegt namelijk dat wanneer je spaken goed zijn gespannen je nippels niet losdraaien en de "lijm" geen meerwaarde heeft waardoor die prolock nipples overbodig zijn. Dus in dat geval is het niet af te raden ofzo, maar gewoon niet nodig.
Zijn er nergens cursussen voor hobbyisten die dit willen leren?
Vast wel, maar ik heb het idee dat je het met een boek en wat research ook wel kunt redden.bepe schreef:Zijn er nergens cursussen voor hobbyisten die dit willen leren?
Ik heb nog steeds niet alle spullen, wel heb ik mijn spanningsmeter binnen, dus ben ik even in die theorie gedoken.
Nu lees ik dat de je de spaken op een kinlin xr300 op zo'n 110kg/120kg (max) moet spannen, maar hangt dat ook niet af van het aantal spaken en je gewicht? En is dat 110/120 met, of zonder opgepomte band?
Ik heb gewoon even gemeten in mijn DT swiss wielen hoeveel spanning daar op de spaken stond. Dit is ook ongeveer 110kg wat overeen komt met 20 a 21 op de parktool voor dt competition spaken. Dus dit was redelijk eenvoudig te checken voor mij. Deze spanning en met en zonder opgepompte band nagenoeg gelijk.sjoerdth schreef:Vast wel, maar ik heb het idee dat je het met een boek en wat research ook wel kunt redden.bepe schreef:Zijn er nergens cursussen voor hobbyisten die dit willen leren?
Ik heb nog steeds niet alle spullen, wel heb ik mijn spanningsmeter binnen, dus ben ik even in die theorie gedoken.
Nu lees ik dat de je de spaken op een kinlin xr300 op zo'n 110kg/120kg (max) moet spannen, maar hangt dat ook niet af van het aantal spaken en je gewicht? En is dat 110/120 met, of zonder opgepomte band?
Ik heb het zelf nog niet getest, maar op verschillende plekken zag ik metingen van met en zonder banden die verschillend uitvielen. Als ik inderdaad significant verschil bemerk kan ik ze natuurlijk altijd nog wat strakker zetten.
Andere misschien een beetje gekke vraag, aero spaken, meet je die op de brede kant of op de smalle kant?
Andere misschien een beetje gekke vraag, aero spaken, meet je die op de brede kant of op de smalle kant?
De laatste spullen zijn onderweg vanuit Duitsland, besteld bij CNC, dus hopelijk kan ik van het weekend echt beginnen.
Vind CNC overigens niet echt prettig winkelen, heb een keer een vraag gesteld waarop ik nooit antwoord heb gekregen. Verder kun je niet met CC of Paypal betalen waardoor het dagen duurt voordat de betaling is verwerkt en de boel wordt gepost. Het duurde zelfs al een dag voordat ik de rekening kreeg. Als ik naar Duitsland was gereden en het had opgehaald was ik bijna nog eerder klaar geweest
Vind CNC overigens niet echt prettig winkelen, heb een keer een vraag gesteld waarop ik nooit antwoord heb gekregen. Verder kun je niet met CC of Paypal betalen waardoor het dagen duurt voordat de betaling is verwerkt en de boel wordt gepost. Het duurde zelfs al een dag voordat ik de rekening kreeg. Als ik naar Duitsland was gereden en het had opgehaald was ik bijna nog eerder klaar geweest
Wielen zitten in elkaar, op zich niet ontevreden voor een eerste keer, maar gaande weg ging het wel steeds makkelijker en gezien ik dinsdag nog eenextra dag vrij ben denk ik dat ik ze dan weer uit elkaar haal en opnieuw in elkaar zet.
Ik had ook nog wat problemen met de spanning van de spaken in het achterwiel, want de spaken driveside waren allemaal ongeveer van gelijke spanning en de spaken non-driveside ook, maar tussen de 2 kanten zat behoorlijk wat verschil in spanning. De driveside kant zat goed, maar gezien de naaf in het centrum zit is er geen ruimte om om de non-driveside meer aan te spannen.
Ik had ook nog wat problemen met de spanning van de spaken in het achterwiel, want de spaken driveside waren allemaal ongeveer van gelijke spanning en de spaken non-driveside ook, maar tussen de 2 kanten zat behoorlijk wat verschil in spanning. De driveside kant zat goed, maar gezien de naaf in het centrum zit is er geen ruimte om om de non-driveside meer aan te spannen.