Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Voor het eerst zelf wielen bouwen

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 apr 2013 22:16

Prolock nippels zijn niet te gebruiken met dunne ronde spaken zoals bijv DT Revo's. Doordat de Prolock nippels meer weerstand geven op 't schroefdraad draai je de spaken helemaal op en een ronde spaak tegen houden is lastig.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

remco1b
Forum-lid
Berichten: 713
Lid geworden op: 10 jun 2011 13:01

remco1b 25 apr 2013 22:19

Ok zou kunnen moet zeggen dat ik dit probleem niet ken maar ik gebruik ook alleen competition spaken of aero spaken.
B.S.U.R
Rose CRS3000 tekoop
canyon Aerroad 6.0
Canyon CF6.9
http://www.strava.com/athletes/1001097

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 25 apr 2013 22:30

Misschien heb ik ook wel gelezen wat amclassic-fan zegt, want ik las er op meerdere plekken wat over. Maar wat ik nu concreet in het wheelpro boek heb gevonden is iets ander, hij zegt namelijk dat wanneer je spaken goed zijn gespannen je nippels niet losdraaien en de "lijm" geen meerwaarde heeft waardoor die prolock nipples overbodig zijn. Dus in dat geval is het niet af te raden ofzo, maar gewoon niet nodig.

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 26 apr 2013 09:58

Wheelpro geeft idd aan om gewoon motorolie te gebruiken ipv de prolock

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 26 apr 2013 10:16

Rey953 schreef:Wheelpro geeft idd aan om gewoon motorolie te gebruiken ipv de prolock
Wat op die prolocks zit is volgens hem een adhesive, dat heeft als het goed is dan het tegenovergestelde effect van olie.

bepe
Forum-lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 16 sep 2005 14:37
Contact

bepe 27 apr 2013 22:50

Zijn er nergens cursussen voor hobbyisten die dit willen leren?

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 03 mei 2013 00:18

bepe schreef:Zijn er nergens cursussen voor hobbyisten die dit willen leren?
Vast wel, maar ik heb het idee dat je het met een boek en wat research ook wel kunt redden.

Ik heb nog steeds niet alle spullen, wel heb ik mijn spanningsmeter binnen, dus ben ik even in die theorie gedoken.

Nu lees ik dat de je de spaken op een kinlin xr300 op zo'n 110kg/120kg (max) moet spannen, maar hangt dat ook niet af van het aantal spaken en je gewicht? En is dat 110/120 met, of zonder opgepomte band?

remco1b
Forum-lid
Berichten: 713
Lid geworden op: 10 jun 2011 13:01

remco1b 03 mei 2013 09:29

sjoerdth schreef:
bepe schreef:Zijn er nergens cursussen voor hobbyisten die dit willen leren?
Vast wel, maar ik heb het idee dat je het met een boek en wat research ook wel kunt redden.

Ik heb nog steeds niet alle spullen, wel heb ik mijn spanningsmeter binnen, dus ben ik even in die theorie gedoken.

Nu lees ik dat de je de spaken op een kinlin xr300 op zo'n 110kg/120kg (max) moet spannen, maar hangt dat ook niet af van het aantal spaken en je gewicht? En is dat 110/120 met, of zonder opgepomte band?
Ik heb gewoon even gemeten in mijn DT swiss wielen hoeveel spanning daar op de spaken stond. Dit is ook ongeveer 110kg wat overeen komt met 20 a 21 op de parktool voor dt competition spaken. Dus dit was redelijk eenvoudig te checken voor mij. Deze spanning en met en zonder opgepompte band nagenoeg gelijk.
B.S.U.R
Rose CRS3000 tekoop
canyon Aerroad 6.0
Canyon CF6.9
http://www.strava.com/athletes/1001097

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 03 mei 2013 14:45

Ik heb het zelf nog niet getest, maar op verschillende plekken zag ik metingen van met en zonder banden die verschillend uitvielen. Als ik inderdaad significant verschil bemerk kan ik ze natuurlijk altijd nog wat strakker zetten.

Andere misschien een beetje gekke vraag, aero spaken, meet je die op de brede kant of op de smalle kant?

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 07 mei 2013 16:48

De laatste spullen zijn onderweg vanuit Duitsland, besteld bij CNC, dus hopelijk kan ik van het weekend echt beginnen.

Vind CNC overigens niet echt prettig winkelen, heb een keer een vraag gesteld waarop ik nooit antwoord heb gekregen. Verder kun je niet met CC of Paypal betalen waardoor het dagen duurt voordat de betaling is verwerkt en de boel wordt gepost. Het duurde zelfs al een dag voordat ik de rekening kreeg. Als ik naar Duitsland was gereden en het had opgehaald was ik bijna nog eerder klaar geweest ;)

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 19 mei 2013 18:19

Wielen zitten in elkaar, op zich niet ontevreden voor een eerste keer, maar gaande weg ging het wel steeds makkelijker en gezien ik dinsdag nog eenextra dag vrij ben denk ik dat ik ze dan weer uit elkaar haal en opnieuw in elkaar zet.

Ik had ook nog wat problemen met de spanning van de spaken in het achterwiel, want de spaken driveside waren allemaal ongeveer van gelijke spanning en de spaken non-driveside ook, maar tussen de 2 kanten zat behoorlijk wat verschil in spanning. De driveside kant zat goed, maar gezien de naaf in het centrum zit is er geen ruimte om om de non-driveside meer aan te spannen.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 19 mei 2013 19:08

Aaaaaaaaaah, ok dus ik zet dan neem ook aan de rechterkant op de juiste en als de naaf den goed gecentreerd staat kan ik ervan uit gaan dat links ook goed is.

Plaats reactie